ICT-medewerker kritisch over innovatief vermogen werkgever

274094_h_ergb_s_gl

ICT-medewerkers geven de innovatiekracht van hun werkgevers gemiddeld een 5,3. Een lichte onvoldoende dus. En dat niet alleen: de sector scoort meer dan een punt lager dan het landelijk gemiddelde (6,6). Dat is één van de meest opvallende resultaten uit het onderzoek van Effectory onder 4.159 medewerkers in de ICT-branche.

De score is vooral opvallend omdat innovatie een cruciaal thema is binnen de ICT. 'De ontwikkelingen in de branche gaan razendsnel. Als ICT-organisatie moet je dan ook constant innoveren om relevant te blijven in de markt. Bovendien maakt een achterstand je minder aantrekkelijk als potentiële werkgever op de arbeidsmarkt. Terwijl je júist talent nodig hebt om te innoveren,' licht Sanne Durieux, consultant bij Effectory, toe.

War for talent én talent behouden

En dat terwijl ICT-talent toch al schaars is, doordat de vraag het aanbod overstijgt. ICT'ers hebben hun werkgevers voor het uitkiezen. Sanne Durieux: 'Ze kunnen niet alleen terecht bij detacheerders, maar bijvoorbeeld ook bij een groeiend aantal organisaties dat ervoor kiest om producten en diensten online aan te bieden. Het grote aanbod zorgt voor een hoog verloop.' Met een heldere, inspirerende toekomstvisie kunnen organisaties hun identiteit versterken, en de betrokkenheid van medewerkers verhogen. Hier ligt voor het management nog een flinke uitdaging: 'ICT'ers beoordelen hun bereidheid om op korte termijn bij hun huidige werkgever te blijven, met een 7,3. Dat is bijna een punt lager dan het landelijk gemiddelde. Bovendien daalt hun score op betrokkenheid na het eerste jaar fors: van een 7,8 naar een 6,4. Medewerkers ervaren een gebrek aan ontwikkelingsmogelijkheden binnen de organisatie.'

Coachend leiderschap

Natuurlijk gaan er ook dingen goed in de branche. Zo kiezen steeds meer ICT-organisaties voor coachend leiderschap, een vorm van leidinggeven die goed bij de sector past. Sanne Durieux: 'ICT'ers zijn doorgaans hoogopgeleide vakmensen, die het liefst zelfstandig werken en niet geremd willen worden door te veel regels. Ze hebben behoefte aan leidinggevenden die hen uitdagen, eerlijke feedback geven en ze stimuleren in hun groei.' Op het gebied van leiderschap zitten de scores dan ook in de lift: met een 7,1 op tevredenheid over de leidinggevende scoort de ICT-branche ruim voldoende. Ook uitdagen (7,1), feedback geven (7,0) en stimuleren (6,8) scoren hoger dan voorgaande jaren. Een positieve beweging in de ICT-branche, die ook tot uiting komt in een mooie 7,8 voor 'vertrouwen in de toekomst'.

Meer over
Lees ook
Onderzoek Microsoft: 35 procent van de mkb’ers ziet klantgerichtheid als belangrijke groeistimulator

Onderzoek Microsoft: 35 procent van de mkb’ers ziet klantgerichtheid als belangrijke groeistimulator

In opdracht van Microsoft onderzocht Ipsos MORI welke technologieën mkb’ers dagelijks privé, op het werk en onderweg gebruiken. Met als doel om de klantervaring en de werkbelasting te verbeteren. Een verbeterd contact met klanten ziet 35 procent van de mkb’ers als een belangrijke groeistimulator voor een succesvol bedrijf. Dat is te realiseren met1

60% van de bedrijven in olie- en gasindustrie kan niet effectief reageren op cybersecurity-incidenten

60% van de bedrijven in olie- en gasindustrie kan niet effectief reageren op cybersecurity-incidenten

Bedrijven in de olie- en gasindustrie zijn zich bewust dat zij beveiligingsmaatregelen moeten nemen tegen cyberdreigingen, maar nemen niet voldoende concrete stappen. Dit is de belangrijkste uitkomst van het wereldwijde onderzoek ‘Is Your Company’s Cyber Security Actually Good Enough?’, dat Fox- IT heeft laten uitvoeren door informatieportal Oil &1

Robots maken bedrijven slimmer

Robots maken bedrijven slimmer

Managers zijn het erover eens dat nieuwe softwarerobots – die zelflerende computers, kunstmatige intelligentie en Big Data gebruiken – de komende drie tot vijf jaar heel waardevol worden in het bedrijfsleven. Dit blijkt uit onderzoek van Cognizant onder 537 business- en IT-managers uit diverse sectoren.  Respondenten zijn het grotendeels eens over1