IT-beslissers pleiten voor meer transparantie in security

1396955_49065589

Op de vraag wat het belangrijkste succescriterium is voor samenwerking tussen overheid en bedrijfsleven voor een digitaal veilige samenleving geeft het merendeel van IT-beslissers aan dat er grote behoefte is aan meer en betere uitwisseling van dreigingsinformatie. Verder zouden er testcentra moeten komen waarin integriteit en veiligheid van technologieproducten beoordeeld kunnen worden. 56% van de securitybeslissers denkt dat een keurmerk kan helpen bij meer inzage in de kwaliteit en integriteit van securityproducten. Dat zijn de belangrijkste uitkomsten van het onderzoek van Pb7 Market Research in opdracht van Kaspersky Lab onder 160 IT-beslissers van bedrijven met minimaal 50 medewerkers. 

Achterdeurtjes sluiten versus bedrijven weren

Nog altijd is de kwaliteit van producten en diensten de belangrijkste reden om te kiezen voor securityleveranciers. Dit argument wordt op de voet gevolgd door de beschikbaarheid van dreigingsinformatie zowel vanuit overheidsinstanties als afkomstig van (technologie)bedrijven. Pb7 Market Research heeft eveneens navraag gedaan naar de kijk van security-beslissers op het weren van niet-Westerse technologiebedrijven. Respondenten hebben alle begrip voor dergelijke overheidsmaatregelen. Tegelijkertijd geeft 64% aan dat overheidsinstanties er verstandiger aan doen om zoveel mogelijk ‘achterdeurtjes’ uit te sluiten c.q. de digitale veiligheid op orde te hebben in plaats van het in de ban doen van technologiebedrijven.

“De behoefte aan transparantie in het securitydomein is groot. Niet zo vreemd, want we worden steeds afhankelijker van een veilige digitale infrastructuur. We hebben als industrie nog veel te doen om zowel burgers als bedrijfsleven meer inzage te geven in de integriteit en kwaliteit van onze producten. Kaspersky Lab is goed op weg met ons zogeheten Global Transparency Initiatief waarbij we klanten in samenwerking met onafhankelijke partijen inzage geven in onze softwarebroncodes,” vertelt Martijn van Lom, General Manager Northern Europe van Kaspersky Lab.

Meer over
Lees ook
Onderzoek Microsoft: 35 procent van de mkb’ers ziet klantgerichtheid als belangrijke groeistimulator

Onderzoek Microsoft: 35 procent van de mkb’ers ziet klantgerichtheid als belangrijke groeistimulator

In opdracht van Microsoft onderzocht Ipsos MORI welke technologieën mkb’ers dagelijks privé, op het werk en onderweg gebruiken. Met als doel om de klantervaring en de werkbelasting te verbeteren. Een verbeterd contact met klanten ziet 35 procent van de mkb’ers als een belangrijke groeistimulator voor een succesvol bedrijf. Dat is te realiseren met1

60% van de bedrijven in olie- en gasindustrie kan niet effectief reageren op cybersecurity-incidenten

60% van de bedrijven in olie- en gasindustrie kan niet effectief reageren op cybersecurity-incidenten

Bedrijven in de olie- en gasindustrie zijn zich bewust dat zij beveiligingsmaatregelen moeten nemen tegen cyberdreigingen, maar nemen niet voldoende concrete stappen. Dit is de belangrijkste uitkomst van het wereldwijde onderzoek ‘Is Your Company’s Cyber Security Actually Good Enough?’, dat Fox- IT heeft laten uitvoeren door informatieportal Oil &1

Robots maken bedrijven slimmer

Robots maken bedrijven slimmer

Managers zijn het erover eens dat nieuwe softwarerobots – die zelflerende computers, kunstmatige intelligentie en Big Data gebruiken – de komende drie tot vijf jaar heel waardevol worden in het bedrijfsleven. Dit blijkt uit onderzoek van Cognizant onder 537 business- en IT-managers uit diverse sectoren.  Respondenten zijn het grotendeels eens over1