Skip to content

Wordt de smartwatch onze nieuwe digitale portemonnee?

Betalen is door de jaren heen steeds gemakkelijker geworden. Inmiddels zijn we aanbeland in een stadium waarin je via wearable technologie kunt betalen. Volgens Gartner gebruikt in 2018 bijna de helft van alle consumenten in Noord-Amerika, Japan en Europa een combinatie van smartphone en wearables, zoals smartwatches en fitness trackers, om betalingen uit te voeren. Via Apple Pay en Samsung Pay kan je nu al betalingen uitvoeren. Of bijvoorbeeld met de Jawbone UP4 die linkt met je American Express account.

Uitdagingen

De belangrijkste uitdaging voor de doorbraak van betalen met wearables zit ‘m in de opbouw van een netwerk van betaalpunten. Veel retailers hebben nog verouderde betaalsystemen die geen mobiele en contactloze betalingen accepteren. Ze zullen dus hun betaalpunten, ook wel POS-systemen geheten, moeten updaten om betaling met een smartwatch mogelijk te maken. Daarnaast zetten banken lang niet altijd vaart achter het ondersteunen van mobiel betalen. Sommige bedrijven kunnen hier niet op wachten en bedrijven zoals Starbucks creëren daarom hun eigen apps die wel mobiele betalingen kunnen verwerken zonder dat daarbij een betaalterminal van de bank nodig is.

Huidige toepassingen van draagbare technologie

De betaalkaart zal echt niet zo snel als betaalmiddel verdwijnen, vooral nu je voor kleine bedragen zonder pin kunt betalen. De producten van de wearables hebben nog duidelijk uit te leggen aan het grotere publiek dat ze niet zonder deze nieuwe vorm van betalen kunnen. Er zijn echter al bedrijven die succes hebben met het aanbieden van wearable technologie voor betalingen, zoals naar voren komt in onderstaande voorbeelden. Deze bedrijven illustreren mijns inziens goed wat wearable technologie op het gebied van betalen te bieden heeft.

Retailer met eigen smartwatch – Alibaba, bekend van zijn groeiende website, heeft een horloge ontwikkeld, de Alibaba Pay Watch. Hiermee is door een samenwerking met FiiSmart wearable betalen in China mogelijk gemaakt.

Contactloos betaal jack – Het Britse herenkledinglabel Lyle & Scott werkt samen met Barclaycard om een ​​contactloos draagbaar betaaljasje te creëren. Er zit een chip in de manchet van de jas, waarmee mannen kunnen betalen zonder een vinger uit te hoeven steken.

Disney Magicband – Disney creëerde de Disney Magicband om bezoekers van het park te laten betalen voor goederen, ticket informatie op te slaan, minder lang in de rij te hoeven staan, en de deur te openen naar hun hotelkamer in het park. Gasten maken gebruik van dit systeem, omdat ze alles in het park met de Magicband kunnen betalen en er geen kans is dat ze hun pasje verliezen.

Draagbare technologie voor sporters Tijdens de Olympische Spelen in Rio kregen atleten gesponsord door Visa betaalringen, – banden en smartwatches om te kunnen betalen zonder zich druk te maken over diefstal. Zulke betaalringen worden geleverd door Mastercard in samenwerking met het tech bedrijf Ringly.

Toekomst

In een recente opiniepeiling gaf twee derde van de mensen aan dat ze liever gebruik maken van een wearable dan een telefoon om betalingen te doen. Ongeveer de helft verklaarde dat ze wearables vaker zouden gebruiken om te betalen als ze ook in winkels bruikbaar waren. Dit biedt perspectieven voor betalingen met wearable technologie. Tractica heeft zelfs geschat dat wearable technologie betalingen oplopen van $ 3 miljard in 2015 tot circa $ 500 miljard in 2020. Het grootste percentage van die groei zal afkomstig zijn van smartwatches, maar er is nog heel veel ruimte voor meer groei en andere toepassingen. Dit neemt niet weg dat er nog meer interessante toepassingen van wearable betaaltechnologie bedacht kunnen worden en het netwerk voor mobiele betaalpunten nog verder uitgebouwd moet worden. Wie weet kunnen we straks allemaal onze betaalkaarten de deur uit doen en portemonnee-loos door het leven. Het gemak dient de mens.

Bram Nawijn, Director Products & Services van TJIP

email

2 Comments Post a comment

Leave a Reply

You may use basic HTML in your comments. Your email address will not be published.

Subscribe to this comment feed via RSS