IT-afdelingen voelen druk om te innoveren nu zakelijke leiders transformerende technologie zien als trigger voor groei

PDU-Colors3

Leiders van internationale bedrijven verwachten van hun IT-organisaties dat zij meetbare zakelijke en concurrerende voordelen halen uit technologietransformatie. Dat onthult een nieuw onderzoek van het Business Performance Innovation (BPI) Network, een internationale lobbygroep die pleit voor zakelijke verandering en verbetering.

In het laatste onderzoek van BPI wordt het niveau van IT-innovatie in organisaties beoordeeld. Het toont aan dat de overgrote meerderheid van de beslissers meer tijd en aandacht besteedt aan het begrijpen van de strategische implicaties van verstorende technologieën. Daarnaast willen zij hun bedrijf laten groeien met behulp van moderne technologieën en nieuwe kanalen aanboren voor klantbetrokkenheid en digitale ervaringen.

Dit nieuwe onderzoek maakt deel uit van het BPI Networks “Transform to Better Perform” kennisuitwisselingsinitiatief en is gesponsord door Dimension Data. “Accelerating Business Transformation Through IT Innovation: Getting the Business Leader Take on the IT Change Mandate”, zoals het onderzoek heet – laat zien dat zakelijke leiders bezig zijn met een nieuwe aanpak. Een die zich richt op business-innovatie en groei als belangrijkste onderdelen voor technologieontwikkeling en management. Het laat ook zien dat leidinggevenden hun IT-infrastructuren onderwerpen aan verandering, waaronder nieuwe op cloud gebaseerde, hybride IT-modellen en datacentermodernisatie.

Hoewel het onderzoek van BPI Network laat zien dat bijna zeventig procent van de managers wereldwijd gelooft dat technologie “veel belangrijker” is geworden voor hun business, beoordeelt minder dan de helft (47 procent) van de 250 leidinggevenden het innovatieniveau in hun IT-afdeling als goed of erg goed. Daarentegen beoordeelt 52 procent de IT-afdeling als slecht of ziet het als een manier om gewoon te continueren. Slechts 42 procent zegt dat hun IT-afdelingen goede stappen zetten in de richting van een strategischere, responsieve en gewaardeerde businesspartner, tegenover 58 procent die hun overgang ziet als slecht of slechts een matige vooruitgang.

Beoordeling van de IT-afdeling

Over de prestatiecijfers van bedrijven zegt het onderzoek: 46 procent van de respondenten gelooft dat het verzekeren van geloofwaardigheid, schaalbaarheid en veiligheid van IT-infrastructuren het belangrijkst is. Daarentegen gelooft 38 procent van de respondenten dat het creëren van nieuwe ideeën en oplossingen voor een IT-organisatie veel betekent voor de bedrijfsprestaties. Iets minder belangrijk was volgens hen de kwaliteit en tijdloosheid van het beschikbaar stellen van applicaties (35 procent), de kwaliteit van probleemoplossing en de snelheid waarmee een probleem werd opgelost (29 procent) en de klanttevredenheid met behulp van een technologiegedreven interface (27 procent).

  • Prestatiecijfers van bedrijven
  • “Senior managers van het hoogste niveau tot aan de uitvoerende afdeling zien vooruitgang in het implementeren van technologieën die hun kennis en de klantervaring verbeteren, en bedrijven een betere concurrentiepositie geven”, zegt Dave Murray, head of thought leadership bij BPI Network. “Wij geloven dat dit bijdraagt aan een nieuwe scorecard voor IT, met een grotere nadruk op de rol van IT als het gaat om bedrijfsgroei en marktdifferentiatie.”
  • “Bedrijven uit elke sector en elk deel uit de wereld realiseren zich dat zij een nieuw model van business responsive datacenters en -netwerken moeten omarmen om innovatie, kennis en snelheid te bevorderen”, zegt Richard Garratt van Dimension Data. “De huidige discussie omtrent datacenters en op cloud gebaseerde, hybride IT-modellen is gebaseerd op de behoefte om effectiever en sneller aan de strategische behoeften van bedrijven in een snel veranderende zakelijke omgeving te voldoen.”
  • Uit de onderzoeksresultaten blijkt dat er ongelijkheid bestaat tussen organisaties voor wat betreft het erkennen dat zij nieuwe technologieën moeten aannemen en het daadwerkelijk bereiken van dat doel. De belangrijkste uitdagingen voor het aannemen van nieuwe technologieën waren:
  • Overeenstemming en steun voor nieuwe technologische investeringen verkrijgen
  • Behoeften en de beschikbare optimale oplossingen bepalen
  • Het risico, de kwetsbaarheid en bedreiging voor informatie verkleinen
  • Succesvol implementeren en de aanname vanuit de organisatie verkrijgen
  • Verouderd IT-infrastructuur die geüpgraded en gemoderniseerd moet worden

Het onderzoek van BPI Network werd uitgevoerd in het tweede kwartaal van 2015 en werd gehouden onder leidinggevenden met verschillende functies en uit verschillende bedrijfsgroottes, industriesectoren en geografische gebieden. 22 procent van de respondenten vertegenwoordigde bedrijven met een omzet van een miljard dollar of meer en 31 procent behaalde jaarlijkse verkoopcijfers tussen de honderd miljoen dollar en een miljard dollar. Het gemiddelde bestond uit een omzet van minder dan honderd miljoen.

 
Meer over
Lees ook
Werknemer herkent in 2030 werkdag niet meer terug

Werknemer herkent in 2030 werkdag niet meer terug

Zo'n twee derde van de Nederlandse werknemers verwacht dat de werkdag er in 2030 totaal anders uitziet. Fysieke aanwezigheid op de werkvloer lijkt niet meer nodig om het werk uit voeren. Naar verwachting nemen robots - een deel van - de werkzaamheden over. De meerderheid verwacht echter niet dat het werk makkelijker wordt of dat zijn of haar baan1

Medewerkers mkb in Europa ontevreden over internetverbinding op het werk

Medewerkers mkb in Europa ontevreden over internetverbinding op het werk

Uit een Europees onderzoek van het onderzoeksbureau Censuswide in opdracht van ZyXEL blijkt, dat medewerkers in het mkb liever thuis werken dan op kantoor vanwege de snelheid en betrouwbaarheid van het internet. De helft van de medewerkers in Nederland en het Verenigd Koninkrijk is tevreden met de internetconnectie op het werk, maar respectievelij1

Europeanen meest bezorgd over privacy en security

Europeanen meest bezorgd over privacy en security

Europeanen zijn bezorgder over hun privacy en security in vergelijking met andere werelddelen. Zo zegt ruim 62 procent zich zorgen te maken over zijn/haar privacy in het Internet of Things-tijdperk, vergeleken met 49 procent in Japan en 44 procent in de Verenigde Staten. Bijna de helft van de Europeanen (49%) geeft daarnaast aan dat deze bezorgdhe1