83 procent van Nederlandse managers ergert zich aan declaraties van medewerkers

273129_h_ergb_s_gl

Maar liefst 83 procent van de Nederlandse managers vindt dat zakelijk declareren veel onnodige problemen veroorzaakt. Dat blijkt uit een landelijk declaratieonderzoek van marktonderzoeksbureau DirectResearch dat in augustus en september 2015 werd uitgevoerd onder meer dan 1000 managers van grote, middelgrote en kleinere organisaties. Maar waar liggen dan precies de problemen?

Ergernis is het meest voorkomende gevoel dat Nederlandse managers associëren met de declaraties van hun medewerkers. Slechts 17 procent van hen vindt het geen probleem als er weer een stapel bonnetjes op hun bureau belandt met het verzoek die zo snel mogelijk te accorderen. De overige 83 procent stoort zich aan allerlei ontbrekende informatie, onjuistheden, fouten en misverstanden. Declaraties blijken regelmatig met privé-uitgaven verward te worden, met vermoedens van fraude, nodeloze discussies en tijdverlies als gevolg. Meer dan de helft van de respondenten maakt regelmatig mee dat de declaraties niet volledig zijn, omdat er bijvoorbeeld bonnetjes ontbreken.

Declaratiefraude en ontslag

Uit het onderzoek blijkt dat medewerkers van de ondervraagde managers gemiddeld ruim €165,- per week declareren. Per jaar is dat, met aftrek van vakanties, bijna €8000,- per persoon. Uitzonderlijk veel respons krijgt de onderzoeksvraag naar de vervelendste ervaringen van managers. Hier worden zaken genoemd als ontbrekende bonnetjes en het declareren van zeer kleine bedragen van bijvoorbeeld 30 eurocent. Maar ook worden meer ernstige klachten genoemd, zoals het declareren van een kilometervergoeding voor niet gemaakte ritten, wat reden is voor ontslag op staande voet. Ook storen managers zich aan het feit dat er zakelijke diners worden gedeclareerd op verjaardagen van medewerkers, wat een sterke indicatie is dat het om diners met familie of vrienden gaat. Verder klagen managers over het declareren van vliegreizen door medewerkers die achteraf met de eigen auto gereisd blijken te hebben. Ten slotte worden ook regelmatig dure lunches gedeclareerd, die achteraf slechts uit een hamburger en een biertje blijken te bestaan.

Ergernissen en tijdsverlies

Als gevolg van de ergernissen bij declaraties belandt bijna de helft van de managers tegen wil en dank in discussies met medewerkers over de noodzaak of de hoogte van hun declaraties. Een kwart van de declaraties blijkt niet volgens de richtlijnen te worden ingediend. Ook zijn er nog tal van andere ergernissen, zoals het tijdsbeslag van de controle en te laat ingeleverde declaraties. Concluderend kunnen organisaties een enorme besparing van tijd en ergernissen realiseren met een moderne oplossing die het arbeidsintensieve en fraudegevoelige declaratieproces met bonnetjes vervangt.

Download hier de whitepaper met het volledige onderzoek.

Meer over
Lees ook
Onderzoek SAP CFO’s staan bij duurzaamheid aan de zijlijn

Onderzoek SAP CFO’s staan bij duurzaamheid aan de zijlijn

Nederlandse leidinggevenden nemen concrete actie voor duurzaamheid, maar er zijn nog obstakels voor langetermijnsucces. Gebrek aan financiering is daarbij de grootste zorg. Dat is de belangrijkste conclusie voor Nederland uit de Environmental Sustainability Study 2023 (Wave 3). Dit onderzoek van SAP analyseerde de houding en het gedrag van bedrijv1

Verizon rapport: fleets de dupe van krapte op arbeidsmarkt en hoge kosten

Verizon rapport: fleets de dupe van krapte op arbeidsmarkt en hoge kosten

Verizon Business publiceert vandaag de onderzoeksresultaten van het jaarlijkse wereldwijde Fleet Technology Trends Report. Het onderzoek is afzonderlijk uitgevoerd door Bobit (VS) en ABI Research (EMEA en APAC) en heeft reacties van meer dan 2.500 fleet managers, executives en andere mobiele bedrijfsprofessionals in elf landen.

Investeringen in Employee Experience, Cloud en AI leiden tot betere Customer Experience, blijkt uit nieuw NTT-rapport

Investeringen in Employee Experience, Cloud en AI leiden tot betere Customer Experience, blijkt uit nieuw NTT-rapport

NTT Ltd., een toonaangevend bedrijf op het gebied van IT-infrastructuur en -diensten, heeft vandaag het 2023 Global Customer Experience Report gelanceerd. Hieruit blijkt dat customer experience (CX) een topprioriteit blijft voor de C-suite. 95% van de organisaties hebben tegenwoordig een directielid dat verantwoordelijk is voor dit bedrijfsonderde1