Meer dan 3 miljoen mobieltjes liggen kapot in de la

telephone-for-me-1538835

Er liggen meer dan drie miljoen kapotte mobieltjes te verstoffen in Nederlandse lades en nachtkastjes.

Dit blijkt uit onderzoek van brancheorganisatie UNETO-VNI en voorlichtingsorganisatie Milieu Centraal. Repareren en langer doen met een mobieltje is beter voor het milieu.

Zes van de tien kapotte mobiele telefoons worden niet gerepareerd. "In plaats van hem op te bergen in het nachtkastje, kan het mobieltje beter gerepareerd worden", zegt Mariken Stolk van Milieu Centraal. "Als dat geen optie is, kan de mobiele telefoon het beste worden weggebracht naar de milieustraat of een ander inzamelpunt, zodat de grondstoffen van de telefoon kunnen worden hergebruikt."

Reparatie goed mogelijk

De belangrijkste reden waarom men reparatie van de kapotte mobiele telefoon niet overweegt, is dat reparatie te duur zou zijn. Driekwart van de mensen die reparatie te duur vindt, vraagt echter geen kostenindicatie op. Zij weten dus niet precies wat de reparatie zal kosten. Daarnaast denkt één op de vijf mensen die reparatie niet overwogen hebben, dat repareren niet mogelijk is.

De meest voorkomende problemen zijn een kapotte batterij of problemen met opladen, een camera die het niet meer doet en knoppen die niet meer goed werken. Reparatie hiervan is vaak goed mogelijk. De prijzen bij een gekwalificeerde reparateur variëren tussen de 40 en 100 euro.

Reparatie loont voor het milieu

De productie van mobiele telefoons kost grondstoffen en energie. Mobiele telefoons bevatten zeldzame metalen die bij de winning ervan sociale- en milieuproblemen opleveren. Een deel van de zeldzame materialen kan niet gerecycled worden. Om al deze redenen is het beter voor het milieu om een kapotte telefoon te laten repareren en er zo langer mee te doen.

Tweede ronde

De gemiddelde mobiele telefoon wordt maar drie jaar gebruikt, blijkt uit het onderzoek. Belangrijkste redenen voor afdanken zijn omdat hij niet meer aan wensen voldoet, omdat mensen een mobiele telefoon krijgen bij een abonnement of omdat de telefoon kapot is. Als de telefoon niet kapot is, kan hij makkelijk een tweede ronde krijgen door hem weg te geven aan familie of vrienden of te verkopen.

Niet bij het huisvuil

Uit het onderzoek blijkt dat 15 procent van de Nederlanders een kapotte mobiele telefoon bij het gewone huisvuil gooit. Dat is zonde, omdat de recyclebare grondstoffen van de telefoon zo niet hergebruikt kunnen worden. Milieu Centraal adviseert daarom: is reparatie niet mogelijk, breng de mobiele telefoon dan naar de milieustraat of een ander inzamelpunt. Dan wordt hij milieuverantwoord verwerkt en worden zoveel mogelijk waardevolle stoffen teruggewonnen.

   
Meer over
Lees ook
Onderzoek Microsoft: 35 procent van de mkb’ers ziet klantgerichtheid als belangrijke groeistimulator

Onderzoek Microsoft: 35 procent van de mkb’ers ziet klantgerichtheid als belangrijke groeistimulator

In opdracht van Microsoft onderzocht Ipsos MORI welke technologieën mkb’ers dagelijks privé, op het werk en onderweg gebruiken. Met als doel om de klantervaring en de werkbelasting te verbeteren. Een verbeterd contact met klanten ziet 35 procent van de mkb’ers als een belangrijke groeistimulator voor een succesvol bedrijf. Dat is te realiseren met1

60% van de bedrijven in olie- en gasindustrie kan niet effectief reageren op cybersecurity-incidenten

60% van de bedrijven in olie- en gasindustrie kan niet effectief reageren op cybersecurity-incidenten

Bedrijven in de olie- en gasindustrie zijn zich bewust dat zij beveiligingsmaatregelen moeten nemen tegen cyberdreigingen, maar nemen niet voldoende concrete stappen. Dit is de belangrijkste uitkomst van het wereldwijde onderzoek ‘Is Your Company’s Cyber Security Actually Good Enough?’, dat Fox- IT heeft laten uitvoeren door informatieportal Oil &1

Robots maken bedrijven slimmer

Robots maken bedrijven slimmer

Managers zijn het erover eens dat nieuwe softwarerobots – die zelflerende computers, kunstmatige intelligentie en Big Data gebruiken – de komende drie tot vijf jaar heel waardevol worden in het bedrijfsleven. Dit blijkt uit onderzoek van Cognizant onder 537 business- en IT-managers uit diverse sectoren.  Respondenten zijn het grotendeels eens over1