Hoe ziet het DNA van succesvol groeiende bedrijven eruit?

Welke zaken zijn goede indicatoren van groei van een bedrijf? Tot nu toe bestaan hier alleen maar aannames over, maar een echte blauwdruk voor groei ontbreekt. Voor het eerst worden met behulp van data science deze groeifactoren op een wetenschappelijke manier in kaart gebracht. De Nederlandse universiteit voor data science JADS (Jheronimus Academy of Data Science) en bedrijfsinformatiespecialist Graydon gaan hieraan samenwerken.

“Tijdens hun levenscyclus ondergaan sommige bedrijven een enorme groei. Maar er zijn ook bedrijven die door de jaren heen min of meer dezelfde omvang houden”, zegt Arjan van den Born van JADS. “Er lijkt geen blauwdruk voor succes of groei te zijn. Zelfs nu - na meer dan een eeuw waarin de wetenschap zich volop heeft gebogen over wat de succesfactoren van ondernemerschap zijn - is er nog steeds geen eenduidig, waterdicht groeimodel.”

‘Wat zijn bepalende elementen?’

“Wij zijn een samenwerking aangegaan met JADS omdat we willen onderzoeken wat de bepalende elementen zijn van succesvolle organisaties”, legt Rob Veneboer, COO van Graydon uit. “Waarom groeien zij? Wat doen de bedrijven anders? Welke overeenkomsten tonen ze? Investeren ze veel? Kennen ze de klantvraag of de potentie in de markt beter dankzij inzet van slimme data?”

Om op deze vragen een antwoord te kunnen bieden ontwikkelen data scientists van Graydon en JADS aan de hand van big data analyses nieuwe modellen die groei van bedrijven kan verklaren en zelfs voorspellen. Daarnaast wordt, met behulp van de data science inzichten en –toepassingen, de voorspellende kracht van beschikbare bedrijfsmodellen verbeterd.

Nieuwe variabelen en inzichten

Waar tot nu toe bedrijfsgroei de belangrijkste factor voor succes was, zal er nu gekeken worden naar voorheen ontoegankelijke data - zoals ongestructureerde data van websites - om nieuwe variabelen en inzichten te verkrijgen. Dit gebeurt met gebruik van state-of-the-art technieken zoals scraping, natural language processing en machine learning. Daarnaast willen Graydon en JADS ook nieuwe en potentieel waardevolle gebieden voor datacollectie identificeren.

De samenwerking tussen Graydon en JADS zal stapsgewijs intensiveren. Elke vervolgstap wordt op basis van de behaalde resultaten genomen.

Foto-samenwerking-Graydon-en--JADS

JADS en Graydon willen samen indicatoren voor de groei van bedrijven in kaart brengen met Big Data (bron foto: Graydon)

Meer over
Lees ook
Zeiltoernooi 29er World Championships zet bigdataoplossing van SAP in

Zeiltoernooi 29er World Championships zet bigdataoplossing van SAP in

25 tot 30 juli is het Internationaal Regatta Centrum in Medemblik het toneel van de jaarlijkse 29er World Championships. De organisatie maakt daarbij voor het eerst gebruik van het data-analysesysteem SAP Sailing Analytics, dat speciaal voor de zeilsport is ontwikkeld. De techniek helpt zeilers bij de uitoefening van hun sport en geeft het publiek1

Hoe big data bijdraagt aan duurzame cacao

Hoe big data bijdraagt aan duurzame cacao

Achter elke chocoladereep schuilt een verhaal. Wordt de cacaoboer uitgebuit of krijgt hij juist een eerlijke prijs voor zijn cacaobonen? Vaak weten we simpelweg niet of we een duurzaam cacaoproduct consumeren. Mede dankzij bigdatatechnologie is dit aan het veranderen. Er zijn steeds meer chocoladeproducten met een duurzaam keurmerk. Toch blijkt u1

Next-generation digitale technologie en applicaties voor de Tour de France

Next-generation digitale technologie en applicaties voor de Tour de France

Dimension Data en de Amaury Sport Organisation (A.S.O.) kondigen grote verbeteringen aan voor het big data fietsanalyseplatform dat realtime informatie levert aan kijkers, commentatoren en wielrenploegen tijdens de Tour de France 2016. De belangrijkste innovatie is Race Center, een webgebaseerde applicatie gehost op het cloudplatform van Dimension1