IKEA creëert customer experiences en communiceert productinformatie in 3D

PASCAM_WoodWorks2013_small_568

Mensen willen na het kopen van een product daar zo snel mogelijk gebruik van gaan maken. Daarom verwachten ze behalve een korte levertijd ook weinig gedoe bij het uitpakken en gebruiksklaar maken. IKEA anticipeert op deze behoefte met het creëren van customer experiences en het communiceren van 3D-modellen en assemblage-instructies. Als gastsprekers van het 3DEXPERIENCE World 2021 event deelden ze hun ervaringen.

Inspireren met storytelling

IKEA heeft ervoor gekozen om veel meubels en andere producten in platte dozen te verpakken en te transporteren, om de ecologische voetafdruk van hun logistiek te verkleinen. Daarom moet je als klant de meeste producten nog zelf assembleren. Omdat niet alle mensen even handig zijn probeert IKEA het assemblageproces te vereenvoudigen en met duidelijke instructies en video's te ondersteunen. Taco van der Maden, Development & Operations IT Manager van IKEA Communications AB vertelde dat de organisatie waarvoor hij werkt alle productafbeeldingen, assemblage-instructies en brochures maakt, in maar liefst 38 talen. Gecombineerd met storytelling proberen ze de IKEA assemblage-experience op een inspirerende wijze richting klanten te communiceren. 

3D modellen en geautomatiseerde workflows

Het IKEA Communications team maakt jaarlijks ruim 30.000 productafbeeldingen en 3.000 3D-modellen voor alle communicatie richting klanten. Tevens worden er nog zo’n 3.500 3D-modellen voor intern gebruik ontworpen. Dat kan volgens van der Maden alleen met professionele 3D-software en vergaand geautomatiseerde workflows. Voor Senior Graphic Communicator David Andersson is het vervaardigen van assemblage-instructies ook een vorm van storytelling. Het team waarvan hij deel uitmaakt hanteert een aantal belangrijke uitgangspunten voor het creëren van elke assemblage-experience. Beginnen met eenvoudige handelingen en grote onderdelen die snel tot zichtbare resultaten leiden, om mensen te motiveren verder te gaan. Verder moeten elke handeling goed uitvoerbaar zijn.

Digitale marketingmiddelen maken en wijzigen

Andersson vertelde tijdens het 3DEXPERIENCE World 2021 event dat hij de SOLIDWORKS Composer applicatie gebruikt voor het maken van alle productafbeeldingen, assemblage-instructies en video’s. Dat is naar zijn ervaring een flexibele tool om digitale marketingmiddelen te vervaardigen vanuit 3D-modellen. Ook andere meubelfabrikanten gebruiken deze applicatie voor productontwikkeling en marketing, zoals uit de afbeeldingen blijkt. Omdat de productontwikkeling bij IKEA een interactief en iteratief proces is moeten er vaak wijzigingen worden doorgevoerd. Dankzij een directe koppeling tussen het 3D-model en daarop gebaseerde communicatiemiddelen en de al genoemde geautomatiseerde workflows zijn die snel te verwerken. Gezien het volume van de benodigde digitale communicatiemiddelen blijven het bewaken van de kwaliteit en datamanagement voor hem belangrijke aandachtspunten. 

AR en VR

Een andere uitdaging voor IKEA Communications is te blijven anticiperen op het veranderende communicatiegedrag van mensen. Sinds de coronapandemie wordt er meer online geshopt waardoor de beleving daarvan belangrijker is geworden. Package & Store Communication Manager Anne Mansfeldt vertelde dat ze daar al enkele jaren op inspelen met de IKEA Place app. Een AR-tool waarmee mensen IKEA producten in een virtuele versie van het eigen interieur kunnen plaatsen. Daarmee kunnen ze thuis verschillende stijlen, kleuren en afmetingen meubels uitproberen en inspiratie opdoen voordat ze online gaan bestellen. Hoewel AR en VR nog niet tot het grote publiek zijn doorgedrongen komen er dit jaar meerdere AR/VR-brillen op de markt die deze interactieve communicatiemethode een boost gaan geven.

 

Meer over
Lees ook
Dematic krijgt opdracht voor nieuw geautomatiseerd nationaal distributiecentrum voor Woolworths in Sydney

Dematic krijgt opdracht voor nieuw geautomatiseerd nationaal distributiecentrum voor Woolworths in Sydney

Dematic maakt bekend dat het is geselecteerd door Primary Connect, het supply chain onderdeel van de grootste supermarktketen in Australië Woolworths Group, om een geavanceerd geautomatiseerd afhandelingssysteem te leveren voor het nieuwe nationale distributiecentrum (NDC) in Moorebank Logistics Park, Sydney.

FIQAS helpt KPN Wholesale bij stroomlijning facturatieproces

FIQAS helpt KPN Wholesale bij stroomlijning facturatieproces

FIQAS Software heeft een ‘High Volume Data Transformation’ order management module ontwikkeld voor partijen die dagelijks grote aantallen – honderden miljoenen – transacties genereren die moeten worden afgerekend. Dit soort ’ruwe‘ data, vaak afkomstig uit diverse bronnen, kan meestal niet zonder meer als basis dienen voor een facturatieproces

Slimme coronacheck helpt werkgevers en werknemers

Slimme coronacheck helpt werkgevers en werknemers

Een medewerker heeft klachten: wat moet ik doen? Een vraag die veel werkgevers zich vaak stellen. Omdat er meer is dan testen alleen, is er nu een intelligente vragenlijst die binnen enkele minuten een verantwoord advies geeft op basis van de relatie tussen bron- en contactonderzoek, risicofactoren en symptomen van een persoon. Daartoe doorloopt d1