Helft ondernemers die gebruikmaken van Internet of Things ziet omzet stijgen

Vodafone

IoT-gebruik bij Nederlandse bedrijven aanzienlijk lager dan in buitenland

Van de Nederlandse bedrijven die gebruikmaken van Internet of Things (IoT) zag maar liefst 51% hun omzet hierdoor groeien. Toch maken Nederlandse bedrijven nog maar mondjesmaat gebruik van IoT-oplossingen: slechts 6,7% heeft al IoT-projecten lopen. Dat blijkt uit onderzoek in opdracht van Vodafone onder ruim duizend Nederlandse bedrijven.

Wereldwijd maken zo'n 29% van de bedrijven gebruik van IoT, een netwerk van apparaten en applicaties dat via internet data uitwisselt. In Nederland ligt dat percentage dus aanzienlijk lager. Zeven op de tien Nederlandse bedrijven geven zelfs aan dat ze nog niet of nauwelijks hebben nagedacht over hoe ze IoT voor hun bedrijf kunnen gebruiken. Privacy en databescherming vormen de grootste obstakels om IoT te implementeren; voor 39% van de bedrijven vormen die het grootste struikelblok.

Omzetstijging, kostenbesparing en een verbeterde klantervaring

Bedrijven die al gebruikmaken van IoT benoemen verschillende voordelen. Naast dat de helft van de IoT-gebruikers hun omzet zag stijgen, gaf 65% aan dat hun IoT-inspanningen hebben bijgedragen aan kostenvermindering, terwijl IoT bij één op de drie bedrijven heeft geleid tot een betere klantervaring. John van Vianen, directeur Zakelijk bij VodafoneZiggo: "Dankzij IoT kunnen bedrijven in uiteenlopende sectoren steeds efficiënter te werk gaan. Denk bijvoorbeeld aan straatlantaarns die activeren op beweging, waarschuwingssystemen voor aardbevingen en wearables voor patiënten die zorg op afstand mogelijk maken. De bedrijven die IoT al hebben geïmplementeerd, plukken daar nu de vruchten van. Toch blijkt uit ons onderzoek dat veel Nederlandse ondernemers nog aarzelen om de stap te zetten. Wij trekken ze graag over de streep."

Privacy en databescherming vormen hoogste drempel

Hoewel IoT voor veel Nederlandse bedrijven een belangrijke drijfveer is voor innovatie en economische groei, gaan de technologische ontwikkelingen hand in hand met zorgen over privacy en databescherming. Voor de Nederlandse bedrijven die (nog) geen gebruik maken van IoT, zijn deze twijfels de meest genoemde reden om ervan af te zien. Andere struikelblokken zijn een gebrek aan kennis en aan financiële middelen. 29% van de respondenten zegt zelfs dat de kennis over IoT binnen hun organisatie beperkt tot zeer beperkt is.

Van Vianen: "Vodafone faciliteert graag de versnelling op het gebied van IoT en daarom brengen wij onze klanten en innovatieve startups bij elkaar. Met meer dan 200 partners hebben we hiervoor het juiste ecosysteem wat wij graag openstellen om bedrijven in staat te stellen de genoemde voordelen te behalen.”

Meer over
Lees ook
Onderzoek NBPO: 30% kantoorprofessionals ervaart minder werkstress door digitale tools

Onderzoek NBPO: 30% kantoorprofessionals ervaart minder werkstress door digitale tools

85% van de thuiswerkers maakt sinds de COVID-19 crisis vaker gebruik van digitale tools zoals e-mail en WhatsApp. Deze digitale versnelling helpt thuiswerkers niet alleen puur praktisch; bijna 30% van de Nederlandse kantoorprofessionals ervaart door het gebruik van digitale tools ook minder werkstress. En dat is goed nieuws in deze stressvolle tij1

Nederland bezuinigt op klantenservice

Nederland bezuinigt op klantenservice

Volgens The New CX Mandate, een wereldwijd onderzoek onder 1500 senior klantenservicemanagers is Nederland het enige onderzochte Europese land waar de budgetten voor klantenservice het afgelopen jaar afnamen. Onderzoek door Censuswide in opdracht van Freshworks Inc. wijst uit dat Nederlandse klantenservicemanagers het in 2020 met gemiddeld 12% min1

HPS Connectivity Solutions en MCS gaan intensieve Private LTE samenwerking aan

HPS Connectivity Solutions en MCS gaan intensieve Private LTE samenwerking aan

HPS Connectivity Solutions en MCS leveren samen al geruime tijd betrouwbare private netwerken aan klanten in de zorgsector. Nu slaan deze twee zeer ambitieuze partners de handen ineen voor een intensieve samenwerking op het gebied van Private LTE (4G) netwerken voor zorg- en bedrijfskritische processen.