95% hotelmanagers zegt: gasten verwachten kamerprijs met inbegrip wifi

Vandaag de dag wil een hotelgast snelle en liefst gratis beschikbare wifi. In een wereld waarin steeds meer mensen op reis zijn, is draadloos internet in een hotel essentieel voor toegang tot apps zoals mail en social media. Een sterk wifi-netwerk binnen een hotelkamer is inmiddels net zo belangrijk als standaard warm water of elektriciteit. Zyxel heeft daarom een onderzoekrapport uitgebracht voor de hospitality branche hoe ze de klanttevredenheid kunnen verhogen met krachtige wifi-diensten.

Hotels hebben vandaag de dag te maken met de digitale transformatie die de branche op allerlei manieren beïnvloedt. Zo is Airbnb een grote concurrent geworden van bestaande hotels waarbij particulieren kamers bieden met wifi. Hotels moeten vaker rekening houden met de groeiende groep van millennials die veel reist en permanent toegang wil tot internet. In het ‘Zyxel Connect Hospitality Report: Europa’, dat in samenwerking met het internationale onderzoekbureau 2Europe is uitgevoerd in 2017, staat een aantal interessante conclusies op basis van gesprekken met meer dan 400 hotelmanagers. Zo werd gevraagd waarover de meeste gasten klagen. Na geluidsoverlast was slechte wifi de meeste gehoorde klacht. 

Wireless Access Point

Verder zeggen vrijwel alle hotelmanagers, zo’n 95 procent, dat gasten verwachten dat wifi standaard bij de prijs van een hotelkamer is inbegrepen. Aan die wens wordt op het Europese vasteland steeds meer voldaan, maar er bestaat dan wel een groot verschil tussen de verwachting van gasten en hotels over de prestatie van het wifi-netwerk. Gasten willen net als thuis of op kantoor een snel wifi-netwerk als ze in een hotelkamer verblijven, maar dat is niet altijd mogelijk door verschillende factoren. Wifi wordt onder andere beperkt door een niet goed uitgevoerde installatie (bijvoorbeeld te grote afstand tussen router of wireless access point) en muren waardoor zwakke signalen niet doorheen komen. Daardoor kan een wifi-netwerk niet beschikbaar zijn, bijvoorbeeld te weinig snelheid en bandbreedte bieden. 

Digitale ervaring

Uit het Zyxel-rapport blijkt dat een goede wifi essentieel is, niet alleen voor de gast, maar ook voor het hotel en de lokale economie. Uit het Zyxel-onderzoek blijkt dat gasten vaak via het wifi-netwerk zoeken naar lokale informatie, vaak binnen het hotel. Peter van der Putten, Head of Channel Zyxel Benelux: ‘Bij een goede wifi blijven gasten vaker binnen of in de buurt van het hotel, bijvoorbeeld om te eten en te drinken met andere gasten die naar het hotel komen. Door gasten de beste wifi te bieden, krijgen ze een betere digitale ervaring. Dat levert weer extra omzet voor hotels op, zoals voor de bar en/of restaurant. De (draadloze) netwerkoplossingen van Zyxel zijn ontwikkeld met de optimale gebruikerservaring als uitgangspunt. Voor de gebruiker komt dit onder andere tot uitdrukking in een stabiele en snelle draadloze internetverbinding die met alle mobiele devices tot stand kan worden gebracht.’

hospitality  
Meer over
Lees ook
Onderzoek Microsoft: 35 procent van de mkb’ers ziet klantgerichtheid als belangrijke groeistimulator

Onderzoek Microsoft: 35 procent van de mkb’ers ziet klantgerichtheid als belangrijke groeistimulator

In opdracht van Microsoft onderzocht Ipsos MORI welke technologieën mkb’ers dagelijks privé, op het werk en onderweg gebruiken. Met als doel om de klantervaring en de werkbelasting te verbeteren. Een verbeterd contact met klanten ziet 35 procent van de mkb’ers als een belangrijke groeistimulator voor een succesvol bedrijf. Dat is te realiseren met1

60% van de bedrijven in olie- en gasindustrie kan niet effectief reageren op cybersecurity-incidenten

60% van de bedrijven in olie- en gasindustrie kan niet effectief reageren op cybersecurity-incidenten

Bedrijven in de olie- en gasindustrie zijn zich bewust dat zij beveiligingsmaatregelen moeten nemen tegen cyberdreigingen, maar nemen niet voldoende concrete stappen. Dit is de belangrijkste uitkomst van het wereldwijde onderzoek ‘Is Your Company’s Cyber Security Actually Good Enough?’, dat Fox- IT heeft laten uitvoeren door informatieportal Oil &1

Robots maken bedrijven slimmer

Robots maken bedrijven slimmer

Managers zijn het erover eens dat nieuwe softwarerobots – die zelflerende computers, kunstmatige intelligentie en Big Data gebruiken – de komende drie tot vijf jaar heel waardevol worden in het bedrijfsleven. Dit blijkt uit onderzoek van Cognizant onder 537 business- en IT-managers uit diverse sectoren.  Respondenten zijn het grotendeels eens over1