Inzet ‘slimme werkbril’ nog weg te gaan in Benelux

Toshiba

Benelux-bedrijven maken nauwelijks gebruik van de slimme werkbril waarmee heftruckchauffeurs, zorgverleners of machinewerkers hun handen vrij hebben en tegelijkertijd informatie op het vizier hebben. Dat blijkt uit Toshiba-onderzoek naar het gebruik van zogeheten smart glasses in zakelijk Europa. 73% van de IT-beslissers in de Benelux is bekend met de oplossing maar meldt dat het gebruik van de slimme werkbril nog in de onderzoeksfase zit. Verdere ontwikkeling van Augmented Reality, beschikbaarheid van het snelle 5G netwerk en druk op meer arbeidsproductiviteit vergroten de kans op inzet van smart glasses in een zakelijke omgeving volgens dit Toshiba-onderzoek onder meer dan 1000 IT-beslissers in Europa waaronder zo’n 200 in de Benelux.

Waar de virtuele bril in de consumentenmarkt al enige tijd populair is, worden smart glasses nog nauwelijks gebruikt op de werkvloer. Zo blijkt uit het Toshiba-onderzoek. 52% van de IT-beslissers geeft aan dat dataverwerking de grootste zorg wordt bij de inzet van de slimme werkbril. Tegelijkertijd is 38% van de respondenten ervan overtuigd, dat dit compleet nieuwe apparaat binnen drie jaar volop ingezet gaat worden op de werkvloer. Zeker waar mensen hun handen vrij moeten houden voor bijvoorbeeld hulp aan bed, een machine of een heftruck, leert dit onderzoek.

51% van de IT-beleidsmakers is van mening dat handenvrij werken en het vergroten van arbeidsproductiviteit de belangrijkste katalysatoren worden voor de afname van slimme werkbrillen. Behoefte aan meer mobiliteit is voor 47% van de respondenten doorslaggevend voor het gebruik van smart glasses.

“Meer dan 70% van eerstelijnsmedewerkers op de werkvloer is nog altijd niet uitgerust met digitale apparatuur. Werknemers kunnen het werk makkelijker en leuker maken als ze tijdens hun acties via het beeldscherm op hun neus allerlei informatie over machine-instructies of realtime klantgegevens op het vizier krijgen. Toshiba heeft begin dit jaar de dynaEdge mini pc met Assisted Reality Viewer gelanceerd. Het eerste apparaat zo klein als een smartphone, dat eenvoudig aan je broekriem vastgemaakt kan worden met Windows 10 functionaliteit. De slimme werkbril op je neus biedt allerlei mogelijkheden voor ontvangst en verwerking van realtime informatie en samenwerking met collega’s. Bijvoorbeeld met Skype for Business op het scherm. Het is bovendien de eerste edge computing oplossing die dankzij Microsoft Windows 10 eenvoudig geϊntegreerd kan worden in de bestaande IT-infrastructuur van een organisatie,” vertelt Ronald Ravel, Country Manager van Toshiba in de Benelux.

Meer over
Lees ook
Collega’s zijn de grootste afleiding in de open kantooromgeving

Collega’s zijn de grootste afleiding in de open kantooromgeving

Meer dan de helft van generatie Z (55 procent) en de millennials (56 procent) geeft ondanks de afleiding die erbij komt kijken de voorkeur aan een open kantooromgeving. Dat blijkt uit een nieuw onderzoek van Future Workplace, uitgevoerd in opdracht van unified communications-bedrijf Plantronics. De resultaten laten zien hoe de vier moderne werkend1

'Vertrouwen in cybersecurity binnen gezondheidszorg hoger dan ooit'

'Vertrouwen in cybersecurity binnen gezondheidszorg hoger dan ooit'

Zorginstellingen hebben er vertrouwen in dat zij adequaat kunnen reageren op een cyberaanval. Na de ransomware-aanval WannaCry die bedrijven wereldwijd platlegde (waaronder 15 ziekenhuizen in Nederland), hebben zorginstanties investeringen in cybersecurity en IT verhoogd. Ook heeft 41% van de zorginstellingen in de Benelux een plan opgesteld voor1

1 jaar na AVG is papieren data bij meer dan de helft van alle bedrijven nog onveilig

1 jaar na AVG is papieren data bij meer dan de helft van alle bedrijven nog onveilig

Binnenkort is het één jaar geleden dat de AVG, de Algemene Verordening Gegevensbescherming, van kracht is geworden. Uit onderzoek dat ACCO Brands heeft laten uitvoeren, blijkt dat de invoering van deze nieuwe privacywet met name invloed heeft gehad op bedrijfsprocessen ten aanzien van digitale data en is bij 75% van alle ondervraagde bedrijven de1