Open Loyalty stimuleert klantloyaliteit

openloyalty

Om bedrijven te helpen bij het verbeteren van de online klantloyaliteit lanceert e-businessspecialist Divante Open Loyalty, een nieuw loyalty-platform met een open architectuur en kant-en-klare loyalty- en gamification-mogelijkheden. De oplossing is ontwikkeld vanuit het bekende gegeven dat het veel duurder is om een nieuwe klant te werven dan een bestaande te stimuleren een herhaalaankoop te doen. Met de Open Loyalty-oplossing is het mogelijk om nauw contact te houden met klanten. 

Onderzoek door Forrester heeft laten zien dat het werven van nieuwe klanten voor 66 procent van de financiële managers een topprioriteit is binnen hun loyalty-programma’s. 56 procent noemt klantbehoud het belangrijkste doel. Een ander studie door Experian gaf aan dat 46 procent van de millenials op zoek is naar een financiële dienstverlener die beter aansluit bij hun behoeften. Drie van de vier millennials zegt te switchen van financiële dienstverlener als zich een beter alternatief voordoet.

Veel bedrijven zijn terughoudend in het implementeren van loyaliteitsprogramma’s. De belangrijkste reden is dat ze niet weten hoe ze klantbehoeften kunnen voorspellen. Daarnaast vinden ze het moeilijk om analyses te maken, een programma te ontwerpen en de ROI in te schatten. Tot slot is het nodig om een programma in de bestaande systemen te integreren en in lijn te brengen met de logistieke en financiële processen. Dat wordt als erg complex ervaren. Het is echter met de juiste tools en expertise mogelijk om een loyaliteitsprogramma in korte tijd te creëren. Divante heeft dit onder meer laten zien bij ING Bank Slaski. Deze bank had al een loyalty-programma, maar besloot de formule te vernieuwen zodat het beter voldoet aan de behoeften en verwachtingen van klanten. Het resultaat was een modern platform met een gebruikersvriendelijk en fris ontwerp. Het nieuwe programma is geïmplementeerd op Magento als platform.

Divante maakt het mogelijk in te spelen op de uitdagingen van online loyalty door een oplossing te bieden met de volgende mogelijkheden:

  • Klantbeheer – stelt bedrijven in staat om klantdata toe te voegen en te bewerken en segmenten en niveaus in te stellen. Alle data voor wat betreft loyaliteit en klantcontact is te volgen.
  • Regels voor het sparen van punten – biedt bedrijven een set van regels voor het sparen van punten door klanten. Deze regels zijn te baseren op bestedingen of andere klantgedrag.
  • Beloningscampagnes – stelt bedrijven in staat om prijzen toe te kennen en te distribueren onder klanten. Het is daarbij mogelijk om klanten gericht met een beloning te benaderen op het juiste moment. Ook kan een bedrijf drempels bepalen en alle klantcontact binnen iedere campagne bekijken.
  • Klantcockpit – klanten kunnen kun beloningen raadplegen, lezen hoe ze punten kunnen verzamelen, hun transactiehistorie (offline en online) nakijken en hun puntenhistorie raadplegen. Een bedrijf kan persoonlijke data ook redigeren en merkvoorkeuren op maat maken voor een klant. De klantcockpit is als een subdomein in te stellen, bijvoorbeeld  club.uwmerk.com.
  • POS-cockpit – bedrijven kunnen leveranciers een cockpit bieden voor hun offline en online winkels. Transacties met klanten zijn dan te matchen, nieuwe klanten zijn in te voeren en alle verwerking van het loyaltyprogramma is mogelijk, alles los van de ERP/POS-software.
  • Integraties en plug-ins – Open Loyalty is eenvoudig te integreren met e-commerce, marketing automation of EMS-oplossingen en ERP. De oplossing biedt Restful API’s of connectors voor integratiedoeleinden.