'Binnen twee jaar werkt elke stad richting Smart City'

Bijna overal in Europa is de publieke overheid bezig met de ontwikkeling van Smart City-concepten. Niet elke overheid heeft er nog budget voor vrijgemaakt, maar de verwachting is wel dat dat binnen twee jaar gebeurt. Dat blijkt uit de enquête die in opdracht van Ruckus onlangs is gehouden onder Europese IT-beslissers in de publieke sector.

De belangrijkste reden voor een Smart City-concept is enerzijds de innovatieve slagkracht vergroten en het creëren van een waardevolle infrastructuur voor de toekomst, anderzijds de stad aantrekkelijker te maken voor nieuwe bedrijven en bezoekers. De grootste winst van Smart City-concepten is volgens de respondenten te behalen op het gebied van veiligheid voor de burgers, de lokale zorginstellingen, transport en logistiek, onderwijs en recreatieve voorzieningen. In de Benelux staan zorg en recreatieve voorzieningen bovenaan. Tegelijkertijd wordt, met name in de Benelux, cyberveiligheid gezien als de grootste drempel voor de ontwikkeling van een Smart City.

Voor het onderzoek van Ruckus werden bestuurders, directeuren en managers van publieke diensten in Nederland, België, Luxemburg, Duitsland, Frankrijk, Verenigd Koninkrijk en Denemarken ondervraagd over Smart Cities. Daarbij werd het begrip Smart City omschreven als een visie op een stedelijke ontwikkeling waarin ict en uiteindelijk IoT (Internet of Things) worden ingezet om via een verbonden netwerk bestaande publieke diensten verder te ontwikkelen, het bestuur en beheer van de stad te verbeteren, problemen op te lossen en de kwaliteit van leven te verhogen.

Voor innovatie en een waardevolle extra infrastructuur

In alle landen wordt gewerkt aan Smart Cities. Zo’n 38% van de ondervraagden zegt op dit moment over budget te beschikken voor de ontwikkeling ervan. 40% heeft dat nog niet, maar verwacht dat budget wel binnen twee jaar binnen te halen. In de Benelux is die verhouding 33%-65%: nagenoeg alle respondenten verwachten hier dat het budget uiterlijk binnen twee jaar binnen is. In de andere landen denkt 17% dat het nog langer dan twee jaar gaat duren. De redenen voor ontwikkeling van Smart Cities zijn in alle landen vergelijkbaar: innovatie en prestige (20%), toekomstige infrastructuur (19%), nieuwe bedrijven (18%), aantrekken bezoekers/toeristen (13%), duurzaamheid (10%); in de Benelux wordt iets sterker ingezet op het duurzaamheidsaspect (15%).

De grootste drempels voor de ontwikkeling en implementatie van een Smart City zijn zorgen over de digitale veiligheid (58%), gebrekkige technologische infrastructuur (53%) en gebrek aan budget (52%). In de Benelux zijn de zorgen over cybersecurity als bottleneck voor implementatie verreweg het grootst (80%).

WiFi noodzakelijk voor implementatie

Nick Watson, VP EMEA bij Ruckus, zegt in een toelichting op de onderzoeksresultaten: “Het is goed te zien dat IT-beslissers de voordelen van een Smart City-concept zien voor de inwoners. Het spreekt daarbij voor zich dat, gezien de hoeveelheid gevoelige gegevens die in dit soort initiatieven omgaan, cybersecurity een belangrijk punt van aandacht is. Een veilig, robuust en betrouwbaar netwerk houdt daar rekening mee en biedt een veilige basis waarop deze steden kunnen bouwen.” Uit het onderzoek blijkt ook dat de respondenten een openbaar WiFi-netwerk als voorwaarde zien voor de succesvolle implementatie van een Smart City (42%). Iets meer dan een derde (34%) vindt WiFi meer geschikt dan een bedraad netwerk.

Smart Cities in de praktijk

Watson concludeert: "Dit onderzoek laat zien dat WiFi cruciaal is als stevige basis voor Smart Cities, maar IT-beslissers in heel Europa zien nog hindernissen bij de implementatie. Het is wel geruststellend te zien dat er sprake is van een wijdverbreid geloof dat slimme steden een toegevoegde waarde hebben voor de samenleving. Maar als regeringen en overheidsinstanties niet investeren in de juiste technologie, lopen ze het risico dat ze de fantastische mogelijkheden voor steden, inwoners en zichzelf mislopen.” Het blijft overigens niet bij plannen maken. Amsterdam hoort inmiddels met steden als Barcelona en Kaapstad bij de koplopers in toepassing van Smart City-concepten. Ook Antwerpen en Oostende beschikken al over stadsbrede digitale (WiFi-)netwerken waar dagelijks  tienduizenden gebruikers mee verbonden zijn en die realtime gemonitord worden door de stadsdiensten.

Smart Cities
Meer over
Lees ook
6 op 10n Nederlandse organisaties: digitale investeringen noodzakelijk om bij te blijven

6 op 10n Nederlandse organisaties: digitale investeringen noodzakelijk om bij te blijven

Hoewel een groot deel van de Nederlandse organisaties goed uit de coronapandemie is gekomen en tevreden is over hun huidige digitale aanbod, zijn veranderingen en investeringen noodzakelijk om bij te blijven. Zo verwacht bijna de helft (48%) van de organisaties het niet te redden zonder een nieuwe, duidelijke digitale strategie en het talent om di1

Verduurzaming hoog op agenda CFO’s grootste Nederlandse bedrijven

Verduurzaming hoog op agenda CFO’s grootste Nederlandse bedrijven

Maar liefst 96 procent van de Chief Financial Officers (CFO’s) van de 250 grootste Nederlandse bedrijven noemt duurzaamheid (ESG - Environmental, Social, Governance) een belangrijk vraagstuk voor hun organisatie. Dat blijkt uit onderzoek door de Universiteit van Amsterdam (UvA) in opdracht van Transformation Forums onder de 250 grootste bedrijven1

Algoritmes maken vervoer van zeecontainers naar het achterland goedkoper en milieuvriendelijker

Algoritmes maken vervoer van zeecontainers naar het achterland goedkoper en milieuvriendelijker

Zeecontainers worden momenteel niet altijd efficiënt van een zeehaven naar het achterland vervoerd. Promovendus Bernard Zweers (CWI) ontwikkelde slimme algoritmes om het vervoer van containers per binnenvaartschip te optimaliseren. Implementatie van deze algoritmes kan leiden tot minder CO­2-uitstoot, minder vrachtwagens op de weg en grote kostenb1