Hoe big data bijdraagt aan duurzame cacao

Mark 4 low res

Achter elke chocoladereep schuilt een verhaal. Wordt de cacaoboer uitgebuit of krijgt hij juist een eerlijke prijs voor zijn cacaobonen? Vaak weten we simpelweg niet of we een duurzaam cacaoproduct consumeren. Mede dankzij bigdatatechnologie is dit aan het veranderen.

Er zijn steeds meer chocoladeproducten met een duurzaam keurmerk. Toch blijkt uit de jaarlijkse Cacaobarometer dat diverse grote misstanden in de keten nog niet zijn aangepakt. Veel cacaoboeren zijn straatarm en kunnen met de cacao-oogst nauwelijks in hun levensonderhoud voorzien. Zelfs niet als ze een meerprijs krijgen voor hun fairtrade-chocolade.

Een pasklare oplossing voor deze problematiek is er helaas niet. Maar er zijn wel degelijk positieve ontwikkelingen in de cacao-industrie. Zo heeft Barry Callebaut, de grootste chocoladeverwerker ter wereld, dit jaar een nieuw databeheerplatform beschikbaar gemaakt aan tienduizenden cacaoboeren in Ivoorkust. Een cruciale stap in het verduurzamen van de sector. 

Transparantie

Het systeem maakt de keten van plantage tot fabriek volledig transparant. De cacaoboeren en andere lokale spelers, zoals lokale coöperaties en inkopers, rapporteren via applicaties voor desktop en mobiele apparaten de stand van zaken. Zo kan Barry Callebaut de cacaoproductie zeer nauwgezet volgen, zodat er geen twijfels zijn over de herkomst van de cacaobonen. 

Tegelijkertijd krijgen de aangesloten boeren de beschikking over belangrijke data, adviezen, best practices en andere informatie waarmee ze de opbrengst van cacaoplantages verhogen. Zo houden ze meer geld over om bijvoorbeeld in gereedschappen en machines te investeren. Dit leidt tot een hogere levensstandaard voor de boer, zijn gezin en de gemeenschap. 

Efficiëntie

Het databeheerplatform heeft ook nog andere voordelen voor de tienduizenden organisaties die inmiddels deel uitmaken van het netwerk van Barry Callebaut. Zij ronden bijvoorbeeld gemakkelijk zakelijke transacties af via een tablet of smartphone. Administratie op papier, een tijdrovend en foutgevoelig proces, is op deze manier overbodig.

Het systeem is bovendien ook offline volledig functioneel. Cacaoboeren kunnen hun data later pas synchroniseren, ook als ze dan nog steeds alleen een trage internetverbinding hebben. Geen overbodige luxe, want in de buitengebieden van Afrika hoef je niet te rekenen op snel mobiel internet. Barry Callebaut wil het databeheerplatform de komende drie jaar wereldwijd uitrollen. 

Duurzame groei

Ik zie een toekomst voor me waarin elke cacaoboer, klein of groot, genoeg geld heeft om in zijn levensonderhoud te voorzien. Is dit een realistisch scenario? Moeilijk te zeggen. Wel staat vast dat technologische innovaties als deze een concrete bijdrage kunnen leveren aan het terugdringen van armoede en het stimuleren van duurzame economische groei.

Bij duurzame cacaoproductie komt natuurlijk meer kijken. De consument moet genoegen nemen met hogere chocoladeprijzen en de branche met lagere marges. Persoonlijk betaal ik als chocoladeliefhebber graag iets meer als ik zeker weet dat de cacaoboer daar garen bij spint. Want hoe lekker niet-duurzame chocolade ook kan zijn, ik houd er toch een nare smaak aan over.

Mark Raben, Chief Technology Architect bij SAP Nederland

Meer over
Lees ook
Hoe ziet het DNA van succesvol groeiende bedrijven eruit?

Hoe ziet het DNA van succesvol groeiende bedrijven eruit?

Welke zaken zijn goede indicatoren van groei van een bedrijf? Tot nu toe bestaan hier alleen maar aannames over, maar een echte blauwdruk voor groei ontbreekt. Voor het eerst worden met behulp van data science deze groeifactoren op een wetenschappelijke manier in kaart gebracht. De Nederlandse universiteit voor data science JADS (Jheronimus Academ1

Zeiltoernooi 29er World Championships zet bigdataoplossing van SAP in

Zeiltoernooi 29er World Championships zet bigdataoplossing van SAP in

25 tot 30 juli is het Internationaal Regatta Centrum in Medemblik het toneel van de jaarlijkse 29er World Championships. De organisatie maakt daarbij voor het eerst gebruik van het data-analysesysteem SAP Sailing Analytics, dat speciaal voor de zeilsport is ontwikkeld. De techniek helpt zeilers bij de uitoefening van hun sport en geeft het publiek1

Next-generation digitale technologie en applicaties voor de Tour de France

Next-generation digitale technologie en applicaties voor de Tour de France

Dimension Data en de Amaury Sport Organisation (A.S.O.) kondigen grote verbeteringen aan voor het big data fietsanalyseplatform dat realtime informatie levert aan kijkers, commentatoren en wielrenploegen tijdens de Tour de France 2016. De belangrijkste innovatie is Race Center, een webgebaseerde applicatie gehost op het cloudplatform van Dimension1