Beslissers uit zes sectoren laten zien waar big data successen en uitdagingen liggen

273129_h_ergb_s_gl

Teradata heeft een onderzoeksrapport uitgebracht over de status van big data analytics in 6 sectoren. Het wereldwijd gehouden onderzoek is door Forbes Insights ontwikkeld en gesponsord door McKinsey en Teradata. Voor het onderzoek zijn wereldwijd 316 senior data- en IT-beslissers uit toonaangevende bedrijven ondervraagd.

Uit het rapport komt de impact van big data initiatieven op de organisatie naar voren, waarbij zowel de uitdagingen als business waarde van big data investeringen bevestigd worden. Het merendeel van de respondenten rapporteert behoorlijke investeringen in big data analytics en een aanzienlijke return on investment. Ongeveer 90 procent van de organisaties rapporteert gemiddelde tot hoge investeringen en circa een derde noemt de investeringen ‘zeer belangrijk’. Bijna twee derde van de respondenten meldt dat big data en analyse-initiatieven een essentiële, meetbare impact op de omzet hebben gehad. Een vijfde van de respondenten geeft aan dat big data analytics de belangrijkste manier is om concurrentievoordeel te behalen, terwijl het voor 38 procent een top 5-prioriteit is.

Executives uit de ondervraagde sectoren zagen een verschillende potentie in big data. Respondenten uit de retail-industrie vonden big data het belangrijkst. Zij zeggen dat big data en analytics essentieel is om concurrerend te blijven.

Het onderzoek toont aan dat big data de toekomst vormt en innovatie kansen biedt op drie gebieden: de ontwikkeling van nieuwe business modellen (54 procent), nieuw product aanbod (52 procent) en het verkopen van data aan externe partijen (40 procent).

C-suite sponsoring 

De toonaangevende organisaties die big data en analytics als cruciaal zien, geven aan dat C-suite sponsorship essentieel is. Meer specifiek:

  • Meer dan 50 procent van de organisaties die big data als essentieel beschouwen voor hun concurrentiepositie, wordt geleid door CEO’s die een persoonlijke focus hebben op big data initiatieven.
  • In organisaties waar big data als top 5 prioriteit gezien wordt, komt de sponsor vaak uit de managementlaag net onder de top.

Het onderzoek laat zien dat er ook nog veel barrières zijn, vooral ten aanzien van cultuur, strategie en bedrijfsvoering. Meer dan de helft van de respondenten stelt dat het doorvoeren van een data-gestuurde cultuur de grootste uitdaging is, hierbij implicerend dat het concept van de data-driven organisatie nog niet overal standaard is. Het belonen van creatief en experimenteel data gebruik werd genoemd als uitdaging.

Veel uitdagingen 

Ondanks de gerapporteerde vooruitgang in big data gebruik, zijn er nog veel uitdagingen – vooral ten aanzien van bedrijfscultuur. Omgekeerd is het ook zo dat het verbeteren van de mentaliteit en cultuur ten aanzien van datagebruik rechtstreeks impact kan hebben.

Organisaties die het meest succesvol zijn in hun big data initiatieven kijken verder dan transactionele data en onderzoeken meerdere soorten data. Locatiedata werd door meer dan 50 procent van de respondenten genoemd, gevolgd door tekstdata (ongestructureerde data zoals e-mails, Powerpoint-slides, Word-documenten en SMS-berichten). Naast het verkennen van deze nieuwe data types, combineren toonaangevende organisaties gestructureerde en multi-gestructureerde datasets in een analytisch ecosysteem, waardoor er nieuwe inzichten kunnen ontstaan die als basis kunnen dienen voor innovatie.

 
Meer over
Lees ook
Atos lanceert Q-score, een universele meetmethode voor kwantum-computing

Atos lanceert Q-score, een universele meetmethode voor kwantum-computing

Atos introduceert Q-score: de eerste universele kwantum metrische referentie die kan worden toegepast op alle programmeerbare kwantum-processors. Atos’ Q-score meet de effectiviteit van kwantum-systemen bij het oplossen van real-life problemen die niet kunnen worden opgelost door traditionele computers

Onderzoek NBPO: 30% kantoorprofessionals ervaart minder werkstress door digitale tools

Onderzoek NBPO: 30% kantoorprofessionals ervaart minder werkstress door digitale tools

85% van de thuiswerkers maakt sinds de COVID-19 crisis vaker gebruik van digitale tools zoals e-mail en WhatsApp. Deze digitale versnelling helpt thuiswerkers niet alleen puur praktisch; bijna 30% van de Nederlandse kantoorprofessionals ervaart door het gebruik van digitale tools ook minder werkstress. En dat is goed nieuws in deze stressvolle tij1

Nederland bezuinigt op klantenservice

Nederland bezuinigt op klantenservice

Volgens The New CX Mandate, een wereldwijd onderzoek onder 1500 senior klantenservicemanagers is Nederland het enige onderzochte Europese land waar de budgetten voor klantenservice het afgelopen jaar afnamen. Onderzoek door Censuswide in opdracht van Freshworks Inc. wijst uit dat Nederlandse klantenservicemanagers het in 2020 met gemiddeld 12% min1