Bedrijven, instituten en overheden presenteren Nederlandse AI Coalitie

AI

'Om te zorgen dat Nederland bijblijft in de race rond Artificiële Intelligentie (AI) wordt in oktober de Nederlandse AI Coalitie opgericht. Deze coalitie moet zorgen voor een gezamenlijke aanpak nu tal van landen hard aan de weg timmeren en een voorsprong nemen bij het aantrekken van talent en de ontwikkeling van nieuwe AI-toepassingen. ‘Juist Nederland kan een unieke en mensgerichte aanpak ontwikkelen als we daar gezamenlijk de schouders onder zetten. Daarmee laten we AI werken voor elke Nederlander,’ schrijven de initiatiefnemers in een position paper met een aantal concrete voorstellen.

Als schot voor de boeg voor de nationale AI-visie waar de Rijksoverheid mee komt na de zomer doen de initiatiefnemers achter de AI Coalitie alvast een aantal praktische voorstellen in het position paper ‘Samen bouwen aan onze (digitale) toekomst met Artificiële Intelligentie’.

Eén kennis- en innovatienetwerk

De vorming van één nationaal AI kennis- en innovatienetwerk moet alle versnipperde AI-initiatieven en onderzoekscentra gaan verbinden en zorgen dat we beter samenwerken. Ook moet er ruimte komen voor meer dan 400 extra onderzoekers. Het nieuwe centrum moet verder zorgen dat we bijvoorbeeld slimmer en verantwoorder data gaan delen en gebruiken. ‘Zo kunnen we komen tot nieuwe toepassingen in sectoren waar we traditioneel sterk in zijn, zoals de water-, de zorg- en de agrosector en waar we echt nog een voorsprong kunnen opbouwen’, aldus de initiatiefnemers.

Europees topcentrum naar Nederland halen

Gezamenlijk wil de coalitie zich inspannen om een Europees topcentrum voor AI-onderzoek naar Nederland te halen. ‘Dit kan de relatief goede uitgangspositie van Nederland op AI-terrein verder versterken en bovendien werken als een magneet voor nieuw talent en nieuwe bedrijvigheid.’

Grootschalig om- en bijscholingsprogramma

Verder moet Nederland inzetten op een grootschalig om- en bijscholingsprogramma. De verwachting is namelijk dat circa 3 miljoen Nederlanders een bijscholing nodig hebben nu de ontwikkelingen rondom AI onze manier van werken drastisch gaan veranderen komende jaren. ‘Het huidige scholingsaanbod speelt hier bij lange nog niet op in. Slechts 10% van de scholing is nu bijvoorbeeld gericht op noodzakelijke digitale vaardigheden, terwijl de ontwikkelingen op digitaal vlak razendsnel gaan’, aldus de initiatiefnemers.

Achtergronden

Het idee voor de vorming van één Nederlandse AI-coalitie komt van de Taskforce AI die is opgezet door MKB-Nederland, VNO-NCW, TNO, de VSNU en het ministerie van EZK en waar partijen als Seedlink, Philips, IBM, Ahold Delhaize en Topteam Dutch Digital Delta in participeren. Lees op onze website het door hen opgestelde position paper met nog veel meer voorstellen.

Meedoen?

Partijen die mee willen doen aan de nieuwe coalitie kunnen zich melden via info@aicoalitie.nl. Circa 60 partijen hebben aangegeven geïnteresseerd te zijn om mee te doen aan de lancering in oktober. Woordvoerder: Edwin van Scherrenburg, 0630417005, scherrenburg@vnoncw-mkb.nl

Meer over
Lees ook
Dynatrace breidt Davis AI uit voor ad-hoc verkennende analyses

Dynatrace breidt Davis AI uit voor ad-hoc verkennende analyses

Dynatrace heeft zijn Davis AI-engine uitgebreid om ontwikkel-, SRE- en IT-teams in staat te stellen ad-hoc, verkennende analyses uit te voeren. Hierdoor kunnen zij de kracht van Dynatrace's causale AI benutten om trends te onderzoeken of potentiële problemen te blokkeren, zoals onverwachte pieken in het netwerkverkeer of prestatievermindering.

Webfleet wint Telematik Award voor verkeersveiligheidsproject op basis van Webfleet Video

Webfleet wint Telematik Award voor verkeersveiligheidsproject op basis van Webfleet Video

Webfleet, de wereldwijd erkende oplossing voor wagenparkbeheer van Bridgestone, heeft de tweejaarlijkse Telematik Award voor 2022 gewonnen in de categorie Best Project. Het bekroonde project is gebaseerd op Webfleet Video, een videotelematica-oplossing die gebruik maakt van artificial intelligence (AI).

SAS: Europese bedrijven zijn positief over hun uitgaven aan CX-technologie

SAS: Europese bedrijven zijn positief over hun uitgaven aan CX-technologie

Bijna de helft van de Europese bedrijven is van plan om meer te investeren in belangrijke CX-technologieën. Deze bedrijven willen hun investeringen in twee jaar tijd van 11% naar 50% verhogen. En 16% verwacht zelfs de uitgaven voor technologieën zoals analytics, personalisatie en slimme assistenten meer dan te verdubbelen.