Skip to content

Het Data Literacy Project benoemt adviesraad voor de transitie naar een meer datavaardige samenleving

Het Data Literacy Project – de community die zich inzet om de maatschappij vloeiend ‘data’ te laten spreken – introduceert een adviesraad die wereldwijde data-experts en hun kennis samenbrengt. Gezamenlijk zullen zij werknemers en organisaties helpen in het vergaren, verwerken en toepassen van data in hun dagelijkse werk.

In de adviesraad zijn benoemd:

  • Rahul Bhargava, onderzoeker en technoloog gespecialiseerd in civiele technologie en datageletterdheid aan het Massachusetts Institute of Technology (MIT);
  • Jane Crofts, oprichter van Data To The People en Creator of Databilities;
  • Chantilly Jaggernauth, de oprichter en CEO van Millennials and Data (#MAD);
  • Jordan Morrow, Global Head of Data Literacy, Qlik;
  • Ben Jones, oprichter en CEO van Data Literacy, LLC en docent Data Visualization Theory aan de Universiteit van Washington;
  • Paul Malyon, Head of Thought Leadership & Data Literacy bij Experian;
  • Meri Rosich, CDO en hoofd Data Science bij VISA APAC;
  • Alan Schwarz, CEO van DataPhi Communications, LLC en voormalig Pulitzer Prize-genomineerde journalist voor The New York Times.

Dankzij hun gezamenlijke ervaring kan het bestuur opereren als een strategische adviesraad voor elke fase in de transitie naar een datageletterde samenleving. Van het ondersteunen van onderwijs in scholen en loopbaanontwikkeling voor jongeren, tot het uitrollen van programma’s voor datageletterdheid en het ontwerpen van de datastrategieën bij enkele van de grootste organisaties in de wereld.

Essentiële vaardigheid

Datageletterdheid is een essentiële vaardigheid in de Vierde Industriële Revolutie. Het stelt iedereen in staat om vragen te stellen over data en tools, kennis op te bouwen, beslissingen te nemen en over de betekenis ervan met anderen te communiceren. Het Data Literacy Project, dat in oktober 2018 werd gelanceerd door de oprichters Qlik, Accenture, Cognizant, Experian, Pluralsight, Chartered Institute of Marketing en Data to the People, heeft tot doel een meer datageletterde samenleving te creëren en datageletterdheid centraal te stellen voor individueel en organisatorisch succes.

De groep van wereldwijde leiders in datageletterdheid die toetreedt tot de adviesraad, geeft onafhankelijk advies en biedt daarnaast ondersteuning bij de drie toezeggingen van het project:

  • Wereldwijd grote organisaties inspireren om datageletterdheid een prioriteit te maken;
  • Het creëren van het meest toegankelijke en alomvattende educatieve ecosysteem voor datageletterdheid;
  • Wereldwijde onderwijsinstellingen in staat stellen om datageletterdheid in het reguliere curriculum te integreren.

“Het is van groot belang dat we deze groep invloedrijke dataleiders hebben samengebracht om ons te helpen bij de weg die het Data Literacy Project aflegt in het laten slagen van de missie om een ​​meer datageletterde samenleving te creëren,” zegt Jordan Morrow, voorzitter van het Data Literacy Project Advisory, bestuurder en hoofd van datageletterdheid bij Qlik. “Naarmate de community van het project blijft groeien, zal hun expertise en ervaring van cruciaal belang zijn om ervoor te zorgen dat we individuen en organisaties praktisch kunnen ondersteunen bij het verbeteren van hun datageletterdheid.”

No comments yet

Leave a Reply

You may use basic HTML in your comments. Your email address will not be published.

Subscribe to this comment feed via RSS

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.