Helft ondernemers die gebruikmaken van Internet of Things ziet omzet stijgen

Vodafone

IoT-gebruik bij Nederlandse bedrijven aanzienlijk lager dan in buitenland

Van de Nederlandse bedrijven die gebruikmaken van Internet of Things (IoT) zag maar liefst 51% hun omzet hierdoor groeien. Toch maken Nederlandse bedrijven nog maar mondjesmaat gebruik van IoT-oplossingen: slechts 6,7% heeft al IoT-projecten lopen. Dat blijkt uit onderzoek in opdracht van Vodafone onder ruim duizend Nederlandse bedrijven.

Wereldwijd maken zo'n 29% van de bedrijven gebruik van IoT, een netwerk van apparaten en applicaties dat via internet data uitwisselt. In Nederland ligt dat percentage dus aanzienlijk lager. Zeven op de tien Nederlandse bedrijven geven zelfs aan dat ze nog niet of nauwelijks hebben nagedacht over hoe ze IoT voor hun bedrijf kunnen gebruiken. Privacy en databescherming vormen de grootste obstakels om IoT te implementeren; voor 39% van de bedrijven vormen die het grootste struikelblok.

Omzetstijging, kostenbesparing en een verbeterde klantervaring

Bedrijven die al gebruikmaken van IoT benoemen verschillende voordelen. Naast dat de helft van de IoT-gebruikers hun omzet zag stijgen, gaf 65% aan dat hun IoT-inspanningen hebben bijgedragen aan kostenvermindering, terwijl IoT bij één op de drie bedrijven heeft geleid tot een betere klantervaring. John van Vianen, directeur Zakelijk bij VodafoneZiggo: "Dankzij IoT kunnen bedrijven in uiteenlopende sectoren steeds efficiënter te werk gaan. Denk bijvoorbeeld aan straatlantaarns die activeren op beweging, waarschuwingssystemen voor aardbevingen en wearables voor patiënten die zorg op afstand mogelijk maken. De bedrijven die IoT al hebben geïmplementeerd, plukken daar nu de vruchten van. Toch blijkt uit ons onderzoek dat veel Nederlandse ondernemers nog aarzelen om de stap te zetten. Wij trekken ze graag over de streep."

Privacy en databescherming vormen hoogste drempel

Hoewel IoT voor veel Nederlandse bedrijven een belangrijke drijfveer is voor innovatie en economische groei, gaan de technologische ontwikkelingen hand in hand met zorgen over privacy en databescherming. Voor de Nederlandse bedrijven die (nog) geen gebruik maken van IoT, zijn deze twijfels de meest genoemde reden om ervan af te zien. Andere struikelblokken zijn een gebrek aan kennis en aan financiële middelen. 29% van de respondenten zegt zelfs dat de kennis over IoT binnen hun organisatie beperkt tot zeer beperkt is.

Van Vianen: "Vodafone faciliteert graag de versnelling op het gebied van IoT en daarom brengen wij onze klanten en innovatieve startups bij elkaar. Met meer dan 200 partners hebben we hiervoor het juiste ecosysteem wat wij graag openstellen om bedrijven in staat te stellen de genoemde voordelen te behalen.”

Meer over
Lees ook
Medewerkers mkb in Europa ontevreden over internetverbinding op het werk

Medewerkers mkb in Europa ontevreden over internetverbinding op het werk

Uit een Europees onderzoek van het onderzoeksbureau Censuswide in opdracht van ZyXEL blijkt, dat medewerkers in het mkb liever thuis werken dan op kantoor vanwege de snelheid en betrouwbaarheid van het internet. De helft van de medewerkers in Nederland en het Verenigd Koninkrijk is tevreden met de internetconnectie op het werk, maar respectievelij1

Europeanen meest bezorgd over privacy en security

Europeanen meest bezorgd over privacy en security

Europeanen zijn bezorgder over hun privacy en security in vergelijking met andere werelddelen. Zo zegt ruim 62 procent zich zorgen te maken over zijn/haar privacy in het Internet of Things-tijdperk, vergeleken met 49 procent in Japan en 44 procent in de Verenigde Staten. Bijna de helft van de Europeanen (49%) geeft daarnaast aan dat deze bezorgdhe1

Onderzoek Microsoft: 35 procent van de mkb’ers ziet klantgerichtheid als belangrijke groeistimulator

Onderzoek Microsoft: 35 procent van de mkb’ers ziet klantgerichtheid als belangrijke groeistimulator

In opdracht van Microsoft onderzocht Ipsos MORI welke technologieën mkb’ers dagelijks privé, op het werk en onderweg gebruiken. Met als doel om de klantervaring en de werkbelasting te verbeteren. Een verbeterd contact met klanten ziet 35 procent van de mkb’ers als een belangrijke groeistimulator voor een succesvol bedrijf. Dat is te realiseren met1