58% van bedrijven wil actief investeren in virtuele consultants

Veertig procent van de organisaties ziet concurrentievoordeel en het verbeteren van bedrijfsprocessen als de belangrijkste doelstellingen van hun digitale-transformatiestrategie. Daarnaast blijkt dat digitale transformatie niet slechts draait om het in gebruik nemen van al langer bestaande technologieën: 62 procent van de bedrijven verwacht binnen twee jaar te beschikken over technologieën als virtuele consultants. Daarnaast verwacht 58 procent daar binnen twee jaar actief in te gaan investeren.

dimensiondata Dat blijkt uit het onderzoek van Dimension Data dat de ontwikkeling van bedrijven van een traditionele kantooromgeving naar een digitale werkplek in kaart bracht. Het Digital Workplace Report: Transforming Your Business deed onderzoek naar achthonderd organisaties in vijftien landen verspreid over vijf continenten.

Virtuele medewerkers

Anno 2017 bestaat de digitale werkplek niet meer alleen uit managers en hun medewerkers, collega’s die samen aan projecten werken, en medewerkers die omgaan met klanten en partners. Er komen steeds meer ‘virtuele medewerkers’ bij, die wellicht niet bestaan in fysieke zin, maar wel een grote rol spelen in de organisatie.

Hoewel de technologie rondom kunstmatige intelligentie (AI) nog in de kinderschoenen staat, werkt deze al goed genoeg om binnen bedrijven te functioneren als virtuele assistenten. Sommige sectoren, zoals het bankwezen, zetten de technologie zelfs in voor virtuele bankbedienden en consultants. Deze virtuele assistenten zijn bots die zijn geïntegreerd in specifieke applicaties en baseren zich op AI-engines en machine learning om eenvoudige vragen te kunnen beantwoorden.

Kennis en gebruik van analytics uitbreiden

“Vandaag de dag moet je meer doen dan deze technologieën simpelweg implementeren”, zegt Krista Brown, senior vicepresident Group End-user Computing van Dimension Data. “Organisaties hebben hun kennis en gebruik van analytics uitgebreid en begrijpen nu op welke manier deze technologieën van invloed zijn op hun bedrijfsperformance. Zo gebruikt 64 procent analytics om zijn klantenservice naar een hoger niveau te tillen, en zet 58 procent analytics in om de technologieën op de werkplek te vergelijken.”

Intussen claimt dertig procent van de organisaties al verder gevorderd te zijn in het proces van digitale transformatie, en dat men al resultaten boekt. Andere zijn net pas begonnen met het ontwikkelen van een plan.

‘Bedrijfscultuur kan implementatie in de weg staan’

Brown meent dat bedrijven vanwege hun bedrijfscultuur soms terughoudend zijn met het implementeren van een digitale werkplek. Technologie en bedrijfscultuur staan er namelijk niet om bekend een verandering in de manier van werken aan te moedigen. Maar het nummer 1-obstakel voor het succesvol overstappen op een nieuwe manier van werken vormen problemen met IT, alsmede organisatorische issues.

“De complexiteit van de bestaande IT-infrastructuur kan een enorm obstakel zijn voor het implementeren van nieuwe samenwerkings- en productiviteitstools die een flexibele manier van werken moeten ondersteunen. Succesvolle transformaties zijn alleen mogelijk wanneer de IT-afdeling nauw samenwerkt met de andere afdelingen binnen het bedrijf”, zegt Brown. Deze transformaties ondersteunen een nieuwe manier van bedrijfsvoeren en klantenservice.

‘Digitale werkplek kan niet zonder mobiliteit’

Robert Allman, group senior vicepresident Customer Experience and Collaboration van Dimension Data, denkt dat een digitale werkplek niet zonder mobiliteit kan. “Bedrijfsmanagers en CIO’s zijn zich bewust van het belang van mobiliteit op de digitale werkplek, met een gelijkmatige mix van bedrijven die door het bedrijf verstrekte apparatuur en eigen apparatuur van de werknemers ondersteunen in de werkomgeving.”

Daarnaast passen organisaties nieuwe werkplektechnologieën toe, die zorgen voor een betere klantenservice. 45 procent van de respondenten geeft aan dat deze technologieën hebben geresulteerd in een hogere klanttevredenheid.

Rapport

Dimension Data’s Digital Workplace Report: Transforming Your Business is hier beschikbaar.

Lees ook
Culturele weerstand tegen verandering speelt Nederlandse organisaties parten in digitale transformatie

Culturele weerstand tegen verandering speelt Nederlandse organisaties parten in digitale transformatie

Cornerstone OnDemand, wereldwijd leverancier van cloud-based learning en human capital management software, presenteert in samenwerking met IDC het nieuwe onderzoek Future Culture: Building a Culture of Innovation in the Age of Digital Transformation. Het onderzoek verkent het verband tussen de snelheid waarmee Europese organisaties innoveren en t1

Voordelen maar ook risico’s door opkomst van AI

Voordelen maar ook risico’s door opkomst van AI

Chatbots, autonome voertuigen en onderling verbonden machines in digitale fabrieken geven een voorproefje van hoe de toekomst eruit zal zien. De uitgebreide implementatie van Artificial Intelligence toepassingen biedt veel voordelen voor bedrijven zoals een verhoogde efficiëntie, minder repetitieve taken en betere klantervaringen. In verkeerde han1

Accenture: 'Nieuw leiderschap nodig voor nieuwe technologieën als AI'

Accenture: 'Nieuw leiderschap nodig voor nieuwe technologieën als AI'

Snelle ontwikkelingen in Artificial Intelligence (AI) en andere technologieën versnellen de opkomst van slimme ondernemingen en stellen bedrijven in staat zichzelf te integreren in het dagelijks leven van mensen. Dit blijkt uit Accenture Technology Vision 2018, het jaarlijkse technologierapport van Accenture. Het rapport voorspelt welke bela1