Consument wantrouwt kunstmatige intelligentie

Veel Britten vrezen dat een scenario zoals van de film 'Westworld', waarin intelligente robots defect raken en mensen doden, weleens werkelijkheid zou kunnen worden. Volgens een onderzoek van SQS denkt tweederde (62%) van de Britse volwassenen dat apparaten met kunstmatige intelligentie (AI) storingen kunnen krijgen waardoor ze zich tegen de mens keren. Deze zorg neemt aanzienlijk toe, tot 72%, onder mensen met technologische kennis en interesse. Hoewel veel Britten nieuwsgierig zijn naar de mogelijkheden van AI, vinden ze dat de veiligheid altijd voorop moet staan.

human_meets_robot_div_jpg

Klanten beschermen

Het gebrek aan consumentenvertrouwen in AI is mogelijk versterkt door films en televisieseries zoals Westworld, I Robot en Humans. Worden deze zorgen echter niet worden weggenomen, zal AI waarschijnlijk weinig vooruitgang kunnen boeken. Met het in Engeland uitgevoerde onderzoek 'When Life Imitates Art' peilt SQS de publieke perceptie van opkomende consumententechnologieën en de waarschijnlijkheid van een brede omarming.

Sceptisch

Het onderzoek laat zien dat het Britse publiek sceptisch staat tegenover de toepassing van intelligente robots en technologieën in het dagelijkse leven. Bijna de helft (48%) geeft aan dat de mogelijkheid dat AI-apparatuur door hackers wordt gekaapt ze ervan zou weerhouden om dergelijke technologie te kopen. Centennials zijn hierover met 61% het meest bezorgd.

Veiligheid voorop

Een vergelijkbaar beeld doemt op wanneer we kijken naar zelfrijdende auto's of huishoudrobots. Bijna driekwart (77%) van de Britse volwassenen vindt dat de veiligheid voorop moet staan. 66% is bang dat een zelfrijdend voertuig met hen erin betrokken raakt bij een ongeval en slechts 28% denkt dat robotauto's beter of veiliger zijn dan een menselijke bestuurder.

Huishoudrobot

Hoewel 60% van de respondenten bevestigde dat een huishoudrobot ze tijd zou kunnen besparen en 51% aangaf dat het 'cool' zou zijn om er een te hebben, denkt de meerderheid (76%) dat dergelijke robots niet veilig zijn. 52% vreest dat ze eenvoudig kunnen worden gehackt en zou om die reden afzien van aankoop.

Gemakkelijk te hacken

  • Dik_Vos-200x300 Dik Vos is CEO van SQS
  • “Ons onderzoek laat zien dat 64% van de Britten sceptisch staat tegenover het gebruik van intelligente robots in het dagelijkse leven”, aldus Dik Vos, CEO van SQS. “Naast het feit dat 76% van de respondenten vreest dat AI eenvoudig kan worden gehackt, laat het onderzoek zien dat de snelle technologische ontwikkelingen hebben geleid tot extreme ideeën over de algemene veiligheid van AI-producten.”

Impact op merken en producten

“Merken, producten en diensten zijn echter allemaal gebaseerd op consumentenvertrouwen, en het is van essentieel belang dat de AI-gemeenschap alles in het werk stelt om haar klanten te beschermen. Dat gaat het beste door kwaliteitsbeheer tot een integraal onderdeel te maken van elke stap in de ontwikkeling en productie van alle AI-producten”, aldus Vos.

Zorgvuldig testen

Door films, televisieprogramma's en mediaverhalen over mislukte AI-projecten heeft het Britse publiek momenteel een zeer somber beeld van AI. Om het vertrouwen in deze technologie te vergroten, moeten bedrijven die AI ontwikkelen, produceren en verkopen hun software zorgvuldig testen om te voorkomen dat de apparaten ten prooi vallen aan hackers of bedreigingen, of zich daadwerkelijk tegen ons keren en menselijk leven vernietigen.

Jordan Platt is journalist

Lees ook
CWI viert 75-jarig bestaan

CWI viert 75-jarig bestaan

Met een feestelijk online evenement viert het Centrum Wiskunde & Informatica (CWI) haar 75-jarig bestaan. Tijdens de viering blikt het CWI terug op haar rijke verleden, maar centraal staat de toekomst van de wiskunde en informatica. Het evenement vindt plaats op 11 februari 2021.

Hoe Covid-19 tot een aangenamere werkomgeving kan leiden

Hoe Covid-19 tot een aangenamere werkomgeving kan leiden

Covid-19 of geen Covid-19: in veel sectoren blijft een ware veldslag om talent woeden. Om de beste talenten aan je te binden, is het heel belangrijk dat je weet wat hen motiveert en in wat voor omgeving zij het liefste werken. Als gevolg van de wereldwijde pandemie wil dat nu ook zeggen: wat vinden ze belangrijk aan thuiswerken?

Duurzaam digitaal transformeren noodzakelijk voor lange termijn succes

Duurzaam digitaal transformeren noodzakelijk voor lange termijn succes

Door de COVID-19 pandemie zijn mensen anders naar de toekomst gaan kijken. Bedrijven en non-profit organisaties doen er verstandig aan daar proactief op te anticiperen voor hun lange termijn succes. Uit een onderzoek door Tech-Clarity in opdracht van Dassault Systèmes blijkt dat digitalisering, duurzaamheid en winstgevendheid belangrijke succesfac1