Millennial ontwikkelt zich niet uit eigen beweging op IT-vlak

Millennials

Meer dan de helft van de Nederlandse millennials vindt digitale skills belangrijk voor zijn baan maar ontwikkelt zich niet uit eigen beweging op dit vlak. Deze werknemers (18 – 35 jarigen) geloven dat uitgebreide training in digitale skills, coderen of vormgeven goed zou zijn voor hun carrière. Het merendeel van de Nederlandse millennials overweegt een IT-cursus echter pas op het moment dat de werkgever het voorstelt. 40% van deze groep had geen interesse in aanvullende IT-lessen tijdens zijn studie en 30% gaf aan dat deze lessen ook niet beschikbaar waren. Ook in de UK, Frankrijk en Duitsland zien jongeren het belang van digitale vaardigheden. Maar in Frankrijk en Duitsland is er ook een deel (resp. 18 en 17%) dat helemaal niet aan een IT training wil beginnen. Dat blijkt uit het World of Work onderzoek van Monsterboard onder ruim 1500 millennials met een baan in Nederland, Frankrijk, de UK en Duitsland. 

Digital skills kunnen het verschil maken 

Meer dan een derde (36%) van de Nederlandse millennials denkt dat leren coderen waardevol kan zijn voor zijn carrière. In de UK is dat percentage nog hoger met 39%, gevolgd door Frankrijk met 35% en Duitsland met 21%. Gemiddeld is de helft van de Nederlandse millennials ervan overtuigd dat technologie een positieve uitwerking heeft op hun creativiteit. Gian Zandonà, managing director van Monsterboard: “Opvallend is dat veel Nederlandse en Engelse millennials de voorkeur geven aan een management training boven het leren van IT vaardigheden. In Frankrijk is dit juist omgekeerd. Maar wij zien dat digital skills steeds belangrijker worden op de arbeidsmarkt, ook in beroepen buiten de IT. Voor velen is basiskennis van bijvoorbeeld coderen of vormgeven een pré. Als je tijdens je studie de mogelijkheid hebt om die kennis op te doen, dan raad ik je zeker aan om die lessen te volgen! Dan heb je écht een streepje voor op je concurrenten als je straks op zoek gaat naar een baan.”

Duitse millennials leren vaker coderen 

Millennials zijn tijdens hun opleiding al volop gewend geraakt aan het gebruik van de pc tijdens lessen en colleges en voor hun school- en huiswerk. In Duitsland volgde 23% daarbovenop ook nog eens computer codelessen, aanzienlijk meer dan in Nederland (12%). 59% van de werknemers tussen 18 en 35 jaar vindt dat zijn pc vaardigheden beter zijn dan de meeste van zijn vrienden of familie. Dat geldt ook voor de UK (65% deelt deze mening) en Duitsland (62%). In Frankrijk is 52% hiervan overtuigd.

Advies bij ontwikkeling van digital skills

Monsterboard wil millennials verder helpen in hun carrière en dat gaat verder dan alleen vacatures aanbieden. Op monsterboard.nl/carriere-advies/ kunnen werkzoekenden tips & tricks vinden om hun digitale vaardigheden te ontwikkelen en deze ook zichtbaar te maken op hun cv. Zandonà: “Wij raden millennials aan om zich te blijven ontwikkelen op IT en technologisch vlak, ook als het niet tot de essentie van je werk behoort. Technologie wordt nog steeds belangrijker en als millennial wil je die boot echt niet missen!”

Meer over
Lees ook
CWI viert 75-jarig bestaan

CWI viert 75-jarig bestaan

Met een feestelijk online evenement viert het Centrum Wiskunde & Informatica (CWI) haar 75-jarig bestaan. Tijdens de viering blikt het CWI terug op haar rijke verleden, maar centraal staat de toekomst van de wiskunde en informatica. Het evenement vindt plaats op 11 februari 2021.

Hoe Covid-19 tot een aangenamere werkomgeving kan leiden

Hoe Covid-19 tot een aangenamere werkomgeving kan leiden

Covid-19 of geen Covid-19: in veel sectoren blijft een ware veldslag om talent woeden. Om de beste talenten aan je te binden, is het heel belangrijk dat je weet wat hen motiveert en in wat voor omgeving zij het liefste werken. Als gevolg van de wereldwijde pandemie wil dat nu ook zeggen: wat vinden ze belangrijk aan thuiswerken?

Duurzaam digitaal transformeren noodzakelijk voor lange termijn succes

Duurzaam digitaal transformeren noodzakelijk voor lange termijn succes

Door de COVID-19 pandemie zijn mensen anders naar de toekomst gaan kijken. Bedrijven en non-profit organisaties doen er verstandig aan daar proactief op te anticiperen voor hun lange termijn succes. Uit een onderzoek door Tech-Clarity in opdracht van Dassault Systèmes blijkt dat digitalisering, duurzaamheid en winstgevendheid belangrijke succesfac1