Nederlander beschermt smartphone onvoldoende tegen misbruik

1396955_49065589

Slechts een derde van de Nederlanders heeft een vingerafdrukscanner (touch ID) of veilige pincode ingesteld voor het vergrendelen van zijn of haar smartphone, en 37% maakt gebruik van de ‘zoek mijn telefoon’ of ‘locatie bepalen op afstand’-functionaliteit. Wel heeft bijna de helft van de ondervraagden een antivirus-app geïnstalleerd op zijn of haar smartphone. 

Dat blijkt uit een online onderzoek van SIDN onder ruim 3.000 Nederlanders. Het onderzoek werd uitgevoerd in het kader van de online campagne ‘Hackman’, waarmee SIDN Nederlanders bewuster wil maken van hun online identiteit en veiligheid én van de risico’s. In de campagnevideo’s was te zien hoe ethisch hacker Rickey Gevers te werk ging om binnen te dringen in de (online) wereld van actrice en presentatrice Lieke van Lexmond.

Automatische updates

Op hackman.nl konden bezoekers vervolgens zelf testen hoe veilig zij zich online gedragen met hun smartphone. Uit de uitkomsten van deze survey blijkt wel dat Nederlanders behoorlijk trouw zijn in het installeren van software updates, ‘slechts’ 12% klikt de melding weg zonder de update op een later moment te installeren. Bijna een derde van de respondenten heeft automatisch updaten aan staan en een even grote groep zegt updates direct te installeren.

2 factor authenticatie

Bij het inloggen op social media-accounts geeft een derde van de respondenten aan gebruik te maken van 2 factor authenticatie (2FA). Hierbij wordt om twee van drie mogelijke factoren gevraagd: iets dat je weet (bijvoorbeeld een pincode), iets dat je bezit (bijvoorbeeld een smartphone) en iets dat je bent (bijvoorbeeld een vingerafdruk). Ook zijn er apps beschikbaar waarmee via 2FA kan worden ingelogd bij social media. 14% gebruikt een wachtwoordmanager, terwijl 33% inloggegevens heeft opgeslagen en automatisch inlogt. Een op de vijf Nederlanders kiest ervoor om altijd het wachtwoord opnieuw in te typen.

“Een deel van de Nederlanders is zich wel bewust van de risico’s van onveilig smartphonegebruik. Maar net als uit het Nationaal Cybersecurity Bewustzijnsonderzoek 2018, dat gisteren is gepubliceerd door NCTV en het initiatief Alert Online, blijkt ook uit ons onderzoek dat er nog een wereld te winnen is,” zegt Roelof Meijer, algemeen directeur van SIDN. “Zo geeft slecht 33% aan gebruik te maken van 2 factor authenticatie bij het mobiel inloggen op social media. Positief is dat 60% van de Nederlanders een software-update van de smartphone direct installeert, 30% geeft aan de melding weg te klikken om de update op een later ogenblik te installeren.”

Meer over
Lees ook
6 op 10n Nederlandse organisaties: digitale investeringen noodzakelijk om bij te blijven

6 op 10n Nederlandse organisaties: digitale investeringen noodzakelijk om bij te blijven

Hoewel een groot deel van de Nederlandse organisaties goed uit de coronapandemie is gekomen en tevreden is over hun huidige digitale aanbod, zijn veranderingen en investeringen noodzakelijk om bij te blijven. Zo verwacht bijna de helft (48%) van de organisaties het niet te redden zonder een nieuwe, duidelijke digitale strategie en het talent om di1

Verduurzaming hoog op agenda CFO’s grootste Nederlandse bedrijven

Verduurzaming hoog op agenda CFO’s grootste Nederlandse bedrijven

Maar liefst 96 procent van de Chief Financial Officers (CFO’s) van de 250 grootste Nederlandse bedrijven noemt duurzaamheid (ESG - Environmental, Social, Governance) een belangrijk vraagstuk voor hun organisatie. Dat blijkt uit onderzoek door de Universiteit van Amsterdam (UvA) in opdracht van Transformation Forums onder de 250 grootste bedrijven1

Algoritmes maken vervoer van zeecontainers naar het achterland goedkoper en milieuvriendelijker

Algoritmes maken vervoer van zeecontainers naar het achterland goedkoper en milieuvriendelijker

Zeecontainers worden momenteel niet altijd efficiënt van een zeehaven naar het achterland vervoerd. Promovendus Bernard Zweers (CWI) ontwikkelde slimme algoritmes om het vervoer van containers per binnenvaartschip te optimaliseren. Implementatie van deze algoritmes kan leiden tot minder CO­2-uitstoot, minder vrachtwagens op de weg en grote kostenb1