IT ontbeert tools om thuiswerken optimaal te ondersteunen

dynabook-400300

Werknemersproductiviteit en samenwerken op afstand zijn de meest besproken HR-onderwerpen van de afgelopen tijd. Toch geeft een derde van de Europese IT-beslissers aan dat ze nog steeds moeite hebben om thuiswerkers optimaal te ondersteunen op hun werkplek op afstand. Het wekt dan ook geen verwondering dat IT-teams van plan zijn om meer te investeren in remote IT support. Dat blijkt uit het onderzoek The Hybrid Shift: Managing an increasingly remote workforce van Dynabook.

Door de coronapandemie moesten organisaties snel veranderingen doorvoeren om op afstand werken mogelijk te maken. Het ondersteunen van werknemers op afstand is anders, en vaak lastiger, dan wanneer werknemers op kantoor zijn. Om de werknemersproductiviteit op peil te houden, is het belangrijk dat IT-teams de ondersteuning bieden die hiervoor noodzakelijk is. Meer dan de helft van de organisaties geeft daarom prioriteit aan remote support en assistentie voor werknemers, een stijging van bijna 30% ten opzichte van 2018.
 
In de discussie over werknemersproductiviteit gaat het vaak ook over de (mentale) gezondheid van werknemers. Toch geeft maar een derde van de IT-leiders aan dat ze prioriteit geven aan ondersteuning op dit gebied. En hoewel dit een bredere verantwoordelijkheid is dan alleen van de IT-afdeling, is het belangrijk dat organisaties inzien welke rol technologie kan spelen in het verbeteren van werknemerswelzijn.
 

Samenwerken

 
In deze tijden van op afstand samenwerken, is het belangrijk dat werknemers worden uitgerust met technologische oplossingen die dit naadloos ondersteunen. Daarom moeten IT-afdelingen weloverwogen aankoopbeslissingen nemen wanneer het gaat om samenwerkingstechnologie. Dat dat ook gebeurt, blijkt uit het onderzoek van Dynabook: de meerderheid van de bedrijven besteedt meer aandacht aan de aanschaf van cloudplatforms en samenwerkingstools dan voor de pandemie het geval was. 
 
Ronald Ravel, Country Manager Benelux bij Dynabook Europe GmbH: “Tijdens de lockdown bleken laptops onmisbaar. Uit het onderzoek komt dan ook naar voren dat er bij driekwart van de organisaties meer aandacht is voor het aankoopproces van notebooks dan voor de pandemie het geval was. Hierbij zullen ze ook moeten kijken naar het upgraden van hun huidige laptop fleet, zodat deze geschikt blijft voor het hybride werken. Daarbij is het belangrijk om goed na te denken over welke toepassingen onmisbaar zijn voor werknemers om productief te blijven, of ze nou op kantoor of thuis aan het werk zijn.”
Lees ook
ProctorExam maakt tijdens COVID-19 meer dan twee miljoen thuisexamens mogelijk

ProctorExam maakt tijdens COVID-19 meer dan twee miljoen thuisexamens mogelijk

ProctorExam, het grootste, online proctoringbedrijf in Europa en wereldleider op het gebied van flexibele SaaS-proctoringtechnologie, maakt tijdens COVID-19 meer dan twee miljoen thuisexamens mogelijk. Die toetsen hadden anders niet kunnen plaatsvinden.

Impact thuiswerken zichtbaar op netwerk KPN

Impact thuiswerken zichtbaar op netwerk KPN

Sinds de uitbraak van COVID-19 werkt Nederland massaal vanuit huis en dat is ook te zien in de verkeersstromen op het netwerk van KPN. Daar is het sindsdien veel drukker en ook de verkeerspatronen zijn veranderd.

Onderzoek NBPO: 30% kantoorprofessionals ervaart minder werkstress door digitale tools

Onderzoek NBPO: 30% kantoorprofessionals ervaart minder werkstress door digitale tools

85% van de thuiswerkers maakt sinds de COVID-19 crisis vaker gebruik van digitale tools zoals e-mail en WhatsApp. Deze digitale versnelling helpt thuiswerkers niet alleen puur praktisch; bijna 30% van de Nederlandse kantoorprofessionals ervaart door het gebruik van digitale tools ook minder werkstress. En dat is goed nieuws in deze stressvolle tij1