Investeringsbereidheid in ICT-hardware daalt met tien procent

PDU-Colors3

De bereidheid van de Nederlandse organisaties om in ICT-hardware, telefonie en digitale apparatuur te investeren is ten opzichte van een jaar geleden met tien procent gedaald. De investeringsbereidheid komt hiermee op 40 procent.

Dat blijkt uit de Nederlandse Investeringsmonitor van de Nederlandse Vereniging van Leasemaatschappijen (NVL) in samenwerking met onderzoeksbureau GfK.

Zo’n 4 op de 5 van de 2.127 ondervraagde bedrijven geeft aan bereid te zijn geld vrij te maken voor investeringen in de eigen onderneming. Het grootste deel van de bedrijven (65 procent) verwacht de komende jaren te investeren in equipment. Zo’n 40 procent van de bedrijven verwacht de komende tijd te gaan investeren in ICT-hardware.

Financieringsvorm: eigen middelen

Ruim 85 procent van de bedrijven verwacht aankomende investeringen te financieren met eigen middelen. “Door de opkomende conjunctuur zie je dat bedrijven weer meer geld in kas hebben, waardoor ze de mogelijkheid hebben om de investeringen zelf te financieren. Ze zijn minder afhankelijk geworden van de bank of leasemaatschappijen, hoewel dat zeker niet voor iedereen geldt”, zegt Stephan van Beek, voorzitter van NVL. Bij de grotere bedrijven (vijftig medewerkers of meer) blijft leasing nog wel een belangrijk financieringsmiddel. Ruim 40 procent van deze organisaties geeft aan dat zij bedrijfsmiddelen gaan financieren middels lease.

Bedrijfsgrootte

Voornamelijk de grote bedrijven (vijftig personen of meer) verwachten de komende jaren meer te investeren in hun onderneming. In vergelijking met voorgaande jaren geven deze organisaties aan dat ze meer willen investeren. Bedrijven met minder dan tien werknemers in dienst verwachten het komend jaar juist minder te investeren. “Je ziet dat grote bedrijven de moeilijke jaren achter zich hebben gelaten en de toekomst er weer rooskleurig voor ze uitziet. De afgelopen jaren investeren zij ook het meest,” aldus Van Beek.

Meer over
Lees ook
Onderzoek Microsoft: 35 procent van de mkb’ers ziet klantgerichtheid als belangrijke groeistimulator

Onderzoek Microsoft: 35 procent van de mkb’ers ziet klantgerichtheid als belangrijke groeistimulator

In opdracht van Microsoft onderzocht Ipsos MORI welke technologieën mkb’ers dagelijks privé, op het werk en onderweg gebruiken. Met als doel om de klantervaring en de werkbelasting te verbeteren. Een verbeterd contact met klanten ziet 35 procent van de mkb’ers als een belangrijke groeistimulator voor een succesvol bedrijf. Dat is te realiseren met1

60% van de bedrijven in olie- en gasindustrie kan niet effectief reageren op cybersecurity-incidenten

60% van de bedrijven in olie- en gasindustrie kan niet effectief reageren op cybersecurity-incidenten

Bedrijven in de olie- en gasindustrie zijn zich bewust dat zij beveiligingsmaatregelen moeten nemen tegen cyberdreigingen, maar nemen niet voldoende concrete stappen. Dit is de belangrijkste uitkomst van het wereldwijde onderzoek ‘Is Your Company’s Cyber Security Actually Good Enough?’, dat Fox- IT heeft laten uitvoeren door informatieportal Oil &1

Robots maken bedrijven slimmer

Robots maken bedrijven slimmer

Managers zijn het erover eens dat nieuwe softwarerobots – die zelflerende computers, kunstmatige intelligentie en Big Data gebruiken – de komende drie tot vijf jaar heel waardevol worden in het bedrijfsleven. Dit blijkt uit onderzoek van Cognizant onder 537 business- en IT-managers uit diverse sectoren.  Respondenten zijn het grotendeels eens over1