Nederland loopt jaarlijks 25 miljard euro mis aan inkomsten uit data

274094_h_ergb_s_gl

De Nederlandse economie kan op jaarbasis 25 miljard euro meer verdienen als er beter gebruik gemaakt wordt van de mogelijkheden van de data economie, blijkt uit recent onderzoek van Development Economics. Het onderzoek, dat is verricht in opdracht van Digital Realty, toont aan dat Nederland in 2016 slechts 50% van het potentieel benut als het gaat om de bijdrage aan de productiviteit en het genereren van inkomsten; het laat 25 miljard euro onbenut.

In 2016 is er een kleine 25 miljard euro verdiend door de data economie. In dat jaar waren de sectoren die het meeste hebben bijgedragen de ICT, Financiële dienstverlening en de maakindustrie. Van 2012 tot 2016 was de sterkste groei in inkomsten uit data economie afkomstig uit de agrarische sector, waarin datagebruik heeft geleid tot een toename van inkomsten met 154%.

Uit het onderzoek blijkt ook dat bijna een kwart miljoen banen in Nederland direct is gelinkt met de data economie, met nog eens honderdduizend banen die voortkomen uit de data economie in onder andere de supply chain.

Ondanks de groei van de inkomsten in alle sectoren, wordt niet optimaal gebruik gemaakt van de mogelijkheden van data. Het Data Economy Report laat zien dat Nederland nog eens een extra 25 miljard kan verdienen als er vaker en efficiënter gebruik wordt gemaakt van data. Uit het onderzoek blijkt ook dat veel organisaties niet klaar zijn om data in te zetten om als organisatie beter te kunnen opereren. Zo ervaren MKB’s het als een financiële drempel om te investeren in data. Daarnaast is er een tekort aan werknemers met de juiste vaardigheden om data actief in te zetten en te integreren in de activiteiten van de organisatie.

“Goed data-onderwijs is cruciaal als we de kennis en bewustwording willen verbeteren omtrent data. De toegevoegde waarde voor organisaties is enorm als zij effectief gebruik maken van data. De overheid én het bedrijfsleven moeten investeren in nieuwe technologieën, R&D en infrastructuur. Data is niet iets van de toekomst, we moeten er nú gebruik van maken”, aldus Petran van Hugten, Vice president Data Centre Operations EMEA bij Digital Realty.

De Nederlandse data economie loopt achter ten opzichte van Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en Ierland. In die landen wordt respectievelijk 110 miljard euro, 73 miljard pond en 10 miljard euro verdiend, en belangrijker, het potentieel wordt door deze drie landen beter benut. Nederland is wel bezig met een inhaalslag en gebruikt ook data buiten de traditionele sectoren als ICT, de financiële markt en de landbouwsector.

Meer over
Lees ook
6 op 10n Nederlandse organisaties: digitale investeringen noodzakelijk om bij te blijven

6 op 10n Nederlandse organisaties: digitale investeringen noodzakelijk om bij te blijven

Hoewel een groot deel van de Nederlandse organisaties goed uit de coronapandemie is gekomen en tevreden is over hun huidige digitale aanbod, zijn veranderingen en investeringen noodzakelijk om bij te blijven. Zo verwacht bijna de helft (48%) van de organisaties het niet te redden zonder een nieuwe, duidelijke digitale strategie en het talent om di1

Verduurzaming hoog op agenda CFO’s grootste Nederlandse bedrijven

Verduurzaming hoog op agenda CFO’s grootste Nederlandse bedrijven

Maar liefst 96 procent van de Chief Financial Officers (CFO’s) van de 250 grootste Nederlandse bedrijven noemt duurzaamheid (ESG - Environmental, Social, Governance) een belangrijk vraagstuk voor hun organisatie. Dat blijkt uit onderzoek door de Universiteit van Amsterdam (UvA) in opdracht van Transformation Forums onder de 250 grootste bedrijven1

Algoritmes maken vervoer van zeecontainers naar het achterland goedkoper en milieuvriendelijker

Algoritmes maken vervoer van zeecontainers naar het achterland goedkoper en milieuvriendelijker

Zeecontainers worden momenteel niet altijd efficiënt van een zeehaven naar het achterland vervoerd. Promovendus Bernard Zweers (CWI) ontwikkelde slimme algoritmes om het vervoer van containers per binnenvaartschip te optimaliseren. Implementatie van deze algoritmes kan leiden tot minder CO­2-uitstoot, minder vrachtwagens op de weg en grote kostenb1