Financiële ondernemingen verliezen gemiddeld een miljoen dollar per cyberbeveiligingsincident

1396955_49065589

Nu organisaties in de financiële sector worden geconfronteerd met steeds geavanceerdere dreigingen, stijgen de kosten die samenhangen met cyberaanvallen. Nieuw onderzoek door Kaspersky Lab en B2B International onthult de omvang en impact van de aanvallen.

Financiële ondernemingen lijden een gemiddeld verlies van bijna een miljoen dollar ($926.000) voor elk cyberbeveiligingsincident waarmee ze worden geconfronteerd.

Dit onthutsende cijfer wordt bekendgemaakt in Financial Institutions Security Risks 2016, een onderzoek onder financiële professionals. In het onderzoek ligt het accent op de belangrijkste beveiligingsuitdagingen voor banken en financiële instellingen over de hele wereld alsmede de financiële kosten van specifieke cyberaanvallen. De meest kostbare soorten incidenten voor financiële instellingen zijn dreigingen die misbruik maken van kwetsbaarheden in point-of-sale (POS) systemen, waarbij de gemiddelde organisatie $2.086.000 verliest. Dit wordt gevolgd door aanvallen op mobiele apparaten ($1.641.000) en gerichte aanvallen ($1.305.000).

Compliance vormt bij banken en financiële instellingen de belangrijkste drijfveer voor het verhogen van de investeringen in IT-beveiliging. Uit het onderzoek blijkt echter ook dat 63% van de organisaties van mening is dat compliance niet voldoende is om veilig te zijn. Een andere belangrijke reden voor het verhogen van de beveiligingsuitgaven is de toenemende complexiteit van de infrastructuur. Een gemiddelde financiële onderneming maakt bijvoorbeeld gebruik van virtual desktop infrastructure (VDI) en beheert ongeveer 10.000 eindgebruikerapparaten, waarvan ruwweg de helft smartphones en tablets. Onvoldoende interne expertise, richtlijnen vanuit het topmanagement en uitbreiding van de bedrijfsactiviteiten zijn andere belangrijke redenen om de begroting te verhogen. Algemeen gezien lijkt meer investeren in de beveiliging onvermijdelijk voor een ​​duidelijke meerderheid van de financiële ondernemingen; 83% van hen verwacht een toename van de IT-beveiligingsbudgetten.

Martijn van Lom, General Manager Benelux van Kaspersky Lab, merkt op: “Gezien de aanzienlijke financiële verliezen als gevolg van cyberaanvallen is het niet verwonderlijk dat financiële organisaties de beveiligingsuitgaven willen verhogen. Wij geloven dat succesvolle beveiligingsstrategieën voor financiële instellingen een meer evenwichtige benadering van de toewijzing van middelen vereist. Dat betekent dus niet alleen uitgeven aan compliance, maar ook meer investeren in bescherming tegen geavanceerde gerichte aanvallen, meer aandacht voor de persoonlijke bewustwording wat betreft beveiliging, en het krijgen van beter inzicht in industriespecifieke dreigingen.”

Het onderzoek toont aan dat financiële ondernemingen de beveiligingsproblematiek willen aanpakken door meer informatie over dreigingen in huis te halen en door het uitvoeren van beveiligingsaudits. 73% van de ondervraagden beschouwt deze maatregel als effectief. Organisaties uit de financiële sector zijn echter minder geneigd om externe beveiligingsdiensten te gebruiken; slechts 53% van de ondervraagden ziet dit als een effectieve aanpak.

Deskundigen van Kaspersky Lab adviseren financiële instellingen vijf belangrijke overwegingen in acht te nemen wat betreft hun beveiligingsstrategieën voor 2017.

1.    Wees alert op gerichte aanvallen

Gerichte aanvallen op financiële instellingen zullen waarschijnlijk worden uitgevoerd via externe partijen of aannemers. Deze bedrijven hebben mogelijk vaak zwakkere of helemaal geen bescherming en kunnen worden gebruikt als toegangspunt voor malware of phishing-pogingen.

2.    Onderschat minder geavanceerde dreigingen niet

Fraudeurs kunnen massaal toeslaan en met behulp van eenvoudige tools profiteren van de schaalgrootte. Social engineering kan 75% van de frauduleuze incidenten uitmaken, terwijl slechts 17% wordt veroorzaakt door malware.

3.    Prefereer compliance niet boven bescherming

Budgetten worden meestal toegewezen ten gunste van compliance, maar versterking van de beveiliging en de invoering van nieuwe beschermingstechnologieën vereist een meer evenwichtige benadering bij de toewijzing van middelen.

4.    Voer regelmatig penetratietesten uit

Onzichtbare kwetsbaarheden zijn wel degelijk reëel. Met de implementatie van geavanceerde detectie-tools en penetratietesten zullen kwetsbaarheden en incidenten aan het licht komen. Zorg ervoor altijd een open blik te houden voor alle zwakke plekken en dreigingen - voordat het te laat is.

5.    Besteed aandacht aan dreigingen van binnenuit

Cybercriminelen kunnen misbruik maken van werknemers - of besluiten om er zelf een te worden. Effectieve beveiligingsstrategieën moeten verder gaan dan perimeterbescherming en technieken bevatten die verdachte activiteiten binnen organisaties kunnen detecteren.

Meer over
Lees ook
Atos lanceert Q-score, een universele meetmethode voor kwantum-computing

Atos lanceert Q-score, een universele meetmethode voor kwantum-computing

Atos introduceert Q-score: de eerste universele kwantum metrische referentie die kan worden toegepast op alle programmeerbare kwantum-processors. Atos’ Q-score meet de effectiviteit van kwantum-systemen bij het oplossen van real-life problemen die niet kunnen worden opgelost door traditionele computers

Onderzoek NBPO: 30% kantoorprofessionals ervaart minder werkstress door digitale tools

Onderzoek NBPO: 30% kantoorprofessionals ervaart minder werkstress door digitale tools

85% van de thuiswerkers maakt sinds de COVID-19 crisis vaker gebruik van digitale tools zoals e-mail en WhatsApp. Deze digitale versnelling helpt thuiswerkers niet alleen puur praktisch; bijna 30% van de Nederlandse kantoorprofessionals ervaart door het gebruik van digitale tools ook minder werkstress. En dat is goed nieuws in deze stressvolle tij1

Nederland bezuinigt op klantenservice

Nederland bezuinigt op klantenservice

Volgens The New CX Mandate, een wereldwijd onderzoek onder 1500 senior klantenservicemanagers is Nederland het enige onderzochte Europese land waar de budgetten voor klantenservice het afgelopen jaar afnamen. Onderzoek door Censuswide in opdracht van Freshworks Inc. wijst uit dat Nederlandse klantenservicemanagers het in 2020 met gemiddeld 12% min1