Europeanen meest bezorgd over privacy en security

1396955_49065589

Europeanen zijn bezorgder over hun privacy en security in vergelijking met andere werelddelen. Zo zegt ruim 62 procent zich zorgen te maken over zijn/haar privacy in het Internet of Things-tijdperk, vergeleken met 49 procent in Japan en 44 procent in de Verenigde Staten. Bijna de helft van de Europeanen (49%) geeft daarnaast aan dat deze bezorgdheid de afgelopen vijf jaar is toegenomen. Ondanks de zorgen rondom privacy zijn zij minder geneigd hun gedrag hierop aan te passen en zegt zelfs 1 op de 2 bereid te zijn persoonlijke informatie te verkopen. Dat blijkt uit onderzoek van het Ponemon Institute in opdracht van Trend Micro, specialist op het gebied van beveiligingssoftware.

Belangrijkste reden voor die bezorgdheid is de toename in het gebruik van mobiele apparaten als smartphones en tablets (66 procent). Ook het feit dat meer dan de helft (56 procent) al eens slachtoffer is geworden van een datalek zorgt voor meer angst. Voor 42 procent van de Europeanen wegen de voordelen van het Internet of Things dan ook niet op tegen de zorgen die zij hebben over hun privacy of veiligheid.

Onzekerheid en gebrek aan controle

Onzekerheid en het gebrek aan controle over hoe persoonlijke informatie wordt verzameld, gedeeld en opgeslagen, houdt consumenten tegen smart devices te gebruiken. Meer dan driekwart (77 procent) van de ondervraagden is van mening weinig controle te hebben over persoonlijke informatie. Ook is men nauwelijks bewust van alle gevoelige data die wordt verzameld. Zo geloven respondenten dat hun meest gevoelige informatie, zoals betaalinformatie (3 procent), geboortedatum (10 procent), school/werkgever (18 procent) en gezondheidsgegevens (21 procent) zelden wordt verzameld of gebruikt door bedrijven. Europeanen zijn dan ook meer bezorgd over de beveiliging van hun persoonlijke informatie dan over hun privacy.

Meer informatie van fabrikanten over welke data zij verzamelen, is dan ook gewenst (69 procent), maar ook wil bijna 70 procent een compensatie ontvangen bij verlies of diefstal van informatie. Toch begrijpt de helft van de respondenten wel dat persoonlijke data waardevol is voor organisaties. Voor werkgevers is persoonlijke informatie van werknemers echter verboden terrein. Ruim 70 procent is van mening dat werkgevers geen recht hebben op toegang tot persoonlijke informatie op een smart device van een werknemer, als deze wordt gebruikt op het werk of verbinding maakt met het netwerk van de werkgever.

Informatie in ruil voor geld

Hoewel er bezorgdheid heerst over beveiliging en privacy rondom persoonlijke gegevens is 1 op de 2 ondervraagden wel bereid dit te delen met een betrouwbare partij, in ruil voor geld. Wachtwoorden zijn daarbij het duurst, respondenten zouden deze voor 74 euro verkopen, gevolgd door informatie over hun gezondheid (31 euro) en betaalgegevens zoals creditcards (19 euro).

“De resultaten van het onderzoek laten zien dat, hoewel consumenten bezorgd lijken te zijn over hun privacy en veiligheid, zij niet volledig lijken te begrijpen welke rol zij hierin spelen”, zegt Raimund Genes, CTO van Trend Micro. “De meerderheid van de ondervraagden zegt privacy-gevoelig te zijn, maar niet bereid zijn of haar gedrag hierop aan te passen, zelfs niet wanneer ze het slachtoffer zijn geworden van een datalek. Mogelijk komt dit door het gebrek aan controle die zij ervaren of een gebrek aan bewustzijn.”

Lees hier het volledige onderzoeksrapport.

Meer over
Lees ook
Onderzoek Microsoft: 35 procent van de mkb’ers ziet klantgerichtheid als belangrijke groeistimulator

Onderzoek Microsoft: 35 procent van de mkb’ers ziet klantgerichtheid als belangrijke groeistimulator

In opdracht van Microsoft onderzocht Ipsos MORI welke technologieën mkb’ers dagelijks privé, op het werk en onderweg gebruiken. Met als doel om de klantervaring en de werkbelasting te verbeteren. Een verbeterd contact met klanten ziet 35 procent van de mkb’ers als een belangrijke groeistimulator voor een succesvol bedrijf. Dat is te realiseren met1

60% van de bedrijven in olie- en gasindustrie kan niet effectief reageren op cybersecurity-incidenten

60% van de bedrijven in olie- en gasindustrie kan niet effectief reageren op cybersecurity-incidenten

Bedrijven in de olie- en gasindustrie zijn zich bewust dat zij beveiligingsmaatregelen moeten nemen tegen cyberdreigingen, maar nemen niet voldoende concrete stappen. Dit is de belangrijkste uitkomst van het wereldwijde onderzoek ‘Is Your Company’s Cyber Security Actually Good Enough?’, dat Fox- IT heeft laten uitvoeren door informatieportal Oil &1

Robots maken bedrijven slimmer

Robots maken bedrijven slimmer

Managers zijn het erover eens dat nieuwe softwarerobots – die zelflerende computers, kunstmatige intelligentie en Big Data gebruiken – de komende drie tot vijf jaar heel waardevol worden in het bedrijfsleven. Dit blijkt uit onderzoek van Cognizant onder 537 business- en IT-managers uit diverse sectoren.  Respondenten zijn het grotendeels eens over1