Bijna de helft van de financials vreest dat baan door AI wordt overgenomen

AI-pixabay-GDJ

De impact van kunstmatige intelligentie (AI) op de financiële sector is lang niet voor alle managers duidelijk. 61 procent van de mensen werkzaam in de financiële sector zegt dat het bestuur van de organisatie waarvoor hij/zij werkt, niet precies weet wat de gevolgen van de groei in AI zijn. Bijna de helft verwacht dat (een deel van) zijn baan binnen vijf jaar zal zijn overgenomen door kunstmatige intelligentie.

Dit blijkt uit onderzoek van Synechron onder 344 Nederlandse professionals uit de financiële sector. “Dit onderzoek laat zien dat veel werknemers in de financiële sector twijfelen of de werkgever voldoende kennis heeft op het gebied van kunstmatige intelligentie om de consequenties er van in te schatten”, aldus Joost Loves, directeur van Synechron. “Veel van onze klanten zijn tegenwoordig bezig met nieuwe initiatieven rondom kunstmatige intelligentie. Het duurt natuurlijk even voordat deze volledig ontwikkeld en geïmplementeerd zijn binnen de organisatie. Dan moeten de werknemers zich ook nog echt bewust worden van de veranderingen die deze ontwikkelingen met zich meebrengen.”

'AI neemt banen over'

Opvallend is dat 46 procent van de ondervraagden denkt dat AI binnen vijf jaar (een deel van) zijn baan heeft overgenomen. Daarnaast verwacht de helft in de toekomst problemen bij het vinden van personeel dat met kunstmatige intelligentie uit de voeten kan. Loves: “De angst dat robots het werk overnemen, is de afgelopen decennia hardnekkig gebleken. Het is echter veel logischer dat AI een ondersteunende rol gaat vervullen voor AI-vaardige werknemers. Door de toenemende digitalisering van de samenleving en een hogere ‘exposure’ aan AI, zou je verwachten dat deze vaardigheid in de toekomst als vanzelf zal toenemen. Dit onderzoek laat echter zien dat het vertrouwen hierin vanuit de financiële wereld, om wat voor reden dan ook, ontbreekt.”

Maar liefst 89 procent van de ondervraagden ziet cybercrime als de grootste bedreiging voor de branche. “Vanuit de financiële wereld merken we een steeds grotere afhankelijkheid van digitale systemen. De tijd dat alles met de hand werd bijgehouden in een multomap is nu echt voorbij”, aldus Loves. “Het ligt daarom voor de hand dat de angst voor aanvallen op de digitale infrastructuur, die de potentie hebben om de hele sector lam te leggen, steeds groter wordt. Ook hierin zien we een groeiend bewustzijn bij onze klanten, die zich steeds vaker oriënteren en ontwikkelen in emerging technologies zoals robotisering en blockchain.”

Lees ook
Rinkel lanceert ‘AI insights’

Rinkel lanceert ‘AI insights’

Met de introductie van AI insights maakt Rinkel AI toegankelijk voor het midden- en kleinbedrijf door het bieden van een uitgebreide AI-speech-to-text toepassing, die automatisch samenvattingen schrijft, telefoongesprekken analyseert en het sentiment van het gesprek bepaalt.

SAP vereenvoudigt cloudadoptie met nieuwe cloudaanbiedingen

SAP vereenvoudigt cloudadoptie met nieuwe cloudaanbiedingen

SAP introduceert de 2023 release van SAP S/4HANA Cloud, private edition. Ook brengt het technologiebedrijf een ‘premium plus package’ en een conversie- en moderniseringsprogramma voor RISE with SAP op de markt.

Onderzoek: consumenten hebben verkeerd beeld van impact AI op winkelervaringen

Onderzoek: consumenten hebben verkeerd beeld van impact AI op winkelervaringen

Consumenten willen profiteren van het gemak van AI, maar zijn tegelijkertijd bezorgd over deze technologie. Retailers hebben daarom de taak hun publiek voor te lichten. Deze bevindingen komen uit een nieuw onderzoek van SAP Emarsys onder 4.000 Amerikaanse shoppers.