Waarom banken moeten anticiperen op de digitale behoeften van jongeren

Peter-Jan Van De Venn 2 (1)

In het momenteel snel evoluerende digitale landschap hangt de toekomst van banken af van het begrijpen en tegemoetkomen aan de behoeften en verwachtingen van de jeugd. Met de opkomst van Generatie Z en hun intuïtief gebruik van technologie staan banken voor een cruciaal moment om hun aanbod te herdefiniëren voor het digitale tijdperk.

Een recent rapport maakt inzichtelijk dat banken de dienstverlening moeten aanpassen aan de digitale verwachtingen van jongere generaties. Het rapport met kenmerken van familiebankieren onderstreept het belang van digitaal bankieren dat speciaal op maat is gemaakt voor jongeren, en benadrukt de cruciale rol die het speelt bij het vormgeven van financiële geletterdheid, het bevorderen van klantloyaliteit op de lange termijn en het voldoen aan de veranderende behoeften van een groeiende jongerenpopulatie.

DigitalFamilyBankingFeatures

Het ´Digital family banking features' rapport van Mobiquity benadrukt verschillende redenen waarom banken prioriteit zouden moeten geven aan het aanbieden van digitale bankdiensten aan jongeren. Onder andere omdat de mondiale jongerenbevolking volgens de Verenigde Naties in 2030 zo'n 1,3 miljard bedraagt. Tevens kan een vroege introductie in verschillende functies van digitaal bankieren de financiële geletterdheid vanaf jonge leeftijd flink vergroten, wat zowel individuen ten goede komt, als de gehele economie.


Ook blijkt uit onderzoek dat klanten die in hun jeugd bij een bank beginnen te bankieren, een grotere kans hebben om hun hele leven trouwe klanten te blijven. Het begrijpen van een generatie en hun ontwikkelende relatie met geld is van cruciaal belang bij dit streven. Generatie Z, opgegroeid in een digitale wereld, waardeert ervaringen boven bezittingen en heeft een groot vertrouwen in technologie. Bovendien is er onder deze doelgroep een groeiende trend om voor duurzame en ethische merken te kiezen, wat banken de kans biedt om hun aanbod op deze waarden af te stemmen.

Om in te spelen op de unieke behoeften van jongeren en gezinnen worden banken aangespoord om verder te gaan dan hippe apps en zich te verdiepen in het aanbieden van diensten met toegevoegde waarde. Het rapport schetst verschillende aanbiedingen voor digitaal bankieren, op maat gemaakt voor jongeren van over de hele wereld.

Bovendien belicht het rapport de ontwikkeling van familiebankieren, waarbij de nadruk wordt gelegd op gezamenlijk financieel beheer, gedeelde doelen en het belang van financiële educatie voor jongere familieleden. Functies zoals geplande toeslagen, bestedingsinzichten, spaardoelen, investeringsplatforms voor jongeren, tools voor gezinsbudgettering en ouderdashboards zijn essentiële componenten van een uitgebreide familiebankervaring.

In essentie benadrukt het rapport de cruciale rol van digitaal bankieren bij het vormgeven van de toekomst van de financiële sector. Door technologie te integreren met financiële geletterdheid en door inzicht te krijgen in de unieke behoeften van jongeren, kunnen banken de weg vrijmaken voor een meer financieel verantwoordelijke en onafhankelijke generatie. Als gevolg daarvan ontstaat er tegelijkertijd een loyale nieuwe klantengroep voor de komende jaren.

Peter-Jan Van De Venn is VP Digital Banking van Hexaware Mobiquity

 

Lees ook
Yokoy breidt uit naar Nederland

Yokoy breidt uit naar Nederland

Yokoy, de Zwitserse fintech gericht op het vereenvoudigen en automatiseren van uitgavenbeheer voor middelgrote en grote ondernemingen, doet zijn intrede op de Nederlandse markt. In oktober 2021 haalde de scale-up een Serie A-investering van 26 miljoen dollar op om verdere productontwikkeling en groei in Europa te realiseren. Vanuit Yokoy’s nieuwe1