'Bijna de helft van de Nederlandse bedrijven vertaalt digitale transformatie naar concreet bedrijfsresultaat'

DXC Technology heeft de resultaten uit een onderzoek onder IT-beslissers in Nederland onthuld. Daaruit blijkt dat bijna twee derde (63 procent) van de bedrijven in Nederland hun digitaliseringsplannen al in praktijk heeft gebracht.

Ongeveer de helft (45 procent) van alle bedrijven stelt zelfs al een positief effect te zien in omzet of winst. Voor bedrijven zijn deze digitaliseringsinitiatieven van groot belang: liefst 83 procent ziet zijn markt en concurrenten veranderen door de digitale transformatie.

“Digitale transformatie wordt op meer plaatsen binnen een bedrijf geïnitieerd en met een geïntegreerde aanpak doorgevoerd”, aldus Coks Stoffer, managing director Nederland  bij DXC Technology. “Daardoor plukken niet alleen de IT-afdeling, maar ook andere afdelingen als marketing of operationele processen de vruchten van digitale mogelijkheden. Het is dus niet vreemd dat bijna de helft van de bedrijven in Nederland al concreet resultaat ziet.”

Security ‘top of mind’ in Nederlandse bedrijven, opzetten nieuwe bedrijfsmodellen breekt door

Het onderzoek toont aan dat de Nederlandse IT-beslisser zich zeer bewust is van het belang van cyberdefensie. Niet voor niets wordt security in bijna de helft (47 procent) van de gevallen genoemd als belangrijk onderdeel van de digitale agenda. Bedrijven moeten zich nog meer gaan richten op het bestand zijn tegen dreigingen door zich voor te bereiden en te oefenen op cyberaanvallen. Volgens het position paper ‘Managing Enterprise Risk in a Connected World’ van DXC Technology, is het van belang om voortdurend sterker en resistenter te worden, in plaats van de aanvallen slechts te overleven.

Dat security niet de enige prioriteit is, blijkt wel uit de rest van de digitale agenda. Zo zoeken bedrijven naar manieren om technologie in te zetten voor betere integratie van product- en serviceafdelingen, en scoort ook dataverzameling en -evaluatie hoog op de prioriteitenlijstjes (beide 44 procent). 43 procent van de bedrijven heeft verdere automatisering van processen op de digitale agenda staan. Nadrukkelijk naar nieuwe businessmodellen kijkt ruim een derde: 38 procent is bezig met het opzetten van digitale platforms om nieuwe businessmodellen te ondersteunen.

digitale agenda

Cloudsoftware en data-analyse meest populair, AI en blockchain in opkomst

Voor wat betreft specifieke technologieën richten Nederlandse bedrijven zich met name op cloudsoftware (44 procent), data-analyse en datawetenschap (42 procent) en externe sociale netwerken (37 procent). Dat nieuwe technologieën als kunstmatige intelligentie (AI) en blockchain in opkomst zijn, blijkt uit het feit dat een derde van de bedrijven zich al met deze relatief nieuwe technologieën bezighoudt.

Uitdagingen voor implementatie van digitale projecten

Hoewel steeds meer afdelingen en organisatielagen zich bezighouden met digitale initiatieven, ziet 43 procent van de IT-beslissers nog wel een uitdaging in de algemene bedrijfscultuur bij het implementeren van nieuwe technologieën. Ook technische training voor werknemers vormt volgens 39 procent van de respondenten een horde. Tot slot merkt 33 procent op dat medewerkers een gebrek aan ervaring hebben in het gebruiken van digitale technologieën over afdelingsgrenzen heen.

Ondanks deze uitdagingen onderstrepen veel bedrijven dat er kansen liggen in digitale transformatie. Meer dan de helft ziet de grootste kansen in het verbeteren van de kwaliteit en het gebruik van realtimedata voor beslissingen. “We zien dat veel bedrijven bezig zijn met de volgende strategische stap”, aldus Coks Stoffer. “Bedrijven moeten technologische mogelijkheden continu in de gaten blijven houden om met behulp van toonaangevende innovaties en veranderingen de steeds stevigere concurrentie voor te blijven of in te halen. Ons onderzoek laat zien dat IT-beslissers dit belang inzien en door willen zetten naar nieuwe businessmodellen.”

Meer over
Lees ook
CWI viert 75-jarig bestaan

CWI viert 75-jarig bestaan

Met een feestelijk online evenement viert het Centrum Wiskunde & Informatica (CWI) haar 75-jarig bestaan. Tijdens de viering blikt het CWI terug op haar rijke verleden, maar centraal staat de toekomst van de wiskunde en informatica. Het evenement vindt plaats op 11 februari 2021.

Hoe Covid-19 tot een aangenamere werkomgeving kan leiden

Hoe Covid-19 tot een aangenamere werkomgeving kan leiden

Covid-19 of geen Covid-19: in veel sectoren blijft een ware veldslag om talent woeden. Om de beste talenten aan je te binden, is het heel belangrijk dat je weet wat hen motiveert en in wat voor omgeving zij het liefste werken. Als gevolg van de wereldwijde pandemie wil dat nu ook zeggen: wat vinden ze belangrijk aan thuiswerken?

Duurzaam digitaal transformeren noodzakelijk voor lange termijn succes

Duurzaam digitaal transformeren noodzakelijk voor lange termijn succes

Door de COVID-19 pandemie zijn mensen anders naar de toekomst gaan kijken. Bedrijven en non-profit organisaties doen er verstandig aan daar proactief op te anticiperen voor hun lange termijn succes. Uit een onderzoek door Tech-Clarity in opdracht van Dassault Systèmes blijkt dat digitalisering, duurzaamheid en winstgevendheid belangrijke succesfac1