IT-afdelingen voelen druk om te innoveren nu zakelijke leiders transformerende technologie zien als trigger voor groei

PDU-Colors3

Leiders van internationale bedrijven verwachten van hun IT-organisaties dat zij meetbare zakelijke en concurrerende voordelen halen uit technologietransformatie. Dat onthult een nieuw onderzoek van het Business Performance Innovation (BPI) Network, een internationale lobbygroep die pleit voor zakelijke verandering en verbetering.

In het laatste onderzoek van BPI wordt het niveau van IT-innovatie in organisaties beoordeeld. Het toont aan dat de overgrote meerderheid van de beslissers meer tijd en aandacht besteedt aan het begrijpen van de strategische implicaties van verstorende technologieën. Daarnaast willen zij hun bedrijf laten groeien met behulp van moderne technologieën en nieuwe kanalen aanboren voor klantbetrokkenheid en digitale ervaringen.

Dit nieuwe onderzoek maakt deel uit van het BPI Networks “Transform to Better Perform” kennisuitwisselingsinitiatief en is gesponsord door Dimension Data. “Accelerating Business Transformation Through IT Innovation: Getting the Business Leader Take on the IT Change Mandate”, zoals het onderzoek heet – laat zien dat zakelijke leiders bezig zijn met een nieuwe aanpak. Een die zich richt op business-innovatie en groei als belangrijkste onderdelen voor technologieontwikkeling en management. Het laat ook zien dat leidinggevenden hun IT-infrastructuren onderwerpen aan verandering, waaronder nieuwe op cloud gebaseerde, hybride IT-modellen en datacentermodernisatie.

Hoewel het onderzoek van BPI Network laat zien dat bijna zeventig procent van de managers wereldwijd gelooft dat technologie “veel belangrijker” is geworden voor hun business, beoordeelt minder dan de helft (47 procent) van de 250 leidinggevenden het innovatieniveau in hun IT-afdeling als goed of erg goed. Daarentegen beoordeelt 52 procent de IT-afdeling als slecht of ziet het als een manier om gewoon te continueren. Slechts 42 procent zegt dat hun IT-afdelingen goede stappen zetten in de richting van een strategischere, responsieve en gewaardeerde businesspartner, tegenover 58 procent die hun overgang ziet als slecht of slechts een matige vooruitgang.

Beoordeling van de IT-afdeling

Over de prestatiecijfers van bedrijven zegt het onderzoek: 46 procent van de respondenten gelooft dat het verzekeren van geloofwaardigheid, schaalbaarheid en veiligheid van IT-infrastructuren het belangrijkst is. Daarentegen gelooft 38 procent van de respondenten dat het creëren van nieuwe ideeën en oplossingen voor een IT-organisatie veel betekent voor de bedrijfsprestaties. Iets minder belangrijk was volgens hen de kwaliteit en tijdloosheid van het beschikbaar stellen van applicaties (35 procent), de kwaliteit van probleemoplossing en de snelheid waarmee een probleem werd opgelost (29 procent) en de klanttevredenheid met behulp van een technologiegedreven interface (27 procent).

  • Prestatiecijfers van bedrijven
  • “Senior managers van het hoogste niveau tot aan de uitvoerende afdeling zien vooruitgang in het implementeren van technologieën die hun kennis en de klantervaring verbeteren, en bedrijven een betere concurrentiepositie geven”, zegt Dave Murray, head of thought leadership bij BPI Network. “Wij geloven dat dit bijdraagt aan een nieuwe scorecard voor IT, met een grotere nadruk op de rol van IT als het gaat om bedrijfsgroei en marktdifferentiatie.”
  • “Bedrijven uit elke sector en elk deel uit de wereld realiseren zich dat zij een nieuw model van business responsive datacenters en -netwerken moeten omarmen om innovatie, kennis en snelheid te bevorderen”, zegt Richard Garratt van Dimension Data. “De huidige discussie omtrent datacenters en op cloud gebaseerde, hybride IT-modellen is gebaseerd op de behoefte om effectiever en sneller aan de strategische behoeften van bedrijven in een snel veranderende zakelijke omgeving te voldoen.”
  • Uit de onderzoeksresultaten blijkt dat er ongelijkheid bestaat tussen organisaties voor wat betreft het erkennen dat zij nieuwe technologieën moeten aannemen en het daadwerkelijk bereiken van dat doel. De belangrijkste uitdagingen voor het aannemen van nieuwe technologieën waren:
  • Overeenstemming en steun voor nieuwe technologische investeringen verkrijgen
  • Behoeften en de beschikbare optimale oplossingen bepalen
  • Het risico, de kwetsbaarheid en bedreiging voor informatie verkleinen
  • Succesvol implementeren en de aanname vanuit de organisatie verkrijgen
  • Verouderd IT-infrastructuur die geüpgraded en gemoderniseerd moet worden

Het onderzoek van BPI Network werd uitgevoerd in het tweede kwartaal van 2015 en werd gehouden onder leidinggevenden met verschillende functies en uit verschillende bedrijfsgroottes, industriesectoren en geografische gebieden. 22 procent van de respondenten vertegenwoordigde bedrijven met een omzet van een miljard dollar of meer en 31 procent behaalde jaarlijkse verkoopcijfers tussen de honderd miljoen dollar en een miljard dollar. Het gemiddelde bestond uit een omzet van minder dan honderd miljoen.

 
Meer over
Lees ook
Onderzoek: 'Geen toegevoegde waarde mobile recruitment'

Onderzoek: 'Geen toegevoegde waarde mobile recruitment'

Mobile devices hebben veel sectoren op hun kop gezet – van de reisbranche tot en met de retail – en nu is het de beurt aan recruitment. Indeed, ’s werelds grootste vacaturesite, ondervroeg ruim 760 HR-verantwoordelijken in Nederland en België over mobile recruitment. Elke organisatie die vooruit wil in de verhitte strijd om talent, moet meten waar1

Onderzoek: veranderingen wet- en regelgeving zetten bedrijven aan tot uitbesteden salaris- en personeelsadministratie

Onderzoek: veranderingen wet- en regelgeving zetten bedrijven aan tot uitbesteden salaris- en personeelsadministratie

Als gevolg van recente veranderingen in wet- en regelgeving kiezen bedrijven er steeds vaker voor hun salaris- en personeelsadministratie uit te besteden. Dat blijkt uit kwalitatief onderzoek van dienstverlener Optimo. Het bedrijf dat administratieve HR-processen optimaliseert, automatiseert en overneemt, hield het onderzoek om achter de redenen t1

Zzp’er groeiende risicogroep voor ergonomische klachten

Zzp’er groeiende risicogroep voor ergonomische klachten

Uit onderzoek van Noties in opdracht van Fellowes blijkt dat meer dan de helft (56%) van de groeiende groep zzp’ers in Nederland last heeft van nekpijn. Zij hebben hier vaker last van dan hun collega’s in loondienst. Ook schouderpijn is een veelgehoorde ergonomische klacht bij deze eenpitters (44%). Eind 2014 telde het CBS bijna 880.000 zzp'ers in1