'Beroepsbevolking moet op grote schaal digitaal bijgeschoold worden'

Uit gepubliceerde cijfers van het UWV blijkt dat geen enkele beroepsrichting zo veel krapte kent als de ICT. Het UWV noemt een mismatch in digitale kennis en vaardigheden als belangrijkste oorzaak. Binnen de ICT-sector is deze mismatch al een aantal jaar een urgent probleem. Branchevereniging Nederland ICT waarschuwt nu voor het effect op de gehele economie. “Zonder grootschalige omscholing en bijscholing neemt de krapte in alle sectoren toe.” zegt directeur Lotte de Bruijn. Nederland ICT roept staatssecretaris Keijzer daarom op om het verbeteren van digitale vaardigheden een speerpunt te maken van haar digitaliseringsstrategie.

nederlandict De ICT-sector zit vanzelfsprekend in de voorhoede van de digitale economie, maar andere sectoren digitaliseren snel. Nu al werkt bijna driekwart van de ICT’ers buiten de ICT-sector. De financiële sector is bijvoorbeeld al bijna compleet gedigitaliseerd. “Daar voelen ze het tekort aan mensen met ICT-vaardigheden ook”, zegt de Bruijn. Maar de mismatch in digitale vaardigheden beperkt zich niet tot ICT-beroepen. Nederland ICT liet eind 2017 door onderzoeksbureau The METISfiles bereken wat de huidige omvang is van de digitale economie. Uit dat onderzoek blijkt onder andere dat op dit moment 1,5 miljoen werknemers afhankelijk zijn van ICT bij het uitvoeren van hun primaire taken. Deze digitale beroepsbevolking zal de komende jaren met een kwart toenemen tot 1,9 miljoen. “Steeds meer functies zijn ICT-gedreven,” zegt De Bruijn. “Dat zorgt voor een enorme productiviteitsverhoging, maar vraagt ook om nieuwe, specifieke vaardigheden. Dat gaat niet vanzelf.” Het is bovendien waarschijnlijk dat onder invloed van nieuwe technologieën als het Internet of Things, machine learning, blockchain en augmented reality het digitale gehalte van beroepen verder toe zal nemen.

Omscholen en bijscholen in digitaliseringsstrategie

Nederland ICT benadrukt dat de digitale transformatie niet los gezien kan worden van maatschappelijke uitdagingen als de energietransitie, krimpregio’s en de betaalbaarheid van de zorg. De SER adviseerde op 18 april dat er voor de energietransitie geïnvesteerd moet worden in het omscholen van mensen om ze technische en digitale vaardigheden bij te brengen. “Maar het probleem is breder dan de arbeidsmarktuitdagingen rondom de energietransitie,” zegt De Bruijn, “Het kabinet moet inzetten op het digitaal om- en bijscholen van de hele beroepsbevolking.” Nederland ICT pleit daarom voor een ambitieuze aanpak om digitale vaardigheden te verbeteren, als onderdeel van de nieuwe digitaliseringsstrategie van staatssecretaris Keijzer. “Door een stevige kabinetsbrede visie kunnen we niet alleen nationale uitdagingen aanpakken, maar internationaal het verschil maken in het versterken van ons vestigings- en ondernemingsklimaat,” aldus De Bruijn.

Meer over
Lees ook
Onderzoek SAP CFO’s staan bij duurzaamheid aan de zijlijn

Onderzoek SAP CFO’s staan bij duurzaamheid aan de zijlijn

Nederlandse leidinggevenden nemen concrete actie voor duurzaamheid, maar er zijn nog obstakels voor langetermijnsucces. Gebrek aan financiering is daarbij de grootste zorg. Dat is de belangrijkste conclusie voor Nederland uit de Environmental Sustainability Study 2023 (Wave 3). Dit onderzoek van SAP analyseerde de houding en het gedrag van bedrijv1

Verizon rapport: fleets de dupe van krapte op arbeidsmarkt en hoge kosten

Verizon rapport: fleets de dupe van krapte op arbeidsmarkt en hoge kosten

Verizon Business publiceert vandaag de onderzoeksresultaten van het jaarlijkse wereldwijde Fleet Technology Trends Report. Het onderzoek is afzonderlijk uitgevoerd door Bobit (VS) en ABI Research (EMEA en APAC) en heeft reacties van meer dan 2.500 fleet managers, executives en andere mobiele bedrijfsprofessionals in elf landen.

Investeringen in Employee Experience, Cloud en AI leiden tot betere Customer Experience, blijkt uit nieuw NTT-rapport

Investeringen in Employee Experience, Cloud en AI leiden tot betere Customer Experience, blijkt uit nieuw NTT-rapport

NTT Ltd., een toonaangevend bedrijf op het gebied van IT-infrastructuur en -diensten, heeft vandaag het 2023 Global Customer Experience Report gelanceerd. Hieruit blijkt dat customer experience (CX) een topprioriteit blijft voor de C-suite. 95% van de organisaties hebben tegenwoordig een directielid dat verantwoordelijk is voor dit bedrijfsonderde1