‘Meer dan ooit moeten bedrijven luisteren naar hun klanten’

Hello Customer, dat bedrijven een geavanceerd software as a service-platform aanbiedt om geautomatiseerd feedback van klanten te verzamelen en te analyseren met behulp van artificiële intelligentie, blijft sterk groeien. De scale-up uit Gent, die ruim dertig medewerkers telt en actief is in diverse Europese landen, heeft in een nieuwe kapitaalronde zes miljoen euro opgehaald bij Senovo Capital en Peak Capital, twee investeringsfondsen uit Duitsland en Nederland. Hello Customer wil zijn platform nog slimmer maken en maakt zich klaar om de volgende jaren verder door te groeien in Europa en de VS. 

hello customer

Hello Customer werd in 2015 opgericht door Leslie Cottenjé, Joeri Pansaerts en Bram De Vos. Zij bouwden een software as a service-platform dat bedrijven in staat stelt om de ervaringen en verwachtingen van hun klanten in kaart te brengen en te analyseren, er op een automatische manier inzichten uit te destilleren en de klantenervaring vervolgens te optimaliseren. De technologie van Hello Customer is gebaseerd op een eenvoudige klantenbevraging met open vragen, waarop linguïstische algoritmes en artificiële intelligentie wordt toegepast. 

De software van Hello Customer is erg in trek bij financiële instellingen en retail-ketens. De voorbije jaren zette het bedrijf na België ook voet aan de grond in Nederland, het Verenigd Koninkrijk en Spanje en krijgt steeds meer vragen van bedrijven uit de rest van Europa. In eigen land mag het onder meer Luminus, Lunch Garden, Voogd & Voogd en Telenet tot zijn klanten rekenen. 

Feedback is cruciaal 

Na vijf jaar oogt de toekomst veelbelovend voor de Gentse scale-up. CEO Leslie Cottenjé: “Het coronavirus stelt de verhoudingen tussen retailers en hun klanten op scherp. Meer dan ooit beseffen bedrijven hoe belangrijk het is om goed naar de verwachtingen en ervaringen van klanten te luisteren, zeker nu er veel minder persoonlijk contact is en de online verkoop boomt. Ons platform biedt hen de mogelijkheid om geautomatiseerd en de bevindingen van klanten zeer snel te peilen en te ontdekken hoe ze over een merk, een winkel, een product of dienst denken. Wie zich wil aanpassen aan snel wijzigende consumententrends, kan eigenlijk niet meer om Hello Customer heen.” 

Nieuwe kapitaalronde 

In volle coronaperiode werd zojuist een nieuwe kapitaalronde afgesloten. De nieuwe investeerders, Senovo Capital en Peak Capital, zijn overtuigd van de uitstekende kwaliteiten van de technologie van Hello Customer én dat die meer dan ooit een cruciale rol zal spelen. Beide fondsen investeren samen zes miljoen euro. Deze kapitaalsinjectie volgt op een ronde van twee miljoen euro in 2018. 

Verder groei

Leslie Cottenjé: “Onze belangrijkste focus ligt uiteraard op verdere groei. Enerzijds blijven we in onze software-as-a-service investeren met nieuwe ontwikkelingen, gefocust op nog meer proactieve analytics. Door feedback te combineren met operationele data, kunnen organisaties onmiddellijk gevolg geven aan hun inzichten en bijsturen waar nodig. Tegelijk zijn we ook ambitieus in de verdere uitbreiding van landen waar we actief zijn. De wereldeconomie kent een duidelijke vertraging, dus dat betekent dat ook wij opnieuw bekijken wat de volgende stappen kunnen zijn. Een van onze grootste ambities blijft om van wal te steken in de Verenigde Staten. Juist daarom zijn we blij om ervaren partners als Senovo en Peak Capital aan boord te halen, omdat ze uitermate goed gepositioneerd zijn om ons daarin te ondersteunen.”