Zzp’er groeiende risicogroep voor ergonomische klachten

273129_h_ergb_s_gl

Uit onderzoek van Noties in opdracht van Fellowes blijkt dat meer dan de helft (56%) van de groeiende groep zzp’ers in Nederland last heeft van nekpijn. Zij hebben hier vaker last van dan hun collega’s in loondienst. Ook schouderpijn is een veelgehoorde ergonomische klacht bij deze eenpitters (44%).

Eind 2014 telde het CBS bijna 880.000 zzp'ers in ons land en dit aantal neemt alleen maar toe door de flexibilisering van de arbeidsmarkt. Deze groep, zo blijkt uit het onderzoek, werkt in tegenstelling tot medewerkers in loondienst vaker op verschillende werkplekken, zoals onderweg of in openbare gelegenheden. Deze werkstijl verhoogt volgens Fellowes de noodzaak voor ergonomische oplossingen, want een op de persoonlijke behoeften afgestelde werkplek is belangrijk om fysieke klachten door een verkeerde werkhouding te voorkomen.

Ergonomische klachten en verschillende werkplekken

Zzp’ers geven aan meer last te hebben van ergonomische klachten als ze op hun vaste thuiswerkplek (44%) en hun thuiswerkplek die ze delen met gezinsleden of huisgenoten (22%) werken dan medewerkers in loondienst die hier respectievelijk voor 35 en 15 procent last van hebben. Ook hebben zelfstandigen veel last van deze klachten als ze onderweg (20%), in openbare gelegenheden (38%) of op een ander kantoor van bijvoorbeeld een klant werken (19%). Daarnaast komen deze klachten bij zzp’ers net iets vaker (20%) door stress gerelateerd aan werk. Hun collega’s in loondienst geven voor 15 procent de schuld aan werkstress.

Groeiende risicogroep

Hajo Hoekstra, sales en marketing director van Fellowes Benelux: “Hoewel meer verschillende werkplekken, minder repetitie van bewegingen impliceert, hebben zzp’ers toch veel ergonomische klachten. Het zit hem bij zzp’ers meer in de wisselende werkplekken die ergonomisch gezien niet goed zijn uitgerust wat kan resulteren in fysieke klachten. Dergelijke klachten kunnen ervoor zorgen dat de zelfstandige minder productief is en zelfs minder uren kan werken. Het is zijn eigen verantwoordelijkheid om zijn inkomsten niet vanwege gezondheidsredenen in gevaar te brengen.” Hoekstra vervolgt: “Net zoals voor medewerkers in loondienst geldt voor zzp’ers dus: voorkomen is beter dan genezen. Hierin kunnen ondersteunende ergonomische producten geschikt voor het nomadische bestaan van de zzp’er uitkomst bieden.”

Meest gebruikte ergonomische producten

Volgens het onderzoek van Fellowes zijn de laptopstandaard, verstelbare stoel en rugsteun de top-3 producten die het meest worden gebruikt door zzp’ers; respectievelijk 27, 20 en 17 procent. In het onderzoek geeft 65 procent van de ondervraagde zelfstandigen aan dat z’n fysieke klachten gerelateerd aan werk in meer of mindere mate zijn afgenomen door gebruik te maken van ergonomische producten. 6 procent van hen geeft aan dat deze zelfs volledig zijn verdwenen.

Fellowes heeft voor het werken onderweg de GoRiser laptopstandaard in zijn assortiment. Dit is een compacte en ultralichte laptopstandaard die spanning op de nek en de schouders kan verlichten door het laptopscherm te verhogen. De gepatenteerde SoftShock technologie dempt schokken wanneer de gebruiker met de laptop op de schoot werkt. Deze standaard is geschikt voor laptops tot 15,4“ en klapt eenvoudig open voor gebruik en gesloten past het product in elke laptoptas.

 
Meer over
Lees ook
Onderzoek Crayon: Economische onzekerheid remt IT-investeringen van Nederlandse organisaties

Onderzoek Crayon: Economische onzekerheid remt IT-investeringen van Nederlandse organisaties

Uit onafhankelijk onderzoek in opdracht van Crayon, een wereldwijd full-service adviesbureau dat bedrijven helpt met digitale transformatie, blijkt welke impact de wereldwijde economische terugval heeft gehad op de IT-uitgaven van bedrijven. Daarnaast toont het onderzoek “The State of IT Cost Optimization in 2023” waarom zoveel bedrijven moeite he1

Dit zijn volgens Qualtrics de consumententrends van 2023

Dit zijn volgens Qualtrics de consumententrends van 2023

Volgens het 2023 Global Consumer Trends Report van Qualtrics zoeken consumenten in toenemende mate naar menselijk contact in hun interacties met merken. Praten met een behulpzame, empathische servicemedewerker is vandaag de dag belangrijker voor klanten dan een iets kortere wachttijd totdat je geholpen wordt.

Nationale Cybersecurity Monitor 2022

Nationale Cybersecurity Monitor 2022

De laatste cybersecurity monitor dateert van twee jaar geleden, december 2019. In de tussentijd is er veel gebeurd. Heel veel. We hebben een pandemie zien ontstaan en schudden deze nu, twee jaar later, eindelijk van ons af. Inmiddels zijn we alweer een nieuwe grote crisis ingerold, met de invasie van Rusland in de Oekraïne. Is het toeval dat in de1