Big data verzamelen versus privacy: hoe ver gaan we?

273129_h_ergb_s_gl

door Jeffrey Raskeyn |
 

Een e-mailadres of telefoonnummer in ruil voor een gratis biertje? Vergeet het maar. Cijfers tonen aan dat consumenten steeds minder geneigd zijn om een stuk van hun identiteit prijs te geven in ruil voor een gratis app, e-book of die (spreekwoordelijke) free lunch. En wie toch zijn buik voordelig wil vullen, vervuilt de database van de dataverzamelaar moedwillig met verzonnen gegevens. “Het nummer dat u heeft gebeld, is niet in gebruik.” 

We kennen inmiddels de nodige beveiligingsincidenten waarbij persoonsgegevens op straat kwamen te liggen. Consumenten zijn zich hierdoor bewuster geworden van de risico’s die kleven aan het overhandigen van persoonlijke data. Het herhaaldelijk lekken van persoonsgegevens zou er zelfs voor hebben gezorgd dat zo’n zeventig procent van de consumenten zich niet meer comfortabel voelt bij bedrijven die privégegevens verzamelen. Het vergaren van persoonsgegevens dient in hun ogen vooral het belang van deze bedrijven, terwijl de consument er zelf steeds minder de controle over heeft.Dit sentiment is een klap in het gezicht van de marketeers die dachten dat ze de concurrentie wel even op een achterstand zouden zetten door slimme analyses los te laten op de enorme hoeveelheid aan verzamelde gegevens. Big Data werd zelfs gezien als de sleutel tot hogere inkomsten. Die vlieger gaat niet op als consumenten niets meer delen en de stroom aan verse data opdroogt. Bedrijven hebben er dan ook alle belang bij om de vertrouwensband te herstellen. Zodat de consument weer bereid is om zijn waardevolle data te delen. Een eerste belangrijke stap in het herstellen van het vertrouwen, is dat organisaties Big Data niet meer inzetten om personen te identificeren. In plaats daarvan kunnen ze de verzamelde gegevens gebruiken om patronen te herkennen. Bijvoorbeeld in het gedrag op een website. Zij hoeven de data dan niet te koppelen aan een identiteit. Om te voorkomen dat met slimme tools de identiteit toch kan worden achterhaald, moeten bedrijven beveiligingsmaatregelen inbouwen om de persoonsgegevens van klanten afdoende te beschermen. Het beveiligen van persoonsgegevens is niet alleen een maatschappelijke verantwoordelijkheid van organisaties. Het wordt bijvoorbeeld via de Wet bescherming persoonsgegevens ook bij wet opgelegd.

De belangrijkste stap in het herstellen van het vertrouwen, is vooral het geven van openheid van zaken. Bied inzicht in het Big Data-proces; laat weten welke informatie de organisatie verzamelt, welke maatregelen ze neemt om die informatie te beschermen en hoe de ze de data gebruiken. Deze openheid haalt de kou uit de lucht en zorgt voor een minder vijandige houding van de klant.

Jeffrey Raskeyn, Director General Business & Partner Ecosystems bij SAP Nederland