Contact klanten en accountants binnen drie jaar voornamelijk via (cloud)software

273129_h_ergb_s_gl

Waar klanten nu hoofdzakelijk vanuit persoonlijk contact met hun accountant inzicht krijgen in hun financiële situatie, verwachten accountants- en administratiekantoren dat dit over drie jaar vooral gebeurt via (cloud)software. Dat is een van de uitkomsten van het Exact-onderzoek naar de rol van de accountant in Nederland. Op dit moment krijgt meer dan de helft (53 procent) van de klanten financieel inzicht via een-op-een contact met de accountant. Een kwart van de kantoren gebruikt hier al (cloud)software voor. De respondenten denken dat dit voor accountants- en administratiekantoren de komende jaren toeneemt naar respectievelijk 39 procent en 36 procent.

Meer omzet door advies

Daarnaast verwachten accountants- en administratiekantoren de komende 12 maanden te groeien. Administratiekantoren zijn daarover positiever dan accountants. Zij verwachten met gemiddeld 13 procent te groeien, terwijl de accountants denken 5 procent meer omzet te behalen. De respondenten verwachten hun extra omzetgroei te behalen op het gebied van advisering. In 2018 denken zij dat de rol van adviseur hun voornaamste taak is. Administratiekantoren zien hun groei vooral in primaire sectortaken als boekhouden, ondersteuning bij de jaarrekening of bij belastingaangifte. Onder accountancykantoren verwacht ruim de helft te groeien in het geven van belastingadvies en maar liefst 63 procent op het gebied van bedrijfsadvies. Opvallende uitkomst is dat maar weinig accountancybedrijven zich verdiepen in sectorspecialisatie. Hoewel de accountants wel aangeven met specifieke sectorkennis te adviseren, zijn er niet veel accountants die zich uitgesproken specialiseren.

Sebastiaan de Jong, Business Director Cloud Solutions bij Exact: “In de zoektocht naar meer toegevoegde waarde voor de accountant, kan sectorspecialisatie een enorme bijdrage leveren. Uit het onderzoek komt nu naar voren dat accountants die stap nog niet veelvuldig zetten. Maar wanneer accountants zich focussen op een specifieke branche, leren zij de uitdagingen en cijfers van die ondernemers extra goed kennen. Dat maakt benchmarking mogelijk, plus dat het hen beter in staat stelt advies te geven over hoe de ondernemers verder kunnen groeien. Dat maakt je onderscheidend van de concurrentie.”

Werken aan nieuwe vaardigheden

Om de gewenste adviseursrol te kunnen pakken, zijn volgens de respondenten andere vaardigheden nodig. Accountants denken dat ze op dit moment vooral tekortschieten op het gebied van communicatieve en coachende vaardigheden. Dat wordt op de voet gevolgd door een gebrek aan kennis op het vlak van ICT en software. Op het gebied van data-analyse wil de accountant ook graag zijn kennis vergroten. Ging het er eerder vooral om de cijfers te verwerken in een gezonde boekhouding, is het nu steeds meer nodig om met cijfers aan de slag te gaan, trends en ontwikkelingen te identificeren en vervolgens de klant richting te geven op basis van onderbouwde analyses en prognoses.

De accountants denken dat het onderwijs voor hun sector zich hierop moet aanpassen. Hoewel redelijk tevreden, vindt geen van de respondenten dat er goed op het veranderend werkveld wordt ingespeeld. Zij wensen meer aandacht voor zowel bedrijfsadvisering, ICT- en softwarekennis als voor communicatieve vaardigheden en coaching.

 
Meer over
Lees ook
Onderzoek Crayon: Economische onzekerheid remt IT-investeringen van Nederlandse organisaties

Onderzoek Crayon: Economische onzekerheid remt IT-investeringen van Nederlandse organisaties

Uit onafhankelijk onderzoek in opdracht van Crayon, een wereldwijd full-service adviesbureau dat bedrijven helpt met digitale transformatie, blijkt welke impact de wereldwijde economische terugval heeft gehad op de IT-uitgaven van bedrijven. Daarnaast toont het onderzoek “The State of IT Cost Optimization in 2023” waarom zoveel bedrijven moeite he1

Dit zijn volgens Qualtrics de consumententrends van 2023

Dit zijn volgens Qualtrics de consumententrends van 2023

Volgens het 2023 Global Consumer Trends Report van Qualtrics zoeken consumenten in toenemende mate naar menselijk contact in hun interacties met merken. Praten met een behulpzame, empathische servicemedewerker is vandaag de dag belangrijker voor klanten dan een iets kortere wachttijd totdat je geholpen wordt.

Nationale Cybersecurity Monitor 2022

Nationale Cybersecurity Monitor 2022

De laatste cybersecurity monitor dateert van twee jaar geleden, december 2019. In de tussentijd is er veel gebeurd. Heel veel. We hebben een pandemie zien ontstaan en schudden deze nu, twee jaar later, eindelijk van ons af. Inmiddels zijn we alweer een nieuwe grote crisis ingerold, met de invasie van Rusland in de Oekraïne. Is het toeval dat in de1