'Bijna de helft van de Nederlandse bedrijven vertaalt digitale transformatie naar concreet bedrijfsresultaat'

DXC Technology heeft de resultaten uit een onderzoek onder IT-beslissers in Nederland onthuld. Daaruit blijkt dat bijna twee derde (63 procent) van de bedrijven in Nederland hun digitaliseringsplannen al in praktijk heeft gebracht.

Ongeveer de helft (45 procent) van alle bedrijven stelt zelfs al een positief effect te zien in omzet of winst. Voor bedrijven zijn deze digitaliseringsinitiatieven van groot belang: liefst 83 procent ziet zijn markt en concurrenten veranderen door de digitale transformatie.

“Digitale transformatie wordt op meer plaatsen binnen een bedrijf geïnitieerd en met een geïntegreerde aanpak doorgevoerd”, aldus Coks Stoffer, managing director Nederland  bij DXC Technology. “Daardoor plukken niet alleen de IT-afdeling, maar ook andere afdelingen als marketing of operationele processen de vruchten van digitale mogelijkheden. Het is dus niet vreemd dat bijna de helft van de bedrijven in Nederland al concreet resultaat ziet.”

Security ‘top of mind’ in Nederlandse bedrijven, opzetten nieuwe bedrijfsmodellen breekt door

Het onderzoek toont aan dat de Nederlandse IT-beslisser zich zeer bewust is van het belang van cyberdefensie. Niet voor niets wordt security in bijna de helft (47 procent) van de gevallen genoemd als belangrijk onderdeel van de digitale agenda. Bedrijven moeten zich nog meer gaan richten op het bestand zijn tegen dreigingen door zich voor te bereiden en te oefenen op cyberaanvallen. Volgens het position paper ‘Managing Enterprise Risk in a Connected World’ van DXC Technology, is het van belang om voortdurend sterker en resistenter te worden, in plaats van de aanvallen slechts te overleven.

Dat security niet de enige prioriteit is, blijkt wel uit de rest van de digitale agenda. Zo zoeken bedrijven naar manieren om technologie in te zetten voor betere integratie van product- en serviceafdelingen, en scoort ook dataverzameling en -evaluatie hoog op de prioriteitenlijstjes (beide 44 procent). 43 procent van de bedrijven heeft verdere automatisering van processen op de digitale agenda staan. Nadrukkelijk naar nieuwe businessmodellen kijkt ruim een derde: 38 procent is bezig met het opzetten van digitale platforms om nieuwe businessmodellen te ondersteunen.

digitale agenda

Cloudsoftware en data-analyse meest populair, AI en blockchain in opkomst

Voor wat betreft specifieke technologieën richten Nederlandse bedrijven zich met name op cloudsoftware (44 procent), data-analyse en datawetenschap (42 procent) en externe sociale netwerken (37 procent). Dat nieuwe technologieën als kunstmatige intelligentie (AI) en blockchain in opkomst zijn, blijkt uit het feit dat een derde van de bedrijven zich al met deze relatief nieuwe technologieën bezighoudt.

Uitdagingen voor implementatie van digitale projecten

Hoewel steeds meer afdelingen en organisatielagen zich bezighouden met digitale initiatieven, ziet 43 procent van de IT-beslissers nog wel een uitdaging in de algemene bedrijfscultuur bij het implementeren van nieuwe technologieën. Ook technische training voor werknemers vormt volgens 39 procent van de respondenten een horde. Tot slot merkt 33 procent op dat medewerkers een gebrek aan ervaring hebben in het gebruiken van digitale technologieën over afdelingsgrenzen heen.

Ondanks deze uitdagingen onderstrepen veel bedrijven dat er kansen liggen in digitale transformatie. Meer dan de helft ziet de grootste kansen in het verbeteren van de kwaliteit en het gebruik van realtimedata voor beslissingen. “We zien dat veel bedrijven bezig zijn met de volgende strategische stap”, aldus Coks Stoffer. “Bedrijven moeten technologische mogelijkheden continu in de gaten blijven houden om met behulp van toonaangevende innovaties en veranderingen de steeds stevigere concurrentie voor te blijven of in te halen. Ons onderzoek laat zien dat IT-beslissers dit belang inzien en door willen zetten naar nieuwe businessmodellen.”

Meer over
Lees ook
Werknemer herkent in 2030 werkdag niet meer terug

Werknemer herkent in 2030 werkdag niet meer terug

Zo'n twee derde van de Nederlandse werknemers verwacht dat de werkdag er in 2030 totaal anders uitziet. Fysieke aanwezigheid op de werkvloer lijkt niet meer nodig om het werk uit voeren. Naar verwachting nemen robots - een deel van - de werkzaamheden over. De meerderheid verwacht echter niet dat het werk makkelijker wordt of dat zijn of haar baan1

Medewerkers mkb in Europa ontevreden over internetverbinding op het werk

Medewerkers mkb in Europa ontevreden over internetverbinding op het werk

Uit een Europees onderzoek van het onderzoeksbureau Censuswide in opdracht van ZyXEL blijkt, dat medewerkers in het mkb liever thuis werken dan op kantoor vanwege de snelheid en betrouwbaarheid van het internet. De helft van de medewerkers in Nederland en het Verenigd Koninkrijk is tevreden met de internetconnectie op het werk, maar respectievelij1

Europeanen meest bezorgd over privacy en security

Europeanen meest bezorgd over privacy en security

Europeanen zijn bezorgder over hun privacy en security in vergelijking met andere werelddelen. Zo zegt ruim 62 procent zich zorgen te maken over zijn/haar privacy in het Internet of Things-tijdperk, vergeleken met 49 procent in Japan en 44 procent in de Verenigde Staten. Bijna de helft van de Europeanen (49%) geeft daarnaast aan dat deze bezorgdhe1