‘Bedrijven zijn zich niet bewust van voordelen cloud agility’

Oracle

Het Oracle Cloud Agility-onderzoek laat zien dat bedrijven in Europa, het Midden-Oosten en Afrika overschatten hoe flexibel (‘agile’) ze zijn. Terwijl de meerderheid van de bedrijven denkt flexibel te zijn, toont het onderzoek van Oracle aan dat veel bedrijven niet in staat zijn om de werkdruk flexibel te beheren en nieuwe applicaties snel te ontwikkelen en in gebruik te nemen. Zij zijn daardoor slecht voorbereid op het omgaan met concurrentiebedreigingen. De studie laat ook zien dat er weinig bewustwording is onder bedrijven over hoe technologieën zoals Platform-as-a-Service (PaaS) kunnen helpen bij het inspelen op deze uitdagingen.

Voor de Oracle Cloud Agility-studie werden 1.004 medewerkers van grote bedrijven in de EMEA-regio ondervraagd. 62 procent beschouwt de eigen organisatie als flexibel (dat wil zeggen: in staat om in te spelen op nieuwe zakelijke kansen of nieuwe producten, of om diensten snel te ontwikkelen).

De respondenten zijn duidelijk over de voordelen van agility. 78 procent noemt de mogelijkheid om snel nieuwe bedrijfsapplicaties te ontwikkelen, testen en in gebruik nemen belangrijk of zeer belangrijk voor het succes van hun bedrijf. Bijna een derde (30 procent) gelooft dat een effectieve inzet van applicaties en diensten de belangrijkste factor is voor zakelijk succes als het gaat om IT-infrastructuur.

De studie laat ook zien dat de concurrentie-impact van agility erg belangrijk is voor bedrijven. Zo zegt 27 procent dat het vermogen van een concurrent om sneller een innovatieve klantenservicedienst te lanceren een topbedreiging vormt. 58 procent van de bedrijven heeft geen IT-infrastructuur beschikbaar die een antwoord kan bieden op zo’n bedreiging.

Volgens het onderzoek maken bedrijven weinig gebruik van de flexibiliteit die PaaS biedt. 59 procent van de bedrijven in de EMEA-regio is niet in staat of om de werkdruk te verplaatsen tussen public, private en hybride cloud of on-premise applicaties te migreren naar de cloud, of weet niet of ze dat kunnen. Slechts 44 procent van de bedrijven is in staat om nieuwe mobiele bedrijfsapplicaties binnen zes maanden te ontwikkelen, testen en in gebruik te nemen. Slechts 27 procent kan dat binnen een maand.

“Er is een gebrek aan bewustwording over de vraag hoe bedrijven flexibeler kunnen worden. Terwijl vele zichzelf al beschouwen als agile, zijn de meeste niet in staat de kracht van PaaS-oplossingen te gebruiken bij het snel lanceren van nieuwe diensten”, zegt Tino Scholman, Vice President Oracle Cloud EMEA. “Wij willen deze kloof dichten door bedrijven te laten zien hoe de juiste cloudoplossing hen kan helpen sneller te reageren op markomstandigheden om zo de concurrentie voor te blijven.”

Het onderzoek laat zien dat bedrijven niet goed beseffen hoe PaaS kan helpen bij het verbeteren van de operationele wendbaarheid. Slechts 34 procent zegt een volledig begrip te hebben van PaaS, terwijl 20 procent aangeeft geen idee te hebben wat het inhoudt. Van de respondenten die zeggen te weten wat PaaS is, noemt slechts 28 procent de tijdwinst bij applicatieontwikkeling als voordeel. Dat is ver achter strategische voordelen zoals besparingen op kosten van de interne IT-infrastructuur (45 procent).

“De beste PaaS-oplossingen, waaronder het Oracle Cloud Platform, bieden agility zoals die nog niet eerder is vertoond. Met simpele integratie in bestaande IT-infrastructuren helpt het Oracle Cloud Platform bedrijven bij het direct reageren op klantvragen door nieuwe diensten. Tegelijkertijd wordt innovatie rond interne bedrijfsapplicaties gestimuleerd”, aldus Tino Scholman.

 
Meer over
Lees ook
Onderzoek SAP CFO’s staan bij duurzaamheid aan de zijlijn

Onderzoek SAP CFO’s staan bij duurzaamheid aan de zijlijn

Nederlandse leidinggevenden nemen concrete actie voor duurzaamheid, maar er zijn nog obstakels voor langetermijnsucces. Gebrek aan financiering is daarbij de grootste zorg. Dat is de belangrijkste conclusie voor Nederland uit de Environmental Sustainability Study 2023 (Wave 3). Dit onderzoek van SAP analyseerde de houding en het gedrag van bedrijv1

Verizon rapport: fleets de dupe van krapte op arbeidsmarkt en hoge kosten

Verizon rapport: fleets de dupe van krapte op arbeidsmarkt en hoge kosten

Verizon Business publiceert vandaag de onderzoeksresultaten van het jaarlijkse wereldwijde Fleet Technology Trends Report. Het onderzoek is afzonderlijk uitgevoerd door Bobit (VS) en ABI Research (EMEA en APAC) en heeft reacties van meer dan 2.500 fleet managers, executives en andere mobiele bedrijfsprofessionals in elf landen.

Investeringen in Employee Experience, Cloud en AI leiden tot betere Customer Experience, blijkt uit nieuw NTT-rapport

Investeringen in Employee Experience, Cloud en AI leiden tot betere Customer Experience, blijkt uit nieuw NTT-rapport

NTT Ltd., een toonaangevend bedrijf op het gebied van IT-infrastructuur en -diensten, heeft vandaag het 2023 Global Customer Experience Report gelanceerd. Hieruit blijkt dat customer experience (CX) een topprioriteit blijft voor de C-suite. 95% van de organisaties hebben tegenwoordig een directielid dat verantwoordelijk is voor dit bedrijfsonderde1