‘Europese en Noord-Amerikaanse bedrijven verspillen € 1,2 miljard aan mobiele verbindingen'

273129_h_ergb_s_gl

iPass heeft de Business Traveler Connectivity Cost Index van Rethink Technology Research gepubliceerd. Daaruit blijkt dat internationale zakenreizigers uit Europa en Noord-Amerika € 1,2 miljard per jaar teveel betalen voor connectiviteit. In 2014 hebben zij 78 miljoen internationale zakenreizen gemaakt, volgens onderzoekers van IPK International. De directe en indirecte kosten om deze zakenreizigers online te houden, via roaming en lokaal betaalde Wi-Fi, bedragen in totaal ruim € 2 miljard per jaar. Als die reizigers overal toegang zouden hebben tot een wereldwijd aanwezig Wi-Fi-netwerk, is daarop minstens € 1,2 miljard te besparen. Het Business Traveler Connectivity Cost Index rapport is hier te downloaden.

Connectiviteitskosten 

Genoemde besparing is voor € 388 miljoen afkomstig van zakenreizen binnen Europa, voor € 342 miljoen van Europeanen die buiten Europa reizen en voor € 474 miljoen van internationaal reizende Noord-Amerikanen. Hoewel gratis Wi-Fi op veel plaatsen wordt aangeboden, is de naam misleidend. Door lage snelheden kunnen zakenreizigers op die netwerken namelijk onvoldoende werken. Verder ergeren zij zich aan de vaak langdurige registratieprocessen en gelimiteerde gebruiksperiode. De connectiviteitskosten van zakenreizigers zijn afhankelijk van de methode die zij daarvoor gebruiken. Internationale roaming zou internationaal reizende Noord-Amerikanen zo’n € 748,-- tot € 1.607,-- per maand kosten. Voor Europeanen die binnen Europa reizen, ligt dat tussen de € 77,-- en € 384,--. Als zij buiten Europa reizen loopt dat op tot € 1.316,-- tot € 1.923,--, door zowel hoge roamingkosten als de snelgroeiende hoeveelheid data die zakenreizigers gebruiken, zo’n 4,5 GB per maand. Om die hoge kosten te vermijden probeert men zoveel mogelijk Wi-Fi te gebruiken.

Productiviteitsverlies 

Uit het Rethink Research rapport blijkt tevens dat zakenreizigers zo’n € 792 per maand aan productiviteit verliezen. Dat wordt deels vermeden door gebruik te maken van lokale betaalde Wi-Fi-services, die sneller, betrouwbaarder en veiliger zijn. Noord-Amerikaanse internationale zakenreizigers betalen daarvoor gemiddeld zo’n € 117,-- per maand en Europeanen € 116,--. In dat bedrag zijn alleen de betaalde services op drukbezochte locaties meegeteld, zoals luchthavens, in-flight en hotels. Het echte getal ligt hoger. In plaats daarvan is via iPass ongelimiteerde toegang te krijgen tot 20 miljoen Wi-Fi-hotspots, vanaf slechts € 23,-- per maand. 

Beleid voor mobiele connectiviteit

“Het ontbreken van duidelijk beleid voor mobiele connectiviteit, kan tot onnodig hoge kosten leiden”, zegt Gary Griffiths, president en CEO van iPass. “Zakenreizigers gebruiken onderweg steeds meer data, omdat zij zowel met meer cloudgebaseerde mobiele applicaties werken, als de bedrijfsomgeving op hun smartphones, tablets en laptops willen repliceren. Hoewel er miljoenen gratis en on-demand te betalen Wi-Fi-hotspots zijn, zitten daar in de praktijk een aantal nadelen aan. Zoals de verplicht in te voeren persoonlijke gegevens en credit card informatie en het risico dat gevoelige bedrijfsinformatie via onveilige netwerken wordt verzonden. Die nadelen zijn op te lossen via de ongelimiteerde toegang tot het wereldwijde iPass netwerk van hotspots.”

Tijdverlies

“Hoewel het interessant lijkt om medewerkers te adviseren via gratis Wi-Fi te werken, leidt dat in de praktijk alsnog tot hoge kosten”, zegt Peter White, principal analist en oprichter van Rethink Technology Research. “Dan kan men tijdens het vliegen lange periodes namelijk niet werken en wordt er onnodige tijd verloren aan het zoeken naar een geschikte gratis verbinding. Zo’n 50% van alle hotels die gratis Wi-Fi aanbieden, berekenen extra kosten voor de snelle verbindingen die zakenreizigers eigenlijk nodig hebben om goed te kunnen werken. Medewerkers die op deze manier onderweg moeten werken zijn minder productief en voelen zich wellicht ook minder gewaardeerd.”

 
Meer over
Lees ook
Collega’s zijn de grootste afleiding in de open kantooromgeving

Collega’s zijn de grootste afleiding in de open kantooromgeving

Meer dan de helft van generatie Z (55 procent) en de millennials (56 procent) geeft ondanks de afleiding die erbij komt kijken de voorkeur aan een open kantooromgeving. Dat blijkt uit een nieuw onderzoek van Future Workplace, uitgevoerd in opdracht van unified communications-bedrijf Plantronics. De resultaten laten zien hoe de vier moderne werkend1

'Vertrouwen in cybersecurity binnen gezondheidszorg hoger dan ooit'

'Vertrouwen in cybersecurity binnen gezondheidszorg hoger dan ooit'

Zorginstellingen hebben er vertrouwen in dat zij adequaat kunnen reageren op een cyberaanval. Na de ransomware-aanval WannaCry die bedrijven wereldwijd platlegde (waaronder 15 ziekenhuizen in Nederland), hebben zorginstanties investeringen in cybersecurity en IT verhoogd. Ook heeft 41% van de zorginstellingen in de Benelux een plan opgesteld voor1

1 jaar na AVG is papieren data bij meer dan de helft van alle bedrijven nog onveilig

1 jaar na AVG is papieren data bij meer dan de helft van alle bedrijven nog onveilig

Binnenkort is het één jaar geleden dat de AVG, de Algemene Verordening Gegevensbescherming, van kracht is geworden. Uit onderzoek dat ACCO Brands heeft laten uitvoeren, blijkt dat de invoering van deze nieuwe privacywet met name invloed heeft gehad op bedrijfsprocessen ten aanzien van digitale data en is bij 75% van alle ondervraagde bedrijven de1