'Mobiele verbindingen kosten bedrijfsleven jaarlijks ruim €2,59 miljard'

ipass

iPass heeft de resultaten gepubliceerd van het Mobile Connectivity Cost Index 2016 onderzoek, in samenwerking met Rethink Technology Research. Daaruit blijkt dat de directe en indirecte kosten gerelateerd aan de mobiele connectiviteit van Europese en Noord-Amerikaanse bedrijven jaarlijks ruim €2,59 miljard bedragen. Dat bedrag is het totaal van alle gebruikte roaming, ‘pay-on-demand’ Wi-Fi en gratis Wi-Fi verbindingen door mobiele medewerkers. Het gemiddeld datagebruik komt in 2016 naar verwachting uit op 6GB per maand, per mobiele medewerker.

Verborgen kosten van ‘gratis’ Wi-Fi

De afgelopen 12 maanden is het gebruik van ‘gratis’ Wi-Fi verder toegenomen. Die benaming is voor veel bedrijven misleidend, omdat de vaak trage verbindingen het gebruik van zakelijke applicaties belemmeren. Verder wordt het aantal te verbinden apparaten op ‘gratis’ verbindingen beperkt. In combinatie met alle tijd die mobiele professionals besteden aan het zoeken naar gratis Wi-Fi-verbindingen en inloggen, benadeelt het gebruik daarvan hun productiviteit aanzienlijk. Afhankelijk van de werklocaties, land van herkomst en type werkzaamheden, ligt dat productiviteitsverlies tussen de €683 en €1.032 per medewerker, per maand.  

Europa versus Noord-Amerika  

De connectiviteitskosten voor mobiele professionals verschillen tussen Europa en Noord-Amerika, afhankelijk van de gebruikte verbindingen. Uit het genoemde rapport blijkt:

  • Fransen die buiten Europa werken zijn het duurst uit, namelijk tussen de €1.221 en €1.834 per maand. Engelsen tussen de €138 - €1.001 per maand en Duitse mobiele professionals tussen €312 en €1.105.
  • Bij overwegend gebruik van cellulaire netwerkservices binnen Europa liggen die kosten aanzienlijk lager, namelijk €76 - €310 voor Fransen, €109 - €153 voor Duitsers en €90 tot €164 voor Engelsen.
  • Voor Wi-Fi on-demand services betalen Engelsen de hoogste kosten, namelijk €169 in Europa en €175 erbuiten. Bij de Franse mobiele professionals waren die kosten €135 en €159 per maand en bij de Duitsers €142 en €151. Noord-Amerikanen betaalden hiervoor met respectievelijk €132 en €133 per maand het minst.
  • Wanneer Noord-Amerikanen vooral de mobiele verbindingen van hun telecomprovider gebruiken kost ze dat tussen de €183 en €1.299 per maand.

Connectiviteit belangrijker dan ooit

“Connectiviteit was nog nooit zo belangrijk”, zegt Patricia Hume, chief commercial officer van iPass.  “Of mobiele professionals nu de hele dag productief willen zijn, of buiten werktijd verbonden blijven met hun familie en vrienden”, ze willen continu toegang tot Internet. De directe en indirecte kosten daarvan blijken aanzienlijk hoger dan de meeste bedrijven beseffen, waardoor zij graag meer inzicht willen in het datagebruik van hun medewerkers. Kosteneffectieve veilige verbindingen zijn een basisbehoefte geworden.  Gratis Wi-Fi kan daar geen invulling aan geven, vanwege het gebruiksgemak dat mobiele professionals tegenwoordig verwachten.”

Roamingkosten blijven te hoog

“Hoewel de roamingkosten aanzienlijk zijn verlaagd, vooral in Europa, blijven ze te hoog voor de hoeveelheid data die een mobiele professional tegenwoordig gebruikt”, zegt Peter White, principal analist en oprichter van Rethink Technology Research. “Verder lopen de kosten voor tijdelijke Wi-Fi-verbindingen snel op en bieden deze niet de eenvoud en het gebruiksgemak dat mobiele werkers verwachten. Managers moeten zich meer bewust worden van de waarde die veilige, betrouwbare en betaalbare connectiviteit vertegenwoordigt. Zodat ze ervoor zorgen dat hun mobiele professionals op elk moment en elke benodigde locatie probleemloos kunnen werken.”

Meer over
Lees ook
Onderzoek Microsoft: 35 procent van de mkb’ers ziet klantgerichtheid als belangrijke groeistimulator

Onderzoek Microsoft: 35 procent van de mkb’ers ziet klantgerichtheid als belangrijke groeistimulator

In opdracht van Microsoft onderzocht Ipsos MORI welke technologieën mkb’ers dagelijks privé, op het werk en onderweg gebruiken. Met als doel om de klantervaring en de werkbelasting te verbeteren. Een verbeterd contact met klanten ziet 35 procent van de mkb’ers als een belangrijke groeistimulator voor een succesvol bedrijf. Dat is te realiseren met1

60% van de bedrijven in olie- en gasindustrie kan niet effectief reageren op cybersecurity-incidenten

60% van de bedrijven in olie- en gasindustrie kan niet effectief reageren op cybersecurity-incidenten

Bedrijven in de olie- en gasindustrie zijn zich bewust dat zij beveiligingsmaatregelen moeten nemen tegen cyberdreigingen, maar nemen niet voldoende concrete stappen. Dit is de belangrijkste uitkomst van het wereldwijde onderzoek ‘Is Your Company’s Cyber Security Actually Good Enough?’, dat Fox- IT heeft laten uitvoeren door informatieportal Oil &1

Robots maken bedrijven slimmer

Robots maken bedrijven slimmer

Managers zijn het erover eens dat nieuwe softwarerobots – die zelflerende computers, kunstmatige intelligentie en Big Data gebruiken – de komende drie tot vijf jaar heel waardevol worden in het bedrijfsleven. Dit blijkt uit onderzoek van Cognizant onder 537 business- en IT-managers uit diverse sectoren.  Respondenten zijn het grotendeels eens over1