Europese producenten vertrouwen op digitale transformatie in onzekere politieke wereld

274094_h_ergb_s_gl

Europese producenten vertrouwen op digitale transformatie in onzekere politieke wereld De industriële bedrijvigheid in het Verenigd Koninkrijk heeft allerminst te lijden onder de aanstaande Brexit. De Britse industrie heeft 2017 afgesloten met de sterkste kwartaalgroei in bijna vier jaar. Ook in Nederland is het producentenvertrouwen hoog. Weliswaar was er in maart 2018 een lichte daling, maar het vertrouwen staat nog steeds ruim boven het gemiddelde van de afgelopen 20 jaar. Ook de IT-managers van Europa’s grote bedrijven voorzien sterke groei in de komende periode, zo blijkt uit onderzoek onder 820 Europese IT-verantwoordelijken door Interoute, de wereldwijde cloud- en netwerkprovider. Ondanks de onzekere politieke ontwikkelingen in de wereld, zoals de Brexit, vertrouwen IT-managers op de digitale transformatie om de veranderingen aan te kunnen en verder te groeien. Nederland gaat volgens het onderzoek in Europa aan kop bij de inzet op digitale transformatie.

Er zijn weinig zorgen meer bij de Europese producenten over het feit dat het Verenigd Koninkrijk uit de EU stapt. Het onderzoek van Interoute laat zien dat het zakelijk vertrouwen rondom de Brexit groot is. Behalve bij Zweedse producenten ziet een meerderheid van de IT-managers in de andere landen Brexit als een kans voor hun organisatie. In Nederland geldt dat voor 63 procent.

Dat vertrouwen wordt voor een belangrijk deel gevoed door het vertrouwen in de digitale transformatie van hun organisatie. Die transformatie richt zich voornamelijk op modernisering van de IT (gemiddeld 46 procent geeft dit topprioriteit) om operationele processen te verbeteren en kosten te drukken, op het beter faciliteren en ondersteunen van medewerkers (44 procent) in mobiel en sociaal werken, en op het verbeteren van de klantgerichtheid (41 procent) door de betrokkenheid bij klanten te vergroten. Deze top drie scoort in Nederland het hoogst.

Uit het onderzoek van Interoute komt naar voren dat er voor IT-managers in de Europese industrie een top vier is van technologische randvoorwaarden:

  • IT-platforms die automatisch schaalbaar zijn (65 procent)
  • Platforms die overal en altijd veilig toegankelijk zijn (57 procent)
  • Continue dynamische procesontwikkeling (56 procent)
  • Platforms die legacy-technologie verbinden met cloudapplicaties (52 procent).

Producenten zijn dankzij de industriële revolutie 4.0 in staat om het toeleveringskanaal te automatiseren en fabrieken smart te maken met behulp van de realtime uitwisseling van data. Volgens Martijn ten Kate, Country Manager Interoute Nederland, zijn industriële bedrijven vooral op zoek naar manieren om klanten zo veel mogelijk on demand te bedienen en de klantenservice naar een hoger niveau te tillen: “Digitale transformatie geeft producenten en industriële bedrijven de mogelijkheid hun klanten die uitzonderlijke en snelle service te bieden die ze tegenwoordig ook verwachten. Een mooi voorbeeld is het feit dat we binnen afzienbare tijd een revolutie in het toeleveringskanaal zien als producten en

onderdelen lokaal geprint en razendsnel over heel korte afstand vervoerd kunnen worden.  Dan kun je de klanten echt direct en op maat bedienen. Je kunt je als producent alleen voorbereiden op zo’n verandering met een digitale infrastructuur die traditionele netwerken en digitale netwerken kan verbinden. Alleen dan heb je de flexibiliteit en slagkracht om in te spelen op actuele ontwikkelingen en direct te reageren op veranderingen.”

De onderzoeksresultaten in dit persbericht zijn afkomstig uit het rapport ‘The challenges facing European IT decision-makers engaged in digital business transformation’, waarbij 820 IT-verantwoordelijken uit Nederland, België, Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Duitsland, Denemarken, Italië, Zweden en Zwitserland zijn ondervraagd over de uitdagingen in een veranderende wereld.

Meer over
Lees ook
Onderzoek Microsoft: 35 procent van de mkb’ers ziet klantgerichtheid als belangrijke groeistimulator

Onderzoek Microsoft: 35 procent van de mkb’ers ziet klantgerichtheid als belangrijke groeistimulator

In opdracht van Microsoft onderzocht Ipsos MORI welke technologieën mkb’ers dagelijks privé, op het werk en onderweg gebruiken. Met als doel om de klantervaring en de werkbelasting te verbeteren. Een verbeterd contact met klanten ziet 35 procent van de mkb’ers als een belangrijke groeistimulator voor een succesvol bedrijf. Dat is te realiseren met1

60% van de bedrijven in olie- en gasindustrie kan niet effectief reageren op cybersecurity-incidenten

60% van de bedrijven in olie- en gasindustrie kan niet effectief reageren op cybersecurity-incidenten

Bedrijven in de olie- en gasindustrie zijn zich bewust dat zij beveiligingsmaatregelen moeten nemen tegen cyberdreigingen, maar nemen niet voldoende concrete stappen. Dit is de belangrijkste uitkomst van het wereldwijde onderzoek ‘Is Your Company’s Cyber Security Actually Good Enough?’, dat Fox- IT heeft laten uitvoeren door informatieportal Oil &1

Robots maken bedrijven slimmer

Robots maken bedrijven slimmer

Managers zijn het erover eens dat nieuwe softwarerobots – die zelflerende computers, kunstmatige intelligentie en Big Data gebruiken – de komende drie tot vijf jaar heel waardevol worden in het bedrijfsleven. Dit blijkt uit onderzoek van Cognizant onder 537 business- en IT-managers uit diverse sectoren.  Respondenten zijn het grotendeels eens over1