Meer dan 3 miljoen mobieltjes liggen kapot in de la

telephone-for-me-1538835

Er liggen meer dan drie miljoen kapotte mobieltjes te verstoffen in Nederlandse lades en nachtkastjes.

Dit blijkt uit onderzoek van brancheorganisatie UNETO-VNI en voorlichtingsorganisatie Milieu Centraal. Repareren en langer doen met een mobieltje is beter voor het milieu.

Zes van de tien kapotte mobiele telefoons worden niet gerepareerd. "In plaats van hem op te bergen in het nachtkastje, kan het mobieltje beter gerepareerd worden", zegt Mariken Stolk van Milieu Centraal. "Als dat geen optie is, kan de mobiele telefoon het beste worden weggebracht naar de milieustraat of een ander inzamelpunt, zodat de grondstoffen van de telefoon kunnen worden hergebruikt."

Reparatie goed mogelijk

De belangrijkste reden waarom men reparatie van de kapotte mobiele telefoon niet overweegt, is dat reparatie te duur zou zijn. Driekwart van de mensen die reparatie te duur vindt, vraagt echter geen kostenindicatie op. Zij weten dus niet precies wat de reparatie zal kosten. Daarnaast denkt één op de vijf mensen die reparatie niet overwogen hebben, dat repareren niet mogelijk is.

De meest voorkomende problemen zijn een kapotte batterij of problemen met opladen, een camera die het niet meer doet en knoppen die niet meer goed werken. Reparatie hiervan is vaak goed mogelijk. De prijzen bij een gekwalificeerde reparateur variëren tussen de 40 en 100 euro.

Reparatie loont voor het milieu

De productie van mobiele telefoons kost grondstoffen en energie. Mobiele telefoons bevatten zeldzame metalen die bij de winning ervan sociale- en milieuproblemen opleveren. Een deel van de zeldzame materialen kan niet gerecycled worden. Om al deze redenen is het beter voor het milieu om een kapotte telefoon te laten repareren en er zo langer mee te doen.

Tweede ronde

De gemiddelde mobiele telefoon wordt maar drie jaar gebruikt, blijkt uit het onderzoek. Belangrijkste redenen voor afdanken zijn omdat hij niet meer aan wensen voldoet, omdat mensen een mobiele telefoon krijgen bij een abonnement of omdat de telefoon kapot is. Als de telefoon niet kapot is, kan hij makkelijk een tweede ronde krijgen door hem weg te geven aan familie of vrienden of te verkopen.

Niet bij het huisvuil

Uit het onderzoek blijkt dat 15 procent van de Nederlanders een kapotte mobiele telefoon bij het gewone huisvuil gooit. Dat is zonde, omdat de recyclebare grondstoffen van de telefoon zo niet hergebruikt kunnen worden. Milieu Centraal adviseert daarom: is reparatie niet mogelijk, breng de mobiele telefoon dan naar de milieustraat of een ander inzamelpunt. Dan wordt hij milieuverantwoord verwerkt en worden zoveel mogelijk waardevolle stoffen teruggewonnen.

   
Meer over
Lees ook
Collega’s zijn de grootste afleiding in de open kantooromgeving

Collega’s zijn de grootste afleiding in de open kantooromgeving

Meer dan de helft van generatie Z (55 procent) en de millennials (56 procent) geeft ondanks de afleiding die erbij komt kijken de voorkeur aan een open kantooromgeving. Dat blijkt uit een nieuw onderzoek van Future Workplace, uitgevoerd in opdracht van unified communications-bedrijf Plantronics. De resultaten laten zien hoe de vier moderne werkend1

'Vertrouwen in cybersecurity binnen gezondheidszorg hoger dan ooit'

'Vertrouwen in cybersecurity binnen gezondheidszorg hoger dan ooit'

Zorginstellingen hebben er vertrouwen in dat zij adequaat kunnen reageren op een cyberaanval. Na de ransomware-aanval WannaCry die bedrijven wereldwijd platlegde (waaronder 15 ziekenhuizen in Nederland), hebben zorginstanties investeringen in cybersecurity en IT verhoogd. Ook heeft 41% van de zorginstellingen in de Benelux een plan opgesteld voor1

1 jaar na AVG is papieren data bij meer dan de helft van alle bedrijven nog onveilig

1 jaar na AVG is papieren data bij meer dan de helft van alle bedrijven nog onveilig

Binnenkort is het één jaar geleden dat de AVG, de Algemene Verordening Gegevensbescherming, van kracht is geworden. Uit onderzoek dat ACCO Brands heeft laten uitvoeren, blijkt dat de invoering van deze nieuwe privacywet met name invloed heeft gehad op bedrijfsprocessen ten aanzien van digitale data en is bij 75% van alle ondervraagde bedrijven de1