Meer dan 3 miljoen mobieltjes liggen kapot in de la

telephone-for-me-1538835

Er liggen meer dan drie miljoen kapotte mobieltjes te verstoffen in Nederlandse lades en nachtkastjes.

Dit blijkt uit onderzoek van brancheorganisatie UNETO-VNI en voorlichtingsorganisatie Milieu Centraal. Repareren en langer doen met een mobieltje is beter voor het milieu.

Zes van de tien kapotte mobiele telefoons worden niet gerepareerd. "In plaats van hem op te bergen in het nachtkastje, kan het mobieltje beter gerepareerd worden", zegt Mariken Stolk van Milieu Centraal. "Als dat geen optie is, kan de mobiele telefoon het beste worden weggebracht naar de milieustraat of een ander inzamelpunt, zodat de grondstoffen van de telefoon kunnen worden hergebruikt."

Reparatie goed mogelijk

De belangrijkste reden waarom men reparatie van de kapotte mobiele telefoon niet overweegt, is dat reparatie te duur zou zijn. Driekwart van de mensen die reparatie te duur vindt, vraagt echter geen kostenindicatie op. Zij weten dus niet precies wat de reparatie zal kosten. Daarnaast denkt één op de vijf mensen die reparatie niet overwogen hebben, dat repareren niet mogelijk is.

De meest voorkomende problemen zijn een kapotte batterij of problemen met opladen, een camera die het niet meer doet en knoppen die niet meer goed werken. Reparatie hiervan is vaak goed mogelijk. De prijzen bij een gekwalificeerde reparateur variëren tussen de 40 en 100 euro.

Reparatie loont voor het milieu

De productie van mobiele telefoons kost grondstoffen en energie. Mobiele telefoons bevatten zeldzame metalen die bij de winning ervan sociale- en milieuproblemen opleveren. Een deel van de zeldzame materialen kan niet gerecycled worden. Om al deze redenen is het beter voor het milieu om een kapotte telefoon te laten repareren en er zo langer mee te doen.

Tweede ronde

De gemiddelde mobiele telefoon wordt maar drie jaar gebruikt, blijkt uit het onderzoek. Belangrijkste redenen voor afdanken zijn omdat hij niet meer aan wensen voldoet, omdat mensen een mobiele telefoon krijgen bij een abonnement of omdat de telefoon kapot is. Als de telefoon niet kapot is, kan hij makkelijk een tweede ronde krijgen door hem weg te geven aan familie of vrienden of te verkopen.

Niet bij het huisvuil

Uit het onderzoek blijkt dat 15 procent van de Nederlanders een kapotte mobiele telefoon bij het gewone huisvuil gooit. Dat is zonde, omdat de recyclebare grondstoffen van de telefoon zo niet hergebruikt kunnen worden. Milieu Centraal adviseert daarom: is reparatie niet mogelijk, breng de mobiele telefoon dan naar de milieustraat of een ander inzamelpunt. Dan wordt hij milieuverantwoord verwerkt en worden zoveel mogelijk waardevolle stoffen teruggewonnen.

   
Meer over
Lees ook
Onderzoek SAP CFO’s staan bij duurzaamheid aan de zijlijn

Onderzoek SAP CFO’s staan bij duurzaamheid aan de zijlijn

Nederlandse leidinggevenden nemen concrete actie voor duurzaamheid, maar er zijn nog obstakels voor langetermijnsucces. Gebrek aan financiering is daarbij de grootste zorg. Dat is de belangrijkste conclusie voor Nederland uit de Environmental Sustainability Study 2023 (Wave 3). Dit onderzoek van SAP analyseerde de houding en het gedrag van bedrijv1

Verizon rapport: fleets de dupe van krapte op arbeidsmarkt en hoge kosten

Verizon rapport: fleets de dupe van krapte op arbeidsmarkt en hoge kosten

Verizon Business publiceert vandaag de onderzoeksresultaten van het jaarlijkse wereldwijde Fleet Technology Trends Report. Het onderzoek is afzonderlijk uitgevoerd door Bobit (VS) en ABI Research (EMEA en APAC) en heeft reacties van meer dan 2.500 fleet managers, executives en andere mobiele bedrijfsprofessionals in elf landen.

Investeringen in Employee Experience, Cloud en AI leiden tot betere Customer Experience, blijkt uit nieuw NTT-rapport

Investeringen in Employee Experience, Cloud en AI leiden tot betere Customer Experience, blijkt uit nieuw NTT-rapport

NTT Ltd., een toonaangevend bedrijf op het gebied van IT-infrastructuur en -diensten, heeft vandaag het 2023 Global Customer Experience Report gelanceerd. Hieruit blijkt dat customer experience (CX) een topprioriteit blijft voor de C-suite. 95% van de organisaties hebben tegenwoordig een directielid dat verantwoordelijk is voor dit bedrijfsonderde1