Medewerkers mkb in Europa ontevreden over internetverbinding op het werk

ZyXel

Uit een Europees onderzoek van het onderzoeksbureau Censuswide in opdracht van ZyXEL blijkt, dat medewerkers in het mkb liever thuis werken dan op kantoor vanwege de snelheid en betrouwbaarheid van het internet.

De helft van de medewerkers in Nederland en het Verenigd Koninkrijk is tevreden met de internetconnectie op het werk, maar respectievelijk 85 procent en 86 procent geeft aan dat het internet thuis betrouwbaarder en efficiënter is.

Nu we thuis steeds hogere internetsnelheden hebben, verwachten we dat ook op de werkvloer. Maar het internet is daar juist niet altijd even betrouwbaar. In het Europese onderzoek in opdracht van ZyXEL werden Zweden, het Verenigd Koninkrijk, Tsjechië, Duitsland en Nederland onderzocht. Slechts 1,6 procent van de Zweden heeft nog nooit problemen met de internetverbinding op het werk ondervonden. En in het Verenigd Koninkrijk geeft 78,3 procent van de respondenten aan juist wél internetproblemen op het werk te hebben gehad.

In heel Europa zorgen slecht presterende netwerken voor frustraties en ontmoedigt het medewerkers. Denk aan mislukte e-mail- of VoIP-communicatie en browsen op het internet dat eeuwig lijkt te duren. Hierdoor is het voor bedrijven vaak lastig om het productiviteitsniveau van de medewerkers hoog te houden.

Niet halen deadlines, frustraties, minder productief

Op een persoonlijk niveau heeft slechte connectiviteit op kantoor gevolgen voor de deadlines van medewerkers; een kwart van de Europese medewerkers van mkb-bedrijven haalt hierdoor zijn deadlines niet. Een derde van hen geeft toe dat de slechte connectiviteit de organisatie onprofessioneel doet overkomen. Daarnaast geeft 45 procent van de Europese medewerkers  aan dat hun productiviteit zakt als er geen of slecht internet is en volgens bijna de helft van de respondenten leidt slechte connectiviteit tot frustraties. Een kwart van de

Europeanen zegt dan ook dat een verbeterde connectiviteit zorgt dat ze beter gaan presteren als individu. In vergelijking met het motiveren van medewerkers of het aanschaffen van nieuwe software, is dit dus een easy win.

Missen omzet, verslechterde concurrentiepositie

Deze onvoldoende connectiviteit op kantoor kan, in een economisch klimaat waarin snel reageren en voorlopen op de competitie belangrijker zijn dan ooit tevoren, zelfs leiden tot het missen van omzet. Van de Duitse respondenten geeft 38,40 procent toe dat dit invloed heeft op de concurrentiepositie van hun werkgever. In Nederland ligt dit percentage beduidend lager met slechts 9,6 procent.

Wie is verantwoordelijk?

De uitkomsten van het onderzoek zijn alarmerend te noemen, maar wie draagt de verantwoordelijkheid voor de slechte connectiviteit op het werk? 28 Procent van de Zweden geeft de Zweedse overheid de schuld, omdat die onvoldoende investeren in een goede internetinfrastructuur in het land. Een derde van de Duitsers en een vijfde van de Nederlanders vinden dat de IT-afdeling verantwoordelijk is.

Meer over
Lees ook
CWI viert 75-jarig bestaan

CWI viert 75-jarig bestaan

Met een feestelijk online evenement viert het Centrum Wiskunde & Informatica (CWI) haar 75-jarig bestaan. Tijdens de viering blikt het CWI terug op haar rijke verleden, maar centraal staat de toekomst van de wiskunde en informatica. Het evenement vindt plaats op 11 februari 2021.

Hoe Covid-19 tot een aangenamere werkomgeving kan leiden

Hoe Covid-19 tot een aangenamere werkomgeving kan leiden

Covid-19 of geen Covid-19: in veel sectoren blijft een ware veldslag om talent woeden. Om de beste talenten aan je te binden, is het heel belangrijk dat je weet wat hen motiveert en in wat voor omgeving zij het liefste werken. Als gevolg van de wereldwijde pandemie wil dat nu ook zeggen: wat vinden ze belangrijk aan thuiswerken?

Duurzaam digitaal transformeren noodzakelijk voor lange termijn succes

Duurzaam digitaal transformeren noodzakelijk voor lange termijn succes

Door de COVID-19 pandemie zijn mensen anders naar de toekomst gaan kijken. Bedrijven en non-profit organisaties doen er verstandig aan daar proactief op te anticiperen voor hun lange termijn succes. Uit een onderzoek door Tech-Clarity in opdracht van Dassault Systèmes blijkt dat digitalisering, duurzaamheid en winstgevendheid belangrijke succesfac1