Onderzoek Platform DIT: Meer informatie zorgt voor meer vrouwen in IT-sector

274094_h_ergb_s_gl

De IT-sector kampt met een tekort aan vrouwelijk talent en bevindt zich in een vicieuze cirkel. Maar als dit vrouwelijk talent meer informatie over de mogelijkheden binnen de ICT-sector had gehad, dan zouden meer vrouwen een opleiding in de IT/Techniek overwogen hebben. Dit komt naar voren uit een onderzoek dat is uitgevoerd door Kimberley Kanters in opdracht van Platform DIT (Diversiteit in IT).

Platform DIT zet zich in voor diversiteit in de technologiebranche en bestaat onder andere uit een groep vrouwelijke ICT professionals van IT-leveranciers als Oracle, IBM, Microsoft, Cisco en IT-Ernity. Platform DIT wil onder meer vrouwen en meisjes enthousiasmeren voor een carrière in technologie en nodigt regelmatig docenten bij de verschillende bedrijven uit voor zogenoemde Teach-the-Teacher sessies. Daar tonen ze de laatste trends op ICT gebied zodat de docent op de hoogte blijft van de ontwikkelingen op zijn/haar vakgebied en zo een betere motivator is en leerlingen enthousiast kan maken voor het ICT-vak.

Het onderzoek

Van september 2015 tot en met januari 2016 is er een afstudeeronderzoek uitgevoerd naar een manier om vrouwelijk talent tussen de 17 en 30 jaar aan te trekken tot de IT-sector en de beste manier om de vrouwen te benaderen. Uit de resultaten blijkt dat de manier om de IT-sector aantrekkelijker te maken het aannemen van meer vrouwen is. Maar hier zit nou net het probleem, want de IT-sector kampt met een tekort aan vrouwelijk talent.

DIT-652x383 Circa 75 procent van de vrouwen heeft geen studie richting techniek overwogen, maar had deze keuze sneller overwogen wanneer zij hier meer informatie over hadden gehad. Er zou meer reclame moeten komen met vrouwelijke rolmodellen, meer aandacht voor techniek op scholen, bijvoorbeeld op introductiedagen, en ze willen weten wat de IT-sector precies inhoudt.

In totaal hebben 172 vrouwen de enquête ingevuld en hieruit bleek dat 101 respondenten de IT-sector zien als een mannenwereld en dit een negatief punt vinden wat betreft het ambiëren van een baan in de sector. De arbeidsomstandigheden die als het belangrijkst werden genoemd, zijn volgens deze vrouwen de sfeer en de collega’s. Dit komt overeen met het feit dat zij denken dat er vooral mannen in de IT-sector werken. De helft van de geïnterviewde vrouwen vindt dat er meer vrouwen in de IT-sector moeten werken en dat het beeld kan veranderen als er ook daadwerkelijk meer vrouwen in deze sector zouden werken, oftewel een vicieuze cirkel.

Meer over
Lees ook
6 op 10n Nederlandse organisaties: digitale investeringen noodzakelijk om bij te blijven

6 op 10n Nederlandse organisaties: digitale investeringen noodzakelijk om bij te blijven

Hoewel een groot deel van de Nederlandse organisaties goed uit de coronapandemie is gekomen en tevreden is over hun huidige digitale aanbod, zijn veranderingen en investeringen noodzakelijk om bij te blijven. Zo verwacht bijna de helft (48%) van de organisaties het niet te redden zonder een nieuwe, duidelijke digitale strategie en het talent om di1

Verduurzaming hoog op agenda CFO’s grootste Nederlandse bedrijven

Verduurzaming hoog op agenda CFO’s grootste Nederlandse bedrijven

Maar liefst 96 procent van de Chief Financial Officers (CFO’s) van de 250 grootste Nederlandse bedrijven noemt duurzaamheid (ESG - Environmental, Social, Governance) een belangrijk vraagstuk voor hun organisatie. Dat blijkt uit onderzoek door de Universiteit van Amsterdam (UvA) in opdracht van Transformation Forums onder de 250 grootste bedrijven1

Algoritmes maken vervoer van zeecontainers naar het achterland goedkoper en milieuvriendelijker

Algoritmes maken vervoer van zeecontainers naar het achterland goedkoper en milieuvriendelijker

Zeecontainers worden momenteel niet altijd efficiënt van een zeehaven naar het achterland vervoerd. Promovendus Bernard Zweers (CWI) ontwikkelde slimme algoritmes om het vervoer van containers per binnenvaartschip te optimaliseren. Implementatie van deze algoritmes kan leiden tot minder CO­2-uitstoot, minder vrachtwagens op de weg en grote kostenb1