Consument wantrouwt kunstmatige intelligentie

Veel Britten vrezen dat een scenario zoals van de film 'Westworld', waarin intelligente robots defect raken en mensen doden, weleens werkelijkheid zou kunnen worden. Volgens een onderzoek van SQS denkt tweederde (62%) van de Britse volwassenen dat apparaten met kunstmatige intelligentie (AI) storingen kunnen krijgen waardoor ze zich tegen de mens keren. Deze zorg neemt aanzienlijk toe, tot 72%, onder mensen met technologische kennis en interesse. Hoewel veel Britten nieuwsgierig zijn naar de mogelijkheden van AI, vinden ze dat de veiligheid altijd voorop moet staan.

human_meets_robot_div_jpg

Klanten beschermen

Het gebrek aan consumentenvertrouwen in AI is mogelijk versterkt door films en televisieseries zoals Westworld, I Robot en Humans. Worden deze zorgen echter niet worden weggenomen, zal AI waarschijnlijk weinig vooruitgang kunnen boeken. Met het in Engeland uitgevoerde onderzoek 'When Life Imitates Art' peilt SQS de publieke perceptie van opkomende consumententechnologieën en de waarschijnlijkheid van een brede omarming.

Sceptisch

Het onderzoek laat zien dat het Britse publiek sceptisch staat tegenover de toepassing van intelligente robots en technologieën in het dagelijkse leven. Bijna de helft (48%) geeft aan dat de mogelijkheid dat AI-apparatuur door hackers wordt gekaapt ze ervan zou weerhouden om dergelijke technologie te kopen. Centennials zijn hierover met 61% het meest bezorgd.

Veiligheid voorop

Een vergelijkbaar beeld doemt op wanneer we kijken naar zelfrijdende auto's of huishoudrobots. Bijna driekwart (77%) van de Britse volwassenen vindt dat de veiligheid voorop moet staan. 66% is bang dat een zelfrijdend voertuig met hen erin betrokken raakt bij een ongeval en slechts 28% denkt dat robotauto's beter of veiliger zijn dan een menselijke bestuurder.

Huishoudrobot

Hoewel 60% van de respondenten bevestigde dat een huishoudrobot ze tijd zou kunnen besparen en 51% aangaf dat het 'cool' zou zijn om er een te hebben, denkt de meerderheid (76%) dat dergelijke robots niet veilig zijn. 52% vreest dat ze eenvoudig kunnen worden gehackt en zou om die reden afzien van aankoop.

Gemakkelijk te hacken

  • Dik_Vos-200x300 Dik Vos is CEO van SQS
  • “Ons onderzoek laat zien dat 64% van de Britten sceptisch staat tegenover het gebruik van intelligente robots in het dagelijkse leven”, aldus Dik Vos, CEO van SQS. “Naast het feit dat 76% van de respondenten vreest dat AI eenvoudig kan worden gehackt, laat het onderzoek zien dat de snelle technologische ontwikkelingen hebben geleid tot extreme ideeën over de algemene veiligheid van AI-producten.”

Impact op merken en producten

“Merken, producten en diensten zijn echter allemaal gebaseerd op consumentenvertrouwen, en het is van essentieel belang dat de AI-gemeenschap alles in het werk stelt om haar klanten te beschermen. Dat gaat het beste door kwaliteitsbeheer tot een integraal onderdeel te maken van elke stap in de ontwikkeling en productie van alle AI-producten”, aldus Vos.

Zorgvuldig testen

Door films, televisieprogramma's en mediaverhalen over mislukte AI-projecten heeft het Britse publiek momenteel een zeer somber beeld van AI. Om het vertrouwen in deze technologie te vergroten, moeten bedrijven die AI ontwikkelen, produceren en verkopen hun software zorgvuldig testen om te voorkomen dat de apparaten ten prooi vallen aan hackers of bedreigingen, of zich daadwerkelijk tegen ons keren en menselijk leven vernietigen.

Jordan Platt is journalist

Lees ook
Onderzoek SAP CFO’s staan bij duurzaamheid aan de zijlijn

Onderzoek SAP CFO’s staan bij duurzaamheid aan de zijlijn

Nederlandse leidinggevenden nemen concrete actie voor duurzaamheid, maar er zijn nog obstakels voor langetermijnsucces. Gebrek aan financiering is daarbij de grootste zorg. Dat is de belangrijkste conclusie voor Nederland uit de Environmental Sustainability Study 2023 (Wave 3). Dit onderzoek van SAP analyseerde de houding en het gedrag van bedrijv1

Verizon rapport: fleets de dupe van krapte op arbeidsmarkt en hoge kosten

Verizon rapport: fleets de dupe van krapte op arbeidsmarkt en hoge kosten

Verizon Business publiceert vandaag de onderzoeksresultaten van het jaarlijkse wereldwijde Fleet Technology Trends Report. Het onderzoek is afzonderlijk uitgevoerd door Bobit (VS) en ABI Research (EMEA en APAC) en heeft reacties van meer dan 2.500 fleet managers, executives en andere mobiele bedrijfsprofessionals in elf landen.

Investeringen in Employee Experience, Cloud en AI leiden tot betere Customer Experience, blijkt uit nieuw NTT-rapport

Investeringen in Employee Experience, Cloud en AI leiden tot betere Customer Experience, blijkt uit nieuw NTT-rapport

NTT Ltd., een toonaangevend bedrijf op het gebied van IT-infrastructuur en -diensten, heeft vandaag het 2023 Global Customer Experience Report gelanceerd. Hieruit blijkt dat customer experience (CX) een topprioriteit blijft voor de C-suite. 95% van de organisaties hebben tegenwoordig een directielid dat verantwoordelijk is voor dit bedrijfsonderde1