'Bijna de helft van de Nederlandse bedrijven vertaalt digitale transformatie naar concreet bedrijfsresultaat'

DXC Technology heeft de resultaten uit een onderzoek onder IT-beslissers in Nederland onthuld. Daaruit blijkt dat bijna twee derde (63 procent) van de bedrijven in Nederland hun digitaliseringsplannen al in praktijk heeft gebracht.

Ongeveer de helft (45 procent) van alle bedrijven stelt zelfs al een positief effect te zien in omzet of winst. Voor bedrijven zijn deze digitaliseringsinitiatieven van groot belang: liefst 83 procent ziet zijn markt en concurrenten veranderen door de digitale transformatie.

“Digitale transformatie wordt op meer plaatsen binnen een bedrijf geïnitieerd en met een geïntegreerde aanpak doorgevoerd”, aldus Coks Stoffer, managing director Nederland  bij DXC Technology. “Daardoor plukken niet alleen de IT-afdeling, maar ook andere afdelingen als marketing of operationele processen de vruchten van digitale mogelijkheden. Het is dus niet vreemd dat bijna de helft van de bedrijven in Nederland al concreet resultaat ziet.”

Security ‘top of mind’ in Nederlandse bedrijven, opzetten nieuwe bedrijfsmodellen breekt door

Het onderzoek toont aan dat de Nederlandse IT-beslisser zich zeer bewust is van het belang van cyberdefensie. Niet voor niets wordt security in bijna de helft (47 procent) van de gevallen genoemd als belangrijk onderdeel van de digitale agenda. Bedrijven moeten zich nog meer gaan richten op het bestand zijn tegen dreigingen door zich voor te bereiden en te oefenen op cyberaanvallen. Volgens het position paper ‘Managing Enterprise Risk in a Connected World’ van DXC Technology, is het van belang om voortdurend sterker en resistenter te worden, in plaats van de aanvallen slechts te overleven.

Dat security niet de enige prioriteit is, blijkt wel uit de rest van de digitale agenda. Zo zoeken bedrijven naar manieren om technologie in te zetten voor betere integratie van product- en serviceafdelingen, en scoort ook dataverzameling en -evaluatie hoog op de prioriteitenlijstjes (beide 44 procent). 43 procent van de bedrijven heeft verdere automatisering van processen op de digitale agenda staan. Nadrukkelijk naar nieuwe businessmodellen kijkt ruim een derde: 38 procent is bezig met het opzetten van digitale platforms om nieuwe businessmodellen te ondersteunen.

digitale agenda

Cloudsoftware en data-analyse meest populair, AI en blockchain in opkomst

Voor wat betreft specifieke technologieën richten Nederlandse bedrijven zich met name op cloudsoftware (44 procent), data-analyse en datawetenschap (42 procent) en externe sociale netwerken (37 procent). Dat nieuwe technologieën als kunstmatige intelligentie (AI) en blockchain in opkomst zijn, blijkt uit het feit dat een derde van de bedrijven zich al met deze relatief nieuwe technologieën bezighoudt.

Uitdagingen voor implementatie van digitale projecten

Hoewel steeds meer afdelingen en organisatielagen zich bezighouden met digitale initiatieven, ziet 43 procent van de IT-beslissers nog wel een uitdaging in de algemene bedrijfscultuur bij het implementeren van nieuwe technologieën. Ook technische training voor werknemers vormt volgens 39 procent van de respondenten een horde. Tot slot merkt 33 procent op dat medewerkers een gebrek aan ervaring hebben in het gebruiken van digitale technologieën over afdelingsgrenzen heen.

Ondanks deze uitdagingen onderstrepen veel bedrijven dat er kansen liggen in digitale transformatie. Meer dan de helft ziet de grootste kansen in het verbeteren van de kwaliteit en het gebruik van realtimedata voor beslissingen. “We zien dat veel bedrijven bezig zijn met de volgende strategische stap”, aldus Coks Stoffer. “Bedrijven moeten technologische mogelijkheden continu in de gaten blijven houden om met behulp van toonaangevende innovaties en veranderingen de steeds stevigere concurrentie voor te blijven of in te halen. Ons onderzoek laat zien dat IT-beslissers dit belang inzien en door willen zetten naar nieuwe businessmodellen.”

Meer over
Lees ook
Collega’s zijn de grootste afleiding in de open kantooromgeving

Collega’s zijn de grootste afleiding in de open kantooromgeving

Meer dan de helft van generatie Z (55 procent) en de millennials (56 procent) geeft ondanks de afleiding die erbij komt kijken de voorkeur aan een open kantooromgeving. Dat blijkt uit een nieuw onderzoek van Future Workplace, uitgevoerd in opdracht van unified communications-bedrijf Plantronics. De resultaten laten zien hoe de vier moderne werkend1

'Vertrouwen in cybersecurity binnen gezondheidszorg hoger dan ooit'

'Vertrouwen in cybersecurity binnen gezondheidszorg hoger dan ooit'

Zorginstellingen hebben er vertrouwen in dat zij adequaat kunnen reageren op een cyberaanval. Na de ransomware-aanval WannaCry die bedrijven wereldwijd platlegde (waaronder 15 ziekenhuizen in Nederland), hebben zorginstanties investeringen in cybersecurity en IT verhoogd. Ook heeft 41% van de zorginstellingen in de Benelux een plan opgesteld voor1

1 jaar na AVG is papieren data bij meer dan de helft van alle bedrijven nog onveilig

1 jaar na AVG is papieren data bij meer dan de helft van alle bedrijven nog onveilig

Binnenkort is het één jaar geleden dat de AVG, de Algemene Verordening Gegevensbescherming, van kracht is geworden. Uit onderzoek dat ACCO Brands heeft laten uitvoeren, blijkt dat de invoering van deze nieuwe privacywet met name invloed heeft gehad op bedrijfsprocessen ten aanzien van digitale data en is bij 75% van alle ondervraagde bedrijven de1