'Naam ZZP’er belangrijker dan bedrijfsnaam'

274094_h_ergb_s_gl

Het eerste wat potentiële opdrachtgevers doen is de naam van een ZZP’er googelen. Onderzoek van MijnOnlineIDentiteit.nl laat zien dat 9 op de 10 opdrachtgevers de voorkeursselectie sterk laat afhangen van de online gevonden informatie. Een goede eerste online indruk is tegenwoordig dus één van de belangrijkste verkooptools voor een ZZP’er. Maar de meeste ZZP’ers hebben echter geen idee hoe ze hun online indruk kunnen managen. Daarom lanceert MijnOnlineIDentiteit.nl een praktische tool om ZZP’ers hierbij te helpen.

De online 'background' check naar een ZZP’er begint met het googelen van zijn of haar voor- en achternaam. Het is dus belangrijk dat wanneer een potentiële opdrachtgever googelt, deze juiste en relevante informatie vindt. Dat is best lastig, want zakelijke en privé informatie lopen vaak door elkaar op het internet. Daarnaast heeft 64% van de Nederlanders een naamgenoot, iemand met dezelfde voor- en achternaam. Hierdoor is het niet altijd duidelijk over wie de informatie gaat. Het is daarom belangrijk voor een ZZP’er om zijn eigen online indruk op basis van zijn naam te managen, omdat dit bepalend kan zijn voor nieuwe opdrachten.

“Is je eigen naam nog beschikbaar? Dan is het verstandig als ZZP’er om deze te beschermen. Dus ook wanneer je al een bedrijfswebsite hebt. ZZP’ers worden tenslotte op hun eigen voor- en achternaam gegoogeld”, aldus Martijn Barten, initiatiefnemer van MijnOnlineIDentiteit.nl.

ZZP’ers willen meer controle over online indruk

Uit het onderzoek van MijnOnlineIDentiteit.nl blijkt ook dat veel ZZP’ers aangeven dat ze graag meer controle willen over de zoekresultaten op basis van hun voor- en achternaam. Dit is mogelijk door de eigen voor- en achternaam als domeinnaam op het internet te beschermen, omdat deze hoog scoort in de zoekresultaten.

Op deze persoonlijke URL kan een ZZP’er zichzelf vervolgens kort en bondig presenteren, laten zien wat hij of zij voor een opdrachtgever kan betekenen en verwijzen naar relevante informatie op het internet, zoals social media kanalen, portfolio of naar een bedrijfswebsite. Dit klinkt simpel, maar voor de meeste ZZP’ers is dit een ingewikkelde en kostbare klus en een eenvoudige tool bestond hier nog niet voor.

“Veel ZZP’ers zijn zich er wel van bewust dat een positieve online indruk echt verschil maakt. Maar vaak weten ZZP’ers niet hoe ze dit gemakkelijk moeten doen”, aldus Barten.

Tool om ZZP’ers te helpen zich online te profileren

MijnOnlineIDentiteit.nl heeft daarom een tool ontwikkeld om ZZP’ers te helpen zichzelf online te profileren: MijnNaamBeschermen.nl. Met deze gebruiksvriendelijke tool kunnen ZZP’ers eenvoudig en zonder technische kennis hun naam op het internet beschermen en beheren. Met de tool creëert een ZZP’er een eigen plek op het internet, presenteert zichzelf en verwijst naar relevante informatie. Zo zorgen ZZP’ers dat hun eigen naam als online verkooptool fungeert voor opdrachtgevers.

Meer over
Lees ook
Atos lanceert Q-score, een universele meetmethode voor kwantum-computing

Atos lanceert Q-score, een universele meetmethode voor kwantum-computing

Atos introduceert Q-score: de eerste universele kwantum metrische referentie die kan worden toegepast op alle programmeerbare kwantum-processors. Atos’ Q-score meet de effectiviteit van kwantum-systemen bij het oplossen van real-life problemen die niet kunnen worden opgelost door traditionele computers

Onderzoek NBPO: 30% kantoorprofessionals ervaart minder werkstress door digitale tools

Onderzoek NBPO: 30% kantoorprofessionals ervaart minder werkstress door digitale tools

85% van de thuiswerkers maakt sinds de COVID-19 crisis vaker gebruik van digitale tools zoals e-mail en WhatsApp. Deze digitale versnelling helpt thuiswerkers niet alleen puur praktisch; bijna 30% van de Nederlandse kantoorprofessionals ervaart door het gebruik van digitale tools ook minder werkstress. En dat is goed nieuws in deze stressvolle tij1

Nederland bezuinigt op klantenservice

Nederland bezuinigt op klantenservice

Volgens The New CX Mandate, een wereldwijd onderzoek onder 1500 senior klantenservicemanagers is Nederland het enige onderzochte Europese land waar de budgetten voor klantenservice het afgelopen jaar afnamen. Onderzoek door Censuswide in opdracht van Freshworks Inc. wijst uit dat Nederlandse klantenservicemanagers het in 2020 met gemiddeld 12% min1