Vier op de vijf Nederlandse medewerkers loopt door met ergonomische klachten

273129_h_ergb_s_gl

Vier op de vijf medewerkers worden niet gecompenseerd door hun werkgever voor klachten aan het houding- en bewegingsapparaat door slechte ergonomische omstandigheden op het werk, thuis of op de flexplek, ook wel werkgerelateerde ergonomische klachten, zo blijkt uit onderzoek van online onderzoeksbureau Noties in opdracht van Fellowes. Dit terwijl een groot gedeelte van de respondenten tijdens het werk fysieke klachten ervaart, zoals pijn in de onderrug (43%), nekpijn (40%) of schouderpijn (35%).

Uit het onderzoek dat werd uitgevoerd onder 250 respondenten blijkt ook dat medewerkers ergonomische klachten vooral ervaren op de vaste thuiswerkplek (34%), gevolgd door de vaste werkplek op kantoor (31%) en de flexwerkplek op kantoor (25%). Hajo Hoekstra, sales en marketing director van Fellowes Benelux: ‘Fysieke klachten kunnen de productiviteit negatief beïnvloeden en zelfs leiden tot verzuim. Vanuit een productiviteitsoogpunt en het welzijn van de medewerker is het dus zaak dat werkgevers medewerkers helpen klachten te voorkomen of in ieder geval te verminderen. Desondanks onderneemt slechts 18 procent van de werkgevers actie, zoals het aanbieden van een werkplekcheck en ondersteunende ergonomische producten om de fysieke klachten te reduceren.’

Werkplekcheck of fysiotherapeut

Worden de medewerkers wel gecompenseerd, dan betreft het in de meeste gevallen een werkplekcheck (34%) of een werkplekcheck met naar aanleiding daarvan ergonomische producten op maat (25%).

Als medewerkers zelf actie ondernemen om de klachten te reduceren, dan wordt de fysiotherapeut het meest bezocht (23%), gevolgd door het vermijden van werkplekken die ergonomische klachten geven (22%).

Michel Mulder, eigenaar van FysioBasics voor bedrijfsgezondheid, visie en duurzame inzetbaarheid werknemers en management en revalidatie-arbeidspecialist: ‘In mijn praktijk krijg ik veel mensen die te lang hebben doorgelopen met klachten als gevolg van slechte ergonomie. Bijvoorbeeld pijnklachten van de gewrichten (spieren-pezen-kapsels), vermoeidheid, afname van concentratievermogen, dreigend verzuim, slechter slapen en falend herstelvermogen. Het is beter de klachten in een vroeger stadium op te sporen en te proberen ze te voorkomen. Met ergonomische producten kan je veel van zulke ellende voorkomen.’

Grootte organisatie en wettelijke verplichting

Mkb-organisaties van 5 tot 9 medewerkers doen het meest aan compensatie (29%). Bedrijven met 20-40 medewerkers en eenmanszaken doen het minst om ergonomische klachten te verhelpen (beide 9%). Ook medewerkers bij grote organisaties met meer dan 100 medewerkers worden slechts mondjesmaat gecompenseerd (20%).

Volgens EU Directive 90/270/EEC is de werkgever wettelijk verplicht een werkplek risico assessment af te nemen bij het aannemen van nieuwe medewerkers en bij bestaande medewerkers wanneer de werkomgeving verandert. Denk daarbij aan een andere functie, nieuwe taken of een nieuw bureau of computer. Daarnaast werken meer dan 17 miljoen werknemers in Europa vanuit huis (en dit aantal groeit elk jaar!). Toch is 75 procent van de bedrijven zich niet bewust van de wettelijke plicht die ervoor moet zorgen dat medewerkers ook buiten het kantoor op een gezonde manier werken.

Hoekstra: ‘Het is aan de werkgevers om hun medewerkers te beschermen tegen fysieke klachten veroorzaakt door een verkeerde werkhouding. Ergonomische producten, zoals een verstelbare stoel of bureau, een monitorstandaard, voetensteun of rugsteun kunnen hier een belangrijke ondersteunende rol in spelen.’

 
Meer over
Lees ook
Onderzoek Crayon: Economische onzekerheid remt IT-investeringen van Nederlandse organisaties

Onderzoek Crayon: Economische onzekerheid remt IT-investeringen van Nederlandse organisaties

Uit onafhankelijk onderzoek in opdracht van Crayon, een wereldwijd full-service adviesbureau dat bedrijven helpt met digitale transformatie, blijkt welke impact de wereldwijde economische terugval heeft gehad op de IT-uitgaven van bedrijven. Daarnaast toont het onderzoek “The State of IT Cost Optimization in 2023” waarom zoveel bedrijven moeite he1

Dit zijn volgens Qualtrics de consumententrends van 2023

Dit zijn volgens Qualtrics de consumententrends van 2023

Volgens het 2023 Global Consumer Trends Report van Qualtrics zoeken consumenten in toenemende mate naar menselijk contact in hun interacties met merken. Praten met een behulpzame, empathische servicemedewerker is vandaag de dag belangrijker voor klanten dan een iets kortere wachttijd totdat je geholpen wordt.

Nationale Cybersecurity Monitor 2022

Nationale Cybersecurity Monitor 2022

De laatste cybersecurity monitor dateert van twee jaar geleden, december 2019. In de tussentijd is er veel gebeurd. Heel veel. We hebben een pandemie zien ontstaan en schudden deze nu, twee jaar later, eindelijk van ons af. Inmiddels zijn we alweer een nieuwe grote crisis ingerold, met de invasie van Rusland in de Oekraïne. Is het toeval dat in de1