Meerderheid consumenten stopt organisatie in de ban bij datalek

1396955_49065589

De meerderheid van de consumenten (66%) is niet geneigd om te winkelen bij en noch zaken te doen met een organisatie waarvan persoonsgegevens zijn gestolen. Met name retailers (62%), banken (59%) en social media (58%) worden in de ban gedaan bij een datalek. Dit hangt samen met het feit dat 70 procent van de consumenten vindt dat de verantwoordelijkheid voor gegevensbescherming bij organisaties ligt. Sterker nog, 93 procent legt de volledige schuld in geval van een datalek bij de organisatie en overweegt dan actie tegen hen te ondernemen. Dit blijkt uit het Customer Loyalty onderzoek van Gemalto.

Vertrouwen in social media en banken het laagst

Slechts een kwart van de consumenten heeft het gevoel dat de bescherming en beveiliging van persoonsgegevens zeer serieus genomen wordt. Zij vertrouwen voornamelijk social media (61%), en banken (40%) niet als het gaat om de bescherming van hun gegevens. 91 procent is van mening dat de applicaties en websites die ze momenteel gebruiken een risico vormen voor de bescherming en beveiliging van persoonsgegevens. Daarom wil 82 procent van de consumenten dat organisaties meer online securitymaatregelen nemen.

Kwart van de consumenten slachtoffer van datalek

Een kwart van de ondervraagden is het slachtoffer geweest van frauduleus gebruik van financiële informatie (26%), persoonsgegevens (19%) en identiteitsdiefstal (16%). Daarnaast maakt tweederde zich zorgen omdat zij denken slachtoffer te worden van een datalek. Ondanks deze angst zijn consumenten niet van plan hun eigen online gedrag te veranderen. Meer dan de helft (55%) van de consumenten geeft bijvoorbeeld aan hetzelfde wachtwoord voor verschillende accounts te gebruiken.

"Aangezien steeds meer consumenten overwegen geen zaken meer te doen met organisaties die getroffen zijn door een datalek, is het belangrijk voor organisaties om met gegevensbeveiliging aan de slag te gaan. Daarbij kunnen zij zich richten op het stimuleren van veilig online gedrag bij consumenten en het voldoen aan de security basisprincipes. Dit betekent dat je als organisatie je meest waardevolle bezit, waaronder klantgegevens, beschermt met onder andere encryptie en two factor authenticatie", aldus Dirk Geeraerts, identity en data protection expert bij Gemalto.

Meer over
Lees ook
6 op 10n Nederlandse organisaties: digitale investeringen noodzakelijk om bij te blijven

6 op 10n Nederlandse organisaties: digitale investeringen noodzakelijk om bij te blijven

Hoewel een groot deel van de Nederlandse organisaties goed uit de coronapandemie is gekomen en tevreden is over hun huidige digitale aanbod, zijn veranderingen en investeringen noodzakelijk om bij te blijven. Zo verwacht bijna de helft (48%) van de organisaties het niet te redden zonder een nieuwe, duidelijke digitale strategie en het talent om di1

Verduurzaming hoog op agenda CFO’s grootste Nederlandse bedrijven

Verduurzaming hoog op agenda CFO’s grootste Nederlandse bedrijven

Maar liefst 96 procent van de Chief Financial Officers (CFO’s) van de 250 grootste Nederlandse bedrijven noemt duurzaamheid (ESG - Environmental, Social, Governance) een belangrijk vraagstuk voor hun organisatie. Dat blijkt uit onderzoek door de Universiteit van Amsterdam (UvA) in opdracht van Transformation Forums onder de 250 grootste bedrijven1

Algoritmes maken vervoer van zeecontainers naar het achterland goedkoper en milieuvriendelijker

Algoritmes maken vervoer van zeecontainers naar het achterland goedkoper en milieuvriendelijker

Zeecontainers worden momenteel niet altijd efficiënt van een zeehaven naar het achterland vervoerd. Promovendus Bernard Zweers (CWI) ontwikkelde slimme algoritmes om het vervoer van containers per binnenvaartschip te optimaliseren. Implementatie van deze algoritmes kan leiden tot minder CO­2-uitstoot, minder vrachtwagens op de weg en grote kostenb1